Autotest – Volkswagen Polo 1.0 TSI (2021)
Bijna 2.000 euro goedkoper dan zijn voorganger, hoe kan dat?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Meer voor minder! Die indruk krijg je bij de vernieuwde Volkswagen Polo. Standaard heeft hij meer uitrusting te bieden, maar de prijs van de instapuitvoering is verlaagd naar nipt onder de 20 mille.
Kleintjes worden groot. Je ziet het bij alle merken, Volkswagen niet uitgezonderd. De Polo is in 1975 op de markt gebracht als betaalbaar model onder de Volkswagen Golf. Bedoeld om kopers met krappere budgetten een nieuwe auto te laten kopen. Die oerversie was er maar in een ‘kale’ uitvoering. Je kon alleen kiezen uit een 900, 1.100 of 1.300 cm3 viercilindermotor.
Volkswagen Polo alternatief voor hoger segment
Vandaag de dag is de Volkswagen Polo, gezien de mogelijkheden met uitrusting, een alternatief voor een groter model. Zeker als je niet altijd veel ruimte nodig hebt. De voor 2021 gerestylde versie rijdt bovendien comfortabel. De rijker uitgeruste uitvoeringen, zoals de geteste Style, doet met zijn hulp- en communicatiesystemen niet onder voor auto’s van een hoger, luxer segment.
Lagere vanafprijs voor Polo
De instapprijs van 19.990 euro is bijna 2.000 euro lager dan die van de voorgaande versie van de Polo. Is de uitrusting dan uitgekleed? Niet echt! Sterker nog, je krijgt zelfs meer. Zoals led-koplampen, een volledige digitale cockpit, bediening van multimedia vanaf het stuurwiel en airconditioning. Als je gaat grasduinen in de accessoires en of kiest voor een hogere versie, ben je al gauw meer kwijt. De geteste versie Style met 1.0 TSI motor van 95 pk en met automaat komt op ruim 27.000 euro.
Taakomschrijving met voetganger- en fietserherkenning
Maar de Polo heeft in de basis nog meer te bieden. De veiligheid is gediend door het standaard Lane Assist systeem, dat subtiel met terugsturen ingrijpt als je buiten de lijnen van de rijstrook dreigt te raken. En de Polo heeft nu Front Assist. Dit systeem helpt je om een veilige afstand tot een voorligger te bewaren en zijn taakomschrijving omvat ook voetganger- en fietserherkenning.
Niet opvallend anders van uiterlijk
Oog in oog met de vernieuwde Volkswagen Polo zal het nieuwe design niet direct opvallen. De vormgevers hebben hun werk met subtiele hand gedaan. De horizontale spijlen van de grille zijn deels over de volle breedte doorgetrokken, zodat het front weer aansluit bij het familiegezicht van alle Volkswagen-modellen. Bij de Style-versie zijn de koplampen met standaard matrix-ledverlichting (IQ.LIGHT LED Matrix-koplampen) via een verlichte led-strip met elkaar verbonden.
Interieur met knipoog naar Golf
De meeste verandering zit in de Polo. Het dashboard met de digitale cockpit is volledig nieuw. Het interieur oogt duidelijk meer volwassen. Je waant je in een Volkswagen van een hoger segment, zoals de Golf of zelfs de Passat.
3 x 2 op elkaar gestapelde kratjes
De Volkswagen Polo is ook best ruim gezien zijn buitenmaten. Je hebt genoeg plek voor uitstapjes met de kinderen en hun bagage. Daarachter is er dan niet veel beenruimte meer over. De bagageruimte is opvallend diep. 3 x 2 op elkaar gestapelde kratjes bier passen erin, om een idee te geven.
‘Dat kleintje uit 1975 is echt groot geworden!’
Groot verstelbereik bestuurdersstoel
De bestuurdersstoel kan megaver naar achteren. Zo ver dat ik met mijn 1.80 meter lengte niet meer bij de pedalen kan. Natuurlijk is de knieruimte op de achterbank dan beperkt. Met de voorstoel in een normale stand is er niettemin voldoende bewegingsruimte voor volwassenen achterin.
Weinig old school, veel digitaal
Samen met een draaiknop voor audiovolume is de gewone contactsleutel het enige ‘old school’ in de bediening. Want voor functies, systemen, audio en navigatie ben je aangewezen op het grote touchscreen of schakelaars op het stuurwiel. Zelfs de temperatuurregeling gaat met aanraaktoetsen. En de projectie van de digitale cockpit is ook te veranderen. Er zijn drie layouts mogelijk. Je kiest daaruit met een schakelaar op het stuurwiel.
Zuinige driecilinder
De 1,0-liter driecilindermotor presteert best goed. 95 pk is voldoende en de krachtbron blinkt uit door trekkracht bij lage toeren. De automaat schakelt snel op, tenzij je de automaat in de S-stand zet. Dat snelle opschakelen doet hij om brandstof te sparen. Dat lukt in de praktijk prima. 1 liter op 20 km is prima haalbaar, zeker op langere afstanden.
Navigatie on demand te activeren
Het ‘Ready to Discover’-infotainmentsysteem maakt het mogelijk om de navigatiefunctie na aanschaf ‘on demand’ te activeren en voorziet standaard al in ‘App-Connect’ draadloze smartphone-integratie. Navigatie is standaard op het ‘Discover Media’-systeem met 8,0 inch (15,5 cm) display en ‘Discover Pro’ (9,2 inch (20,3 cm) display).
Conclusie en keuze
Er is te kiezen uit de uitvoeringen Polo, Life, Style en R-Line. Speciaal voor zakelijke rijders zijn er luxe Business-modellen beschikbaar. Onder de motorkap biedt Volkswagen keuze uit een 1.0-liter driecilinder benzinemotor met vermogens van 59 kW/80 pk, 70 kW/95 pk of 81 kW/110 pk. Deze laatste heeft standaard de 7-traps DSG-automaat met dubbele koppeling, die als optie ook te bestellen is voor uitvoeringen met 95 pk. De Volkswagen Polo is gewoonweg een volwassen model geworden die indruk maakt met zijn vernieuwde design en geavanceerde technologie. Voorbijgangers meenden zelfs de nieuwe Golf erin te herkennen. Dat geeft al aan hoe volwassen de Polo overkomt.