Autotest – Volkswagen Tiguan Allspace
Met een duozit extra voor de kids
De Allspace is de verlengde versie van de Volkswagen Tiguan. Daar kun je met z’n zevenen in. Hij heeft twee extra zetels die in de bagageruimte in de vloer zijn weggeborgen. Hierop zitten gaat, maar je moet niet te lang zijn want hoofd- en beenruimte zijn wat beperkt. Voor kinderen is er zeker genoeg ruimte.
We houden het gezellig
Hoe meer zielen, hoe meer vreugd. En het is vooral ook gezelliger, maar in een auto? Zie het dan maar eens gezellig te houden! Nou, dat lukt heel aardig met de nieuwe Volkswagen Tiguan Allspace. Hoofdruimte is er in elk geval zat. Met de beenruimte op de tweede zitrij zit het ook snor, alleen op die extra twee zetels helemaal achterin zal het wat passen en meten kunnen zijn.
What’s in a name
Deze XXL Tiguan doet een beetje denken aan de eerste generatie van de Opel Zafira. Oké, toen heette dat een 7-persoons MPV. De Tiguan hoort bij auto’s die we tegenwoordig SUV noemen. Althans, zo omschrijft de auto-industrie dit soort modellen. In de beleving van de gemiddelde autokoper gaat het om wat hogere auto’s met veel binnenruimte, meer dan in een stationwagen.
Uit goed Volkswagenhout gesneden
Auto’s van onder de 40 mille met zeven zitplaatsen zijn er niet heel veel. Je kunt terecht bij Opel en bij Peugeot voor de 5008. Als je het echt budget wil houden, dan kun je altijd nog terecht bij Dacia voor de Lodgy. De Tiguan Allspace is uit ander, eigen Volkswagenhout gesneden. Dat betekent: degelijke materialen, onberispelijke afwerking en doordachte functionele details zoals een apart bergvak voor de rolhoeshouder onder de vloer in de laadruimte.
Is de Volkswagen Tiguan Allspace zuinig?
En de Volkswagen Tiguan Allspace rijdt verfijnd. Rijgeluiden zijn goed buiten de deur gehouden en de motor reageert buitengewoon alert en soepel op het gas, ook bij zeer lage toeren. Het is de beproefde 1.4 TSI die Volkswagen in veel van zijn modellen gebruikt. Is ie zuinig? Ja, maar door de omvang van de Tiguan en het gewicht moet je wel rekenen op een praktijkverbruik van rond de 1 op 15.
Lange wielbasis = meer stabiliteit
Het comfort is bovengemiddeld hoog. De Tiguan Allspace is zacht geveerd en stuurt opmerkelijke stabiel. Dat is mede te danken aan de langere wielbasis. De lengte van stoelleuning en -zitting is prima, ook voor langere inzittenden. Het dashboard is nagenoeg gelijk aan dat in de Volkswagen Golf. Dat betekent dat het instrumentarium in feite een groot display is dat tellers en allerlei andere zaken projecteert. Als het moet ook de navigatiekaart in de volle breedte.
Swippend door de menu’s
In de middenconsole zie je een flink display van het infotainmentsysteem. Daarmee bedien je bijna alles. Alleen voor de climate control zijn er nog fysieke druk- en draaiknoppen. Het is een touchscreen, maar het reageert ook op swipebewegingen zonder het scherm aan te raken. En het luistert naar gesproken commando’s.
De Volkswagen Tiguan Allspace van deze test geeft comfort een extra dimensie met de 6-traps automaat. Het is een DSG met dubbele koppeling. Wat je daarvan merkt? Niets, in die zin dat schakelen schokloos gaat en dat deze 6-traps versie ook bij wegrijden heel vloeiend reageert. Niet dat nerveuze dat je wel eens kunt hebben bij automaat met nog veel meer versnellingen. Die hebben tot aan 50 km/uur dan al drie of zelfs vier keer geschakeld.
Voor wie?
De Allspace is primair bedoeld voor mensen die vaak met velen op stap zijn. Dan denk je in de eerste plaats aan gezinnen met meerdere kinderen. Deze versie van de Volkswagen Tiguan is echter ook een goed alternatief voor een kleine bestelauto. Met alle zitplaatsen achterin plat heb je een behoorlijk lange laadruimte en veel volume tot aan 1.920 liter. Daar kunnen stationswagens in deze prijsklasse niet aan tippen. En ga je vaak met zeven inzittenden op stap: bedenk dan dat je met elke rit een stuk goedkoper uit bent dan met de trein.
Wat kost de Volkswagen Tiguan Allspace?
De Volkswagen Tiguan Allspace met 1.4 TSI van 110 kW (150 pk) is er vanaf 37.450 euro. Met DSG 6-traps stijgt de prijs naar 39.750 euro. Dat is zonder de derde zitrij. Die kost 606 euro extra. De geteste uitvoering had daarnaast nog de nodige opties aan boord. Zoals de lederen bekleding en een elektrisch te bedienen achterklep. Ook zaken als elektrische stoelverstelling en het zeer uitgebreide infotainmentsysteem met head up-display hebben een prijsopdrijvend effect. Om een idee te geven wat mogelijk is: klik hier voor de prijslijst met alle opties.