Autotest – Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI (2019)
Puur zakelijk bekeken een verstandige keuze?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
De Volkswagen Passat Variant met de nieuwe 1.5 TSI benzinemotor, wat heeft hij te bieden, wat heeft hij in huis? Veel, dat blijkt uit de test en door zijn lage verbruik is deze versie een interessant alternatief voor een diesel.
Vluchtige passant
De Volkswagen Passat is bepaald geen vluchtige passant in autoland. In 1973 kwam de eerste generatie uit, meer dan 45 jaar geleden dus. Met alle faceliften meegerekend is nu sprake van de negende generatie van een bij zakenrijders populaire auto. De Passat staat zelfs in de top 3 van best verkochte Volkswagens.
LEES OOK: vernieuwde Volkswagen Passat
Volkswagen Passat benzine of diesel?
Sinds september dit jaar (2019) staat de vernieuwde Passat bij de dealer, ook de stationwagen Variant. We rijden de versie met de 1,5-liter TSI-benzinemotor met 110 kW (150 pk) vermogen. Dit is de nieuwe basismotor als je kiest voor benzine. Is dat een alternatief voor de 1.6 TDI basismotor? In elk geval is er een prijsvoordeel van dik 3.500 euro ten gunste van de benzine. Deze heb je vanaf iets meer dan 41.000 euro. Bij de even sterke 2.0 TDI is het verschil nog groter, dan zit je op een prijs van meer dan 46.500. Alle drie in de uitvoering Comfort Business
Meerprijs verantwoorden
De meerprijs van dieselen moet je dus terugverdienen met lager verbruik en de lagere literprijs van diesel. De 2.0 TDI zit op 4 l/100 km gemiddeld, de 1.5 TSI op 5.3 l/100 km. Dus op papier is het verschil niet groot. Per jaar moeten er dus heel wat kilometers worden gereden om dieselen nog aantrekkelijk te maken. Een doorslaggevende factor bij de keuze kan het maximale trekgewicht zijn: bij de 2.0 TDI is dat 2.000 kg, bij de 1.5 TSI 1.600 kg. Dus als er trailers of caravans moeten worden getrokken dan heeft de diesel meer in de melk te brokkelen.
Beleving en ruimte?
Genoeg gereken en gecijfer, uiteindelijk gaat het ook om beleving. Rijden met de Volkswagen Passat is al jaren geen straf. Bij de negende generatie heeft Volkswagen op alle fronten weer een tandje bij gezet. Materialen en afwerking zijn van nog betere, of beter gezegd, onberispelijke kwaliteit. De ruimte voor inzittenden is weer iets toegenomen. De inhoud van de bagageruimte komt op een flinke 650 liter. Met de achterbank neergeklapt wordt dat 1.780 liter. Vooral de laadvloerlengte imponeert. Een complete fiets kun je er makkelijk liggend in kwijt.
DSG-automaat wel of niet?
Je voelt je in een Volkswagen Passat in een model van een hogere klasse door de stilte, de afwerking en het rij- en veercomfort. Alleen bij optrekken hoor je de viercilinder 1.5 TSI, maar niet storend. Bij kruissnelheid is hij gewoon fluisterstil. De directe en lichte besturing en de stabiliteit in bochten vallen in positieve zin op. De keurig schakelende DSG-automaat met dubbele koppeling en 7 versnellingen doet zijn werk netjes en schokvrij.
Verbruik 1.5 TSI?
Met de hand schakelen kan eigenlijk alleen nog als je kiest voor de instapuitvoering Comfort. Vanaf de Comfort Business heb je de DSG-bak. Als je veel achter het stuur zit, is die wel zo fijn. Doordat hij het toerental laag houdt, pakt het verbruik in de praktijk vaak gunstiger uit dan wanneer je zelf schakelt. Dan benader je het door de fabriek opgegeven gemiddelde heel dicht.
Representatieve uitstraling
Volkswagen heeft zich bij de Passat geconcentreerd op dingen die voor zakenrijders belangrijk zijn. De representatieve uitstraling is prima voor elkaar met de over de volle wagenbreedte doorgetrokken grille en veel chroom. Ook met veiligheid, navigatie, online diensten, gunstige brandstofkosten en natuurlijk comfort scoort hij goed.
Veiligheid
De veiligheid is gediend door systemen die je attenderen op gevaar en zonodig zelf ingrijpen. Je wordt binnen de lijnen van je rijbaan gehouden, maar deze lane departure assist kun wel uitzetten. Dat is fijn om ongewilde stuurcorrecties door de belijning op 60 km wegen in ons land te voorkomen. Een erg goed werkende adaptieve cruise control maakt rijden in de file aangenamer. Het systeem zorgt ervoor dat de Passat de optrekkende en afremmende voorligger strak volgt en het gat klein genoeg houdt om anderen er niet tussen te laten piepen.
Discover Media
Discover Media heet het navigatie-, radio- en multimediasysteem van de Volkswagen Passat. Het werkt met een touchscreen, stemcommando’s en toetsen op het stuur. Je kunt door de menu’s scrollen en ook met behulp van veegbewegingen (swipen) langs het scherm. Aansluiten van de mobiele telefoon is een fluitje van een cent. Vervolgens kun je alle functies in je mobiel bedienen zonder de handen van het stuur te halen.
Conclusie
Volkswagen zet met de vernieuwde Passat een prima auto neer. Er was al weinig op aan te merken, zeker niet vanuit zakelijk rijders-oogpunt bekeken, er is nog minder op aan te merken. De prijs misschien? Die is hoger dan die van concurrenten, maar als je kijkt wat Volkswagen standaard biedt dan is de prijsstelling in orde. De geteste Volkswagen Passat Variant 1.5 TSI in de uitvoering Elegance Business R heb je vanaf 43.009 (november 2019). Met een R-Line interieurpakket van ruim duizend euro zit je ook op lederen bekleding. Ben je voor minder dan 45 mille helemaal klaar… Dan heb je een grote auto, met goede rij-eigenschappen, een soepel reagerende motor die zuinig is en ook nog is gekoppeld aan een automaat. De uitrusting is ronduit indrukwekkend. Zelfs een verwarmbare voorruit heb je op de Elegance Business R.