SUV’s zijn weer helemaal in. Zelfs de merken die altijd sportwagens of luxe coupés en sedans bouwden kunnen niet meer zonder een SUV in het aanbod. Zo ook Bentley. Om het publiek alvast te laten wennen aan het idee van een Bentley-SUV presenteerde het merk in 2012 de EXP 9 F Concept. De auto zorgde voor wisselende reacties: men vond hem mooi of juist niet om aan te zien. Die laatste groep bleek toch het grootst, waardoor men terugkeerde naar de tekentafel. Lees verder
- Klantbeoordeling 8,2
- Altijd BOVAG Garantie
- 10.500 aangesloten BOVAG garages
- Heldere All-in prijzen
SUV’s zijn weer helemaal in. Zelfs de merken die altijd sportwagens of luxe coupés en sedans bouwden kunnen niet meer zonder een SUV in het aanbod. Zo ook Bentley. Om het publiek alvast te laten wennen aan het idee van een Bentley-SUV presenteerde het merk in 2012 de EXP 9 F Concept. De auto zorgde voor wisselende reacties: men vond hem mooi of juist niet om aan te zien. Die laatste groep bleek toch het grootst, waardoor men terugkeerde naar de tekentafel.
Hoge Continental GT
Eind 2015 kwam keerde de SUV terug als productiemodel Bentayga. Het design leunde nu veel meer op de Continental GT. Onderhuids is het model echter gerelateerd aan verschillende SUV-modellen uit de Volkswagen-groep, zoals de Audi Q7 en Porsche Cayenne. In 2020 onderging de Bentayga een facelift, waarna de auto nog meer op de Continental GT lijkt. Daarbij vallen vooral de nieuwe, ovale achterlichten op. Sinds 2023 is er ook de Bentayga EWB, een versie met 18 centimeter langere wielbasis en zo mogelijk nog meer luxe. Motorisch komt de EWB overeen met de reguliere V8-versie.
Bentleys eerste plug-in hybrid
Behalve de V8 (benzine en diesel) en V12 (benzine) is er ook een plug-in hybride aandrijflijn. Daarbij wordt een 3,0-liter V6 gecombineerd met meerdere elektromotoren. De auto moet 40 km volledig elektrisch kunnen rijden. De plug-in hybrideversie van de Bentayga is de allereerste plug-in hybride productieauto van Bentley.
Technisch
Motortype | benzine-elektrisch, V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cm³ |
Bij | 5.300 tpm |
Bij | 1.340 tpm |
Accu | lithium-ion |
Capaciteit | 13,3 kWh |
Aandrijving | 4WD |
Remmen v/a | gev. schijven |
Draaicirkel | 12,4 m |
Vermogensrange | 330 tot 404 kW |
Prestaties
Systeemvermogen | 330 kW (449 pk) |
Systeemkoppel | 700 Nm |
Elek. actieradius | 40 km |
Acc. 0-100 km/u | 5,5 s |
Topsnelheid | 254 km/u |
Algemeen
Transmissie | 8AT |
Carrosserietype | 5-drs. SUV |
Euro NCAP | niet getest |
Marktintroductie | september 2015 |
Laatste facelift | juli 2020 |
Garantie | 3 jaar |
Vanafprijs | € 213.379 |
Afmetingen/gewichten
Bandenmaat | 285/45 R21 |
L x B x H | 5.144 x 2.010 x 1.728 mm |
Wielbasis | 2.995 mm |
Massa leeg | 2.548 kg |
Max. aanh. gew. | n.v.t. kg |
Inh. bag. ruimte. | 479 l |
Tankinhoud | 75 l |
Verbruik
Verbr. gecomb. | 3,4 l/100km |
CO₂-emissie | 82 g/km |
Energielabel | A |
Alle automerken
Selecteer een merk voor meer informatie, modellen en alle nieuwsberichten
-
Abarth
-
Aiways
-
Alfa Romeo
-
Alpine
-
Aston Martin
-
Audi
-
Bentley
-
BMW
-
Bugatti
-
BYD
-
Cadillac
-
Caterham
-
Chevrolet
-
Citroën
-
Cupra
-
Dacia
-
Donkervoort
-
DS
-
Ferrari
-
Fiat
-
Fisker
-
Ford
-
Honda
-
Hongqi
-
Hyundai
-
Ineos
-
Infiniti
-
Isuzu
-
Iveco
-
Jaguar
-
Jeep
-
KG Mobility
-
Kia
-
Lamborghini
-
Lancia
-
Land Rover
-
Lexus
-
Lightyear
-
Lotus
-
Lucid
-
Lynk & Co
-
Maserati
-
Mazda
-
McLaren
-
Mercedes-Benz
-
MG
-
Micro Mobility Systems
-
MINI
-
Mitsubishi
-
Morgan
-
NIO
-
Nissan
-
Opel
-
Peugeot
-
Polestar
-
Porsche
-
Renault
-
Rolls-Royce
-
SEAT
-
Skoda
-
Smart
-
SsangYong
-
Subaru
-
Suzuki
-
Tesla
-
Toyota
-
TVR
-
VinFast
-
Volkswagen
-
Volvo
-
XPeng