Autotest – Volkswagen Golf Variant (2021) – Ruimer dan ooit
Goede looks, fijne rij-eigenschappen en veel ruimte
Volkswagen zet vol in op elektrische auto’s, je zou haast vergeten dat de oude vertrouwde modellen ook nog steeds van de band rollen. Van de nieuwe Golf is er nu ook weer een station-uitvoering: de Golf Variant.
Volkswagen Golf Variant 2021
In 1993 kwam de eerste Golf Variant op de markt. De Golf 3 was net twee jaar uit, toen ze bij Volkswagen het idee kregen om er ook een station-versie van te maken.
De Golf Variant is altijd een praktische en comfortabele gezinsauto geweest, maar nooit de opvallendste of mooiste. Daarvoor moest je de hatchback hebben. Maar het lijkt nu voor het eerst dat de Variant er beter uitziet dan de hatchback. Smaken verschillen uiteraard, maar het valt ons op hoe fijn hij is om naar te kijken. Het langgerekte design staat de Golf 8 goed. Zeker als je het verlaagde sportonderstel kiest, waar onze testauto van voorzien is.
Golf 8
Qua design is het verder natuurlijk gewoon een Golf 8. Met de inmiddels bekende doorgetrokken LED-strip aan de voorkant, die mooi is geïntegreerd met de dagrijverlichting. LED-lampen zijn standaard, maar tegen een meerprijs krijg je de IQ-lights. Zo noemt Volkswagen zijn Matrix LED-koplampen.
Deze zijn lekker fel en kunnen automatisch verschillende ledjes uitzetten, zodat je altijd grootlicht kunt gebruiken zonder dat je tegenliggers verblindt. In bochten schijnen ze extra naar binnen, waardoor je altijd goed zicht voor je hebt.
Vier uitvoeringen
In Nederland is de Golf Variant leverbaar in vier uitvoeringen: de standaard Golf, Life, Style en R-Line. Uiteraard zijn er daar weer Business-uitvoeringen op leverbaar. Wij rijden met de stoere R-Line. Deze is voorzien van een hoop extra’s, waaronder een R-Line interieur- en exterieurpakket met veel glossy zwarte designelementen en R-logo’s aan de buitenkant.
Voor de stoere 18-inch velgen onder onze testauto moet je bijbetalen, want standaard krijg je 17-inch op de R-Line. De basisuitvoering van de Golf Variant is voorzien van 15-inch wielen.
130 pk is voldoende
De Variant kun je krijgen met 110, 130 en 150 pk. De zuinige mild-hybride eTSI-motoren zijn leverbaar met enkel 130 of 150 pk en zijn standaard gekoppeld aan een 7-traps DSG-automaat.
De eTSI-benzinemotoren zijn tevens via een riem gekoppeld aan een kleine elektromotor die werkt als startmotor, maar ook als generator. Zo kan hij energie opwekken tijdens het afremmen en opslaan in een kleine accu onder de passagiersstoel. Bij het optrekken gebruikt de elektromotor de energie om de auto een klein duwtje te geven, waardoor je minder brandstof verbruikt.
De eTSI die wij testen is goed voor 130 pk, dat in de praktijk meer dan voldoende blijkt te zijn. We komen nooit kracht te kort. De motor werkt buitengewoon goed samen met de 7-traps automaat, die soepel opschakelt en altijd op het juiste moment.
Voor nog geen 1.000 euro extra heb je een 150 pk sterke eTSI, wat zeker in combinatie met de stoere looks van de R-Line een prima keuze kan zijn. Maar weet dat het niet nodig is, want met 130 pk staat de Golf Variant ook zijn mannetje.
Ruimer dan ooit
De Golf 8 Variant is behoorlijk gegroeid. Achterin heb je nu 611 liter bagageruimte, en 1640 liter als je met de hendels achterin de bank naar voren klapt. Voor veel ruimte heb je dus absoluut geen crossover SUV nodig.
Daarnaast is de wielbasis voor het eerst groter in vergelijking met de hatchback. Je hebt dus meer ruimte tussen de voor- en achterwielen. Dat merk je direct als je achterin zit. Er is duidelijk meer beenruimte, waardoor je eigenlijk voortreffelijk zit op de achterbank. Moderne USB-C aansluitingen en opbergvakjes voor je smartphone maken het leven van een moderne burger aangenaam achterin de Variant.
Stoere stoelen
Het interieur van de R-Line is voorzien van sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Ze zien er stoer uit en zitten ook lekker op lange afstanden. Het opvallende ruitjespatroon op de stoelen geven je haast het idee dat je in een echte GTI of R-uitvoering zit.
Het pookje waar je de DSG-automaat mee bedient lijkt meer op een schakelaartje, maar daar wen je zo aan. Het ziet er bovendien strak en modern uit.
Tijd voor een update
Van het infotainmentsysteem is inmiddels bekend dat het niet het beste op de markt is. Het ziet er futuristisch uit, maar heeft te weinig rekenkracht of te complexe software. Waarschijnlijk is het een combinatie van beide. Het werkt in dagelijks gebruik redelijk, zolang je er niet te veel van vraagt.
Inmiddels lijkt het infotainmentsysteem in de Volkswagen ID.3 en ID.4 dankzij over-the-air updates redelijk lekker te draaien en hopelijk is de Golf als volgende aan de beurt.
Er zit uiteraard Apple Carplay en Android Auto op, en dit kan beide draadloos. Het digitaal instrumentarium achter het stuur werkt wel lekker vlot en ziet er helder en scherp uit. Je kunt het geheel naar eigen wens samenstellen, waardoor je bijvoorbeeld de navigatiemap over het hele scherm kunt tonen.
Conclusie
De nieuwe Volkswagen Golf variant is wederom een fijne en praktisch gezinsauto, waar eigenlijk alles aan klopt, behalve het infotainmentsysteem. Maar hoe rijdt hij? Dat kun je zien in de video hieronder – samen met alle details die je moet weten over deze nieuwe Golf Variant.
De Volkswagen Golf Variant is er vanaf 29.890 euro. De R-line heeft een vanafprijs van 36.390 euro.