Autotest – Volkswagen Caddy Cargo (2021)
Vertrouwd recept in strakker werktenue
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Buitenkant en interieur van de Volkswagen Caddy zijn volledig opnieuw ontworpen. De lijnen zijn strakker. Voor en achter zie je dat het best.
‘Hoge hoedje’
De Volkswagen Caddy is al jaren dé favoriet onder de compacte, lichte bedrijfswagens. Zelfs exemplaren van de eerste generatie rijden nog rond. Je kent die vast wel. Dat zijn die met het ‘hoge hoedje’. De versies waarbij het dak van de laadruimte boven de cabine uittorent. Sommige zijn al meer dan twintig jaar oud en dat zegt wel wat over betrouwbaarheid.
Caddy gegroeid en moderner…
Nu, generaties verder, is de Volkswagen Caddy gegroeid en voorzien van moderne technologie en infotainment. Dat is een trend van deze tijd bij alle bedrijfswagens. Ze krijgen functies, eigenschappen en een rijgedrag dat steeds meer in de buurt van een personenauto komt.
…en meer blikvanger
De nieuwe, of eigenlijk vernieuwde, Caddy herken je aan een strakker uiterlijk. Kijk maar eens naar de scherpe lijnen en hoeken in de koplampen en achterlichten. Led-verlichting is de norm. Vooral aan de achterzijde heeft deze een alleszins fraaie lichtsignatuur.
“Bediening van de automaat is een tuimelschakelaar”
Het dashboard is al even strak van vorm. Net als bij alle soortgenoten in dit segment is dat gemaakt van hard kunststof. In dit geval van een dikke soort. Het voelt heel sterk aan. Praktisch zijn de opbergvakken. Bovenop het dashboard zijn die te vinden. Er is daar flink wat plek voor allerlei spullen. Niet alleen voor de bestuurder maar ook voor de passagier. Bovenin tegen het dak zit nog een groot vak. Het is behoorlijk diep. Alleen met heel lange armen kunnen je met de vingertoppen de voorkant bereiken.
Kampioen met opbergvakjes
Verder zien we grote portiervakken, diverse kleinere vakjes in de middenconsole. De opvallend kleine tuimelschakelaar voor de bediening van de automaat neemt daar trouwens nauwelijks plek in. Voor de telefoon is er een vakje dat ook draadloos opladen mogelijk maakt. Verder zijn er nog een afsluitbaar dashboardkastje en een kleiner vakje links aan de bestuurderszijde.
Traditionele knoppen zijn passé
Koppelen van de telefoon met infotainmentsysteem gaat snel. Opvallend ook: midden op het dashboard zitten geen druk- of draaiknoppen meer. Het zijn aanraaktoetsen. Zelfs de verwarming bedien je door je vinger over een randje onder het touchscreen te schuiven.
Bediening doe je met aanraken
De ventilatiebediening gaat ook met het touchscreen. De betreffende tegel aantikken en dan krijg je op de display alle functies te zien, zoals regelen van de blower en de keuze voor de stroomrichting van de lucht. Het is even een weet dat het zo werkt, maar gelijk vraag je je af of traditionele bediening niet handiger zou zijn? Vanuit het oogpunt van de fabrikant is ontwikkelen en ontwerpen van aanraakbediening slimmer, want uitwisselbaar voor meer modellen, en het systeem is altijd aan te passen, uit te breiden en te upgraden.
Caddy leverbaar met digitaal instrumentarium
De Caddy is er net als vele modellen van Volkswagen nu ook met een volledig digitaal instrumentarium. Dat is niet standaard, maar wel handig. Drie lay-outs zijn mogelijk, ook een variant met centraal de navigatiekaart. Een goede oplossing als je vaak de navigatie nodig hebt. Je ziet de route recht voor je in beeld.
Afmetingen laadruimte
Dan naar de laadruimte. Die is 3,1 kubieke meter groot en er mag tot 752 kg aan gewicht in. Dat zijn de maten van de kortere Caddy. De langere Caddy Cargo Maxi biedt 3,7 kubieke meter en een laadvermogen van 771 kg.
Schuifdeur aan de zijkant
Via een schuifdeur aan de zijkant en twee dubbele deuren achter kom je in de laadruimte. Dat recept is niet veranderd. De zijdeur is bij de lange Maxi breed genoeg voor een Europallet. Je kunt de centrale vergrendeling zo instellen dat alleen de bestuurdersdeur ontgrendeld en de rest op slot blijft. Prima als er kostbare lading achterin ligt.
230 volt stopcontact
Voor de Caddy is er ook een zogenoemde Ergocomfort stoel. Met een uitschuifbaar deel vooraan de zitting kun je de beensteun optimaal maken. Een uitklapbaar armsteuntje maakt een vorstelijke zitpositie compleet. Even de laptop wat extra stroom geven? Dat kan met het 230 volt stopcontact tussen de voorstoelen.
Volop veiligheidssystemen
Aan veiligheidssystemen en bestuurdersassistentie geen gebrek, waaronder ook een achteruitrijcamera. De rijbaanassistent is soms wat te alert en te nadrukkelijk met corrigeren. Je zet hem makkelijk uit met de aanraaktoets midden op het dashboard. Verder heeft Caddy, althans de geteste, adaptieve cruise control. In combinatie met de automaat vertraagt die de auto helemaal tot stilstand als het verkeer voor je stopt.
Automaat? Doen!
We hadden voor de test een versie met automaat. Het is er een met dubbele koppeling. Hij aarzelt een fractie van een seconde op het gas als je vanuit stilstand vlot optrekt. De automaat poetst dat weg met snel en soepel schakelen, zoals alle DSG-bakken van Volkswagen dat doen. Het motortoerental houdt hij laag en dat vertaalt zich in een zo gunstig mogelijk gebruik.
Motoren en prijzen
We reden de diesel, een 2,0-liter turbo van 90 kW (122 pk). Dezelfde motor is er ook met 102 pk of 75 pk. Verder is nog een benzinemotor 1.5 TSI van 84 kW (114 pk) beschikbaar. De Volkswagen Caddy is leverbaar vanaf 14.700 euro ex BTW en BPM. De Maxi is er vanaf 15.900 euro. In beide gevallen met de 75 pk diesel. De geteste versie met automaat en 122 pk sterke diesel is er vanaf 20.650 euro. O ja, nog iets, Volkswagen geeft vier jaar garantie.