Autotest: Volvo XC60 (2017)
Met open mond rijden
Vaak staan we in positieve zin versteld van alle ontwikkelingen binnen de auto-industrie. Dit keer was het de nieuwe Volvo XC60 die onze mond open deed vallen van verbazing. In deze autotest van de nieuwe Volvo XC60 staan we stil bij 5 gebieden waarop de auto-industrie de laatste jaren enorme stappen heeft gemaakt, inclusief Volvo.
1 – Veiligheid
We weten het nog goed: de eerste productieauto met standaard een bestuurdersairbag. Goh, dat was wat. Een gek dik stuurwiel. Met in het midden een opblaasbare luchtzak. Wow. (Een tijdlang durfden we niet aan de stuurnaaf te friemelen, want stel je voor…)
Semi-autonome rijstand
‘Wow’ is ook onze reactie wanneer de nieuwe Volvo XC60 uit deze autotest op de snelweg keurig in zijn rijbaan blijft terwijl we het stuurwiel niet eens aanraken. Pilot Assist, noemt Volvo deze semi-autonome rijstand. Het werkt fantastisch. Na circa 15 seconden word je er vanwege veiligheid wel op gewezen het stuur weer beet te pakken, maar toch; hij kan het. ‘Onze’ XC60 ziet verder auto’s in de dode hoek en op de tegemoetkomende rijbaan. Dreigt een aanrijding, dan stuurt de SUV automatisch weg van het gevaar. Beide actieve veiligheidssystemen waren niet eerder leverbaar.
“De eerste keer dat we vol gas bij een verkeerslicht weg reden, lag onze iPhone opeens op de achterbank”
Friemelen
Een airbag zit er ook in, meerdere exemplaren zelfs. De stuurnaaf is allang afgevallen. En als het moet, friemelen we overal aan. Heel prettig in de XC60, want materialen voelen uiterst luxe aan. En om je een idee te geven hoeveel veiligheid de XC60 biedt, onder het kopje veiligheid (IntelliSafe Standard) op de modelpagina op Volvocars.nl staan 29 (!) items afgevinkt.
2 – Design
Vroeger was het leven simpel – al dacht je dat toen niet. Kocht je een auto, dan kon je grofweg kiezen uit een hatchback, sedan en stationwagen. Oké, en een coupé of cabriolet, maar dat gold niet voor elk merk. En soms dook iets afwijkends als een Liftback op.
Mid-sized SUV
Nu is de keuze vele malen groter. Een sedan, station of zelfs SUV met coupé-design? Check. Een SUV als cabriolet? Check. De nieuwe Volvo XC60 is een mid-sized SUV. Wie groter wil, kiest de XC90. Wie kleiner zoekt, wacht op de XC40 die Volvo later dit jaar onthult. We lopen niet altijd weg met het design van een SUV. Een flatgebouw uit voormalig Oost-Duitsland ziet er soms eleganter uit.
“‘Wow’ is onze reactie wanneer de Volvo XC60 op de snelweg keurig in zijn rijbaan blijft terwijl we niet sturen”
Uitzondering
De XC60 is een uitzondering. Hij is lager (1.658 vs. 1.713 mm) en breder (1.902 vs. 1.891 mm) dan de huidige XC60. Daardoor oogt hij minder als een traditionele SUV. Neem als de portemonnee het toelaat de extra sportief uitgedoste R-Design-uitvoering uit deze autotest, inclusief fraaie 21-inch wielen – let bij inparkeren wel op de stoeprandjes! Het comfort leidt niet onder de grote velgmaat. Volvo levert ook 22-inch exemplaren. Aan de foto’s in de brochure te zien, is dat voor het mooie echter net te groot.
3 – Vermaak
Vroeger had je radio, een bandje of cd. En kinderen achterin vermaakten zich met raamstickertjes van dieren in felle kleurtjes. Of spotten kentekens die niet Nederlands waren. En verklaarden de letters ervan. BB stond bijvoorbeeld niet voor het Duitse Böblingen (niet dat je dat ooit raadde), maar voor Blote Billen. Hihi.
Bowers & Wilkins
Rijden lijkt tegenwoordig bijzaak te zijn – net zoals je met een smartphone ook kunt bellen. De Volvo XC60 uit deze autotest is uitgerust met een geweldig klinkende, maar optionele audio-installatie van het Britse Bowers & Wilkins, inclusief 15 speakers. Je hebt bovendien de beschikking over digitale radio en de muziekstreamingdienst Spotify.
“Een auto waar bar weinig valt op aan te merken”
Navigatiesysteem
Ons testexemplaar was verder uitgerust met een helder te bedienen navigatiesysteem. Een bestemming voer je in door de letters ervan met je wijsvinger op het grote, verticaal geplaatste display te schrijven. Werkt prima al vinden we het wel een beetje een gadget. Handiger zijn de parkeercamera’s die een beeld geven alsof je boven de auto zweeft. Onze ervaring is dat je de XC60 ermee op de centimeter nauwkeurig in een parkeervak manouevreert. Verder kun je je als bestuurder ook vermaken met de diverse rijstanden waarmee de afstemming van het onderstel varieert van extra comfortabel tot extra sportief en alles daartussenin.
4- Aandrijflijn
Qua aandrijflijn had je vroeger ook weinig keuze. Benzine- of dieselmotor, of je koos voor lpg. Meestal schakelde je zelf, maar soms deed de auto dat.
407 pk!
Moet je nu eens kijken. Benzine, diesel, hybride, elektrisch, aardgas, groengas en plug-in hybride zoals de Volvo XC60 T8 uit deze autotest. De combinatie van een viercilinder turbobenzinemotor en elektromotor levert een systeemvermogen van maar liefst 299 kW/407 pk. Het maximumkoppel bedraagt 640 Nm.
iPhone op achterbank
De eerste keer dat we vol gas bij een verkeerslicht weg reden, werden we de speciale R-Design-stoel ingedrukt en lag onze iPhone vanaf de middenconsole opeens op de achterbank. De automobilist naast ons die tegelijkertijd weg accelereerde, haalde ons pas de volgende dag in – bij wijze van spreken dan. De Volvo XC60 T8 is duizelingwekkend snel. En dan te bedenken dat-ie 2.015 kg weegt. Wederom ‘wow’.
“Een flatgebouw uit voormalig Oost-Duitsland ziet er soms eleganter uit”
5 – Prijs
Door al die enorme stappen die de auto-industrie heeft gemaakt, zijn de aanschafprijzen logischerwijze omhooggegaan – de inflatie nog even daargelaten. De Volvo XC60 T8 AWD Geartronic R-Design die je op de foto’s ziet, heeft een prijs van 93.745 euro. Slik. Eigenaar Volvo Nederland heeft dan ook voor ruim 23.000 euro (!) aan opties aangevinkt, waaronder luchtvering voor en achter. Nondeju.
Marktleider
De ‘kale’ prijzen van de nieuwe Volvo XC60 beginnen bij 58.995 euro. Volvo verwacht hiermee ook eigenaren van een XC90 van de eerste generatie over de streep te trekken en waarom niet? De interieurruimte is toegenomen en de uitstraling is er niet minder om. Wij vinden hem zelfs mooier. Het moet wel heel gek lopen wil de XC60 in ons land niet de marktleider in zijn segment blijven, ook al is de concurrentie (Audi Q5, BMW X3 en Mercedes GLC) sterk.
Conclusie
Een auto waar bar weinig valt op aan te merken. En die een treffend voorbeeld is van de grote stappen die de auto-industrie de laatste jaren heeft gemaakt. Een surplus aan vermogen en koppel. Stuurt uitermate goed voor een SUV, met name in de sportiefste rijstand. Weldadige luxe en comfort. Veel actieve veiligheid. Herkenbaar Volvo-design: stijlvol en niet protserig zolang je de 22-inch wielen maar achterwege laat. Beslist onze voorkeur boven de XC90 die er opeens veel logger uitziet. Elektrische actieradius van 45 kilometer.
Pluspunten
+ Veel actieve veiligheid
+ Onthaastend maar ook belachelijk snel
+ Puike rijeigenschappen
+ Weldadig interieur met fraaie details zoals versnellingshendel van Orrefors-glaswerk
Minpunten
– Dat wij hem niet kunnen betalen
– En dat Volvo Nederland hem ons vast niet cadeau doet