achtergrondafbeelding

Autozoeker

Dacia Jogger

Eigenlijk heeft Dacia een niet echt consistente modellijn. De grote doorbraak van het merk in West-Europa was in 2005, toen het de Logan introduceerde. Dat compacte sedanmodel was met zijn lage vanafprijs (ca. € 7.500, afhankelijk van de markt) in veel landen een groot succes. In Nederland was hij iets duurder, maar ook hier verkocht het model goed. In 2006 werd het aanbod uitgebreid met de Logan MCV, een hoge en daarmee zeer praktische stationwagenversie. In 2008 verscheen ook de Dacia Sandero, een hatchback. Die had een geheel eigen vormgeving, maar was technisch gebaseerd op de Logan. Lees verder

Bovag logo
  • Klantbeoordeling 8,2
  • Altijd BOVAG Garantie
  • 10.500 aangesloten BOVAG garages
  • Heldere All-in prijzen

Eigenlijk heeft Dacia een niet echt consistente modellijn. De grote doorbraak van het merk in West-Europa was in 2005, toen het de Logan introduceerde. Dat compacte sedanmodel was met zijn lage vanafprijs (ca. € 7.500, afhankelijk van de markt) in veel landen een groot succes. In Nederland was hij iets duurder, maar ook hier verkocht het model goed. In 2006 werd het aanbod uitgebreid met de Logan MCV, een hoge en daarmee zeer praktische stationwagenversie. In 2008 verscheen ook de Dacia Sandero, een hatchback. Die had een geheel eigen vormgeving, maar was technisch gebaseerd op de Logan.

Dacia’s van de ‘tweede generatie’
In 2012 ging het modellengamma op de schop. De Logan sedan bleef, maar werd niet meer in Nederland geleverd. De Dacia Sandero werd ook qua vormgeving een hatchbackversie van de Logan. De Logan MCV bleef, maar was nu een ‘gewone’ stationwagen. Wie meer ruimte wilde, kon terecht bij de Dacia Lodgy die eveneens in 2012 op de markt kwam. De Lodgy was een MPV-model met plaats voor tot zeven personen.

Dacia’s nieuwe modellenpolitiek
In 2020 en de jaren daarna ging het modellenaanbod opnieuw op de schop. De Dacia Logan kreeg een volledig nieuwe modelgeneratie, samen met de Sandero die de hatchbackversie van de Logan blijft. Deze keer kwam er geen stationwagenversie van de Logan en ook aan de carrière van de Lodgy kwam een einde.

Nieuw: de Dacia Jogger
Zowel de Dacia Logan MCV als de Dacia Lodgy worden namelijk opgevolgd door de volledig nieuwe Dacia Jogger. Toch is de Jogger ook wel weer vertrouwd, want in feite keert het model terug naar het concept van de eerste Dacia Logan MCV. Eigenlijk is de Jogger opnieuw een hoge stationwagen op basis van de Logan en Sandero. De voorste helft van de auto komt zelfs grotendeels met de Logan en Sandero overeen. Met het hoge dak is de Jogger opnieuw lekker praktisch en het model biedt ook weer plaats aan tot zeven personen.

Technisch

Motortype benzine-aardgas, 3-cilinder lijn
Cilinderinhoud 999 cm³
Max. vermogen 74 kW (100 pk)
Bij 4.800 tpm
Max. koppel 170 Nm
Bij 2.000 tpm
Aandrijving voorwielen
Remmen v/a gev. schijven/trommels
Draaicirkel 11,7 m
Vermogensrange 74 tot 81 kW

Algemeen

Transmissie 6MT
Carrosserietype 5-drs. stationwagen
Euro NCAP niet getest
Marktintroductie januari 2022
Laatste facelift n.v.t.
Garantie 3 jaar
Vanafprijs € 19.150

Afmetingen/gewichten

Bandenmaat 205/60 R16
L x B x H 4.547 x 1.784 x 1.632 mm
Wielbasis 2.897 mm
Massa leeg 1.198 kg
Max. aanh. gew. 1.200 kg
Inh. bag. ruimte. 708 l
Tankinhoud 50 l

Verbruik

Verbr. gecomb. 6,5 l/100km
CO₂-emissie 119 g/km
Energielabel A

Prestaties

Acc. 0-100 km/u 12,3 s
Topsnelheid 175 km/u