Autotest – Volkswagen Transporter 6.1 (2019)
Slimmer dan ooit?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dik twaalf miljoen exemplaren verkocht en nog altijd populair, de Volkswagen Transporter is wat je noemt een succesnummer, ook als Caravelle of Multivan die op de Transporter zijn gebaseerd. Volkswagen vond het tijd worden om de zesde generatie op te frissen en ging daarbij verder dan op het eerste gezicht te zien is.
Amsterdam
Volkswagen heeft voor de internationale introductie van de Transporter 6.1 gekozen voor Amsterdam. In dik twee weken tijd reizen er meer dan 600 journalisten uit de hele wereld af naar onze mooie hoofdstad om kennis te maken met de Transporter 6.1, in alle soorten en maten. Volkswagen Bedrijfswagens kiest overigens bewust voor de typeaanduiding 6.1 om de – naar eigen zeggen – ingrijpende update van de zesde generatie Transporter te benadrukken.
Transporter, Caravelle, Multivan en de California
Hoeveel soorten zijn er van die Transporter? Afgezien van conventionele bestelbusvarianten kun je ook een Transporter mét laadbak bestellen of kiezen voor versies die op de Transporter zijn gebaseerd. Denk daarbij aan de Caravelle, Multivan of de California. De Caravalle is de shuttle voor professioneel personenvervoer, de Multivan combineert de ruimte van de Transporter met de nodige extra luxe en de California staat in de boeken als dé camperuitvoering van de Transporter. Allemaal zijn ze vernieuwd, maar nog niet alle versies zijn in Amsterdam aanwezig tijdens de introductie. De California bijvoorbeeld – die pas later op de markt komt – schittert van afwezigheid. Overigens kun je voortaan precies zien wat voor er voor je neus staat, omdat het type bij de T6.1 wordt aangegeven op plaquettes net naast de koplampen.
Dieselmotoren
Volkswagen trapt af met de vernieuwde Transporter. Die komt medio november op de Nederlandse markt, maar is al in oktober te bestellen. Benzinemotoren zijn niet mogelijk. Volkswagen levert de T6.1 altijd met vernieuwde 2,0-liter TDI-dieselmotoren. Er is keuze uit een versie met 90 pk (66 kW), 110 pk (81 kW), 150 pk (110 kW) of eentje met 199 pk (146 kW). We hebben ze vrijwel allemaal geprobeerd en allemaal zijn ze echt gebouwd op koppel. Dat betekent dat je onderin al lekker veel trekkracht hebt. De turbo is goed hoorbaar, maar storend is dat niet. 4Motion-vierwielaandrijving is alleen op de twee sterkste diesels te krijgen, standaard heeft de Transporter voorwielaandrijving. Verder is er keuze uit handgeschakelde vijf- of zesbakken of DSG-automaten.
Motoren in detail
- 2.0 TDI – 1.968 cc – 66 kW/90 pk bij 3.000 tpm – 220 Nm bij 1.250 tpm
- 2.0 TDI – 1.968 cc – 81 kW/110 pk bij 3.200 tpm – 250 Nm bij 1.400 tpm.
- 2.0 TDI – 1.968 cc – 110 kW/150 pk – 340 Nm tussen 1.500 en 3.000 tpm
- 2.0 TDI biturbo – 1.968 cc – 146 kW/199 pk – 450 Nm tussen 1.400 en 2.400 tpm
Grote verschillen?
Op het oog lijkt er niet heel veel gewijzigd aan de Transporter. Wie beter kijkt ziet toch de nodige verschillen. De bus kreeg andere bumpers en gewijzigde koplampen en achterlichten met LED-technologie. Bovendien levert Volkswagen de nodige nieuwe kleuren en wieldesigns. Is dat dan alles? Daar lijkt het wel op ja, maar niets is minder waar. Volkswagen maakt gebruik van MQB-technologie en moest daarvoor het hele boordnet aanpassen. Alle onderhuidse elektronica is dus nieuw.
Nieuwe stuurbekrachtiging
Daarnaast is Volkswagen overgestapt van hydraulische naar een elektromechanische stuurbekrachtiging met als bijkomend voordeel dat je nu met rijmodi kunt werken. In een sportievere rijstand stuurt de bus dan wat directer en zwaarder. Zo’n elektromechanische stuurbekrachtiging maakt ook extra assistentiesystemen mogelijk, zoals Lane Assist, Park Assist en Trailer Assist. Met dat laatste systeem wordt het rangeren met een aanhanger wel heel gemakkelijk. Via de draaiknop van de elektrische buitenspiegelinstelling, die dan als joystick fungeert, en een display in de cockpit stel je als bestuurder eenvoudig de hoek in waarmee de aanhanger moet worden ingeparkeerd. Als bestuurder hoef je alleen maar gas te geven, het sturen doet de Transporter voor je. Dit systeem in de praktijk zien? Check dan de video in dit artikel!
Hoe slim is de Volkswagen Transporter T6.1? (2019) – AutoRAI TV
Nieuw dashboard
Misschien wel de grootste verandering bespeuren we in het interieur. Volkswagen installeert namelijk een compleet nieuw dashboard. Dit dashboard steekt in de basis goed in elkaar en is gemaakt van harde, krasbestendige kunststoffen. Kies je een luxere Multivan, dan is het dashboard wat mooier afgewerkt met sierlijsten. Het belangrijkste nieuws van dit dashboard is dat Volkswagen nieuwe – uitstekende functionerende – infotainmentsystemen toepast.
We Connect en We Connect Plus
De nieuwe infotainmentsystemen zijn optioneel te voorzien van een online connectivity unit (OCU) met een geïntegreerde eSIM. De OCU vormt de interface tot een nieuw spectrum online functies en diensten, gebundeld onder ‘We Connect’ en ‘We Connect Plus’. Hierbij wel een kanttekening: “Volkswagen maakt in Nederland voor de fleetmodule gebruik van een eigen ‘connect’ systeem. We Connect en We Connect Plus zitten standaard bij de infotainmentsystemen”, aldus de woordvoerster. Wat houden deze ‘pakketten’ precies in? Hieronder wat uitleg…
- We Connect: de eerste stap in online-based functies en diensten en is voor onbeperkte tijd geactiveerd. Tot de functies behoren personalisering, het noodoproepsysteem eCall, de pechoproep, info-oproep, voertuigstatus, portieren & licht, automatische ongevalmelding, voertuigstatusrapport, rijgegevens, parkeerstand en de servicebeurtafsprakenplanning.
- We Connect Plus: vanaf het infotainmentsysteem ‘Composition Colour’ standaard aanwezig, is geactiveerd voor een jaar en is daarna verlengbaar. Afhankelijk van de uitvoering van het voertuig bevat het ‘We Connect Plus’ de functies gebiedsmededelingen, snelheidsmededeling, toeteren & knipperen, online diefstalwaarschuwingsinstallatie, online standkachel, vergrendelen & ontgrendelen, online verkeersinformatie plus gevareninformatie, online routeberekening, tankstations en oplaadstations, online kaarten-actualisering, parkeerplaatsen, online spraakbediening, webradio, mediastreaming (bijvoorbeeld Apple Music) evenals de WiFi-hotspot.
‘Hey Volkswagen’
Spraakbesturing is ook mogelijk. Een uitspraak als ‘Hey Volkswagen’ is voldoende om de digitale spraakassistent in de T6.1 te laten luisteren. Naar wens is er zelfs een digitale cockpit in de Transporter te krijgen met een beelddiameter van 10,25 inch. Een mooie ontwikkeling dat die techniek ook doordringt in de bedrijfswagenmarkt. Er zijn diverse weergaves mogelijk. Gewoon op de knop ‘view’ drukken op het stuurwiel en het beeld wijzigt direct de visuals.
Praktische kwaliteiten
Let’s talk practical. Want hoe zit het met de praktische kwaliteiten van de Transporter? Tja, dat was eigenlijk al dik in orde. Bij de vernieuwde Transporter ging Volkswagen nog een stapje verder. De bestuurder en bijrijder hebben nu een extra opbergvak én een bekerhouder bij de A-stijlen (niet heel slim, want een blikje staat zo vol in de zon). Ook levert Volkswagen optioneel een inductielader. Een 230V stopcontact bij de bestuurdersstoel en een afsluitbaar vak in de tweezitsbank aan bijrijderszijde zijn ook nieuw.
Lange goederen
Bijzonder lange goederen inladen is ook mogelijk omdat deze nu tot onder de tweezitsbank aan bijrijderszijde kunnen worden geschoven. De maximale laadruimlengte neemt hierdoor toe van 2.450 mm tot 2.800 mm (2.900 mm tot 3.300 mm voor de verlengde wielbasis).
Standaard uitrusting
Volkswagen levert de bestelwagens met enkele en dubbele cabine standaard met Cross Wind Assist dat de Transporter 6.1 stabiliseert bij een sterke windvlaag. Ook standaard zijn Post-Collision remsysteem en Hill Start Assist. Verder is elke Transporter 6.1 standaard onder meer uitgerust met elektrisch bedienbare voorportierramen, centrale deurvergrendeling, elektrisch bedien- en verwarmbare buitenspiegels, LED-interieurverlichting en het Composition Audiosysteem met handsfree Bluetooth-functie, USB-SD en iPhone-aansluiting.
Bouwvakker
Optioneel levert Volkswagen Rear Traffic Alert (bescherming bij het achteruitrijden vanaf een parkeerplaats) en zijdelingse bescherming (waarschuwt als de afstand tot obstakels of voetgangers gevaarlijk wordt). Road Sign Display is ook een optie, net als ACC (automatische afstandsregeling). De vraag is of de ‘bouwvakker’ zit te wachten op al deze elektronica, maar dat het kan is een fijne gedachte. Wil je dit alles niet, dan laat je het gewoon weg.
AdBlue
Waar je niet aan ontkomt is het tanken van AdBlue. Volkswagen heeft in de T6.1 ook een SCR-katalysator toegepast. SCR staat voor Selective Catalytic Reduction. Met de SCR-katalysator wordt door inspuiting van AdBlue selectief stikstofoxide (NOx) in het uitlaatgas omgezet naar milieuneutraal stikstof (N 2) en water (H 2 O). De T6.1 heeft daarvoor naast de brandstoftank van 70 liter ook een aparte AdBlue-tank van 13 liter. De actieradius met een tankinhoud ligt rond de 5.500 kilometer. De vulopening voor de AdBlue-tank bevindt zich direct naast de brandstoftank; iedere bestuurder kan zonder al te veel moeite zelf AdBlue bijvullen.
Conclusie
Een al zeer volwassen bus is nog volwassener geworden. En slimmer, maar hoe slim je die vernieuwde Volkswagen Transporter maakt, dat bepaal je helemaal zelf. Praktisch en comfortabel is de Transporter 6.1 zeer zeker. Bovendien rust Volkswagen het model uit met fijn meubilair en een uitstekend verstelbare stuurkolom. Langere bestuurders moeten vooral even proefzitten om te kijken of ze genoeg knieruimte hebben. Is er een match? Dan is het plezierig rijden in zo’n Transporter, of dat nu zakelijk of privé is. Prijzen zijn helaas nog niet bekend.