Autotest – Volkswagen e-load up! (2018)
De ideale besteller van pakketjes op de grachtengordel
Waar de ruimte beperkt is, schittert de e-load up! De wat? Een Volkswagen up! die is omgebouwd tot bestelauto en dan met elektrische aandrijving. Dat dus!
Overpeinzingen 1.0
Voor wie zou de Volkswagen e-load up! wat zijn? Dat is lastig te beantwoorden. De vraag is sowieso al wie een elektrisch aangedreven up! zou kiezen. Want daarvoor betaal je al 27.500 euro. Voor de ombouw tot -load- versie komt er 632 euro bij. Dan is de achterbank eruit, zit er een houten laadvloer in met sjorogen en een rek tussen laadruimte en voorstoelen. Klein beetje meerprijs, maar met een groot voordeel. De Volkswagen e-load up! kan dan op grijs kenteken en wordt af fabriek geleverd zonder BTW en dan komt hij op 22.140 euro. De enige voorwaarde is dat je hem dan wel op naam van een bedrijf moet kunnen zetten.
De prijs?
Gevoelsmatig is het toch nog veel geld voor een vrij compacte auto, die met volle batterij tot maximaal 160 kilometer kan afleggen. Die elk sprankje hoop verder de kop indrukt, als blijkt dat na circa dertig kilometer rijden amper 80 kilometer actieradius resteert. Omdat het koud weer is, de kachel aanstaat en we een stuk op de snelweg rijden. Dat komt de actieradius niet ten goede.
Overpeinzingen 2.0
Als de Volkswagen e-load up! aan de stekker is gelegd, gaan de overpeinzingen verder. Wie o wie zou deze auto willen? We bekijken het eens van de andere kant: deze up! moet je niet vergelijken met een grotere en minder kostbare Volkwagen Caddy, om maar in eigen stal te blijven.
Volkswagen e-load up! (2018) – AutoRAI TV
Prijs is niet alles
Stel dat je als besteller van online gekochte pakketjes middenin Amsterdam moet zijn. Dat je 20 adressen op de grachtengordel af moet. Met een Caddy of een nog grotere bus kan dat een kwelling zijn, zeker als je net ergens niet tussendoor kunt en parkeren geen optie is. Omdat elk vakje te klein is. Dan waardeer je de Volkswagen e-load up! Hij past met zijn lengte van 3,60 meter wel in een klein vakje. En nog een dingetje: je mag de milieuzone in omdat hij niets uitstoot. De laadruimte is verder groot genoeg voor vele pakketjes met zijn inhoud van 990 liter.
Fiscaal aantrekkelijk
Dan resteert nog de vraag over de prijs? Wel, als je de e-load up! bedrijfsmatig inzet, betaal je geen BTW. En de koper heeft in dat geval recht op 36% milieu-investeringsaftrek (MIA). Dit voordeel kan oplopen tot ruim € 3.600 netto, op basis van 52% belastingtarief en 14% MKB winstvrijstelling. Dan reduceer je de prijs nog verder.
“Bij een stoplicht ben je echt als een van de snelste weg”
Zeker het is nog altijd bijna het dubbele ten opzichte van een load up! met benzinemotor. De brandstof- en onderhoudskosten zijn dan echter hoger, omdat elektriciteit goedkoper is dan benzine. En een elektromotor en de aandrijflijn zijn eigenlijk nagenoeg onderhoudsvrij.
Snel, stil en met automaat
Daarbij, een elektrische auto rijdt fijn, ook de Volkswagen e-load up!. Hij trekt verbazingwekkend vlot op. Bij een stoplicht ben je echt als een van de snelste weg. En heel stil, want de elektromotor hoor je niet. Schakelen is niet nodig, wat in de stad ook plezierig is.
Praktijk circa 130 km actieradius
Vanuit stilstand naar 60 km/uur is hij zelfs sneller dan een Golf GTI. Dat komt door de grote trekkracht (210 Nm) van de elektromotor, die 60 kW vermogen levert. Er zijn compacte auto’s met verbrandingsmotor die het met minder moeten stellen. In de praktijk is een actieradius van gemiddeld 130 kilometer goed haalbaar, zeker als je de eco-rijmodus regelmatig gebruikt. Dan beperk je het vermogen tot 50 kW en de trekkracht tot 130 Nm. Dan rijdt hij nog best vlot, maar de energiemeter loopt beduidend minder snel terug.
Afremmen op motor zelf in te stellen
Net als in andere elektrisch aangedreven auto’s levert afremmen stroom op. In de Volkswagen e-load up! is ook handmatig te kiezen uit drie terugwinningsstanden. In de hoogste stand remt de auto zelfs behoorlijk af zodra je het gaspedaal loslaat. Het rempedaal intrappen is vaak niet eens nodig.