Autotest – Toyota Yaris Cross Hybrid (2021)
Fashionably late
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Compacte B-segment crossovers zijn niet aan te slepen. Eigenlijk hebben alle automerken wel zo’n auto in het gamma. Behalve Toyota. Tot nu dan, want Toyota maakt een inhaalslag met de nieuwe Toyota Yaris Cross. Is het direct ook een van de betere? Op pad in de nieuwe Toyota Yaris Cross Hybrid.
Concurrenten Toyota Yaris Cross
Met een gigantisch aanbod aan B-segment SUV’s – denk maar aan de Nissan Juke, Opel Mokka, Renault Captur, Peugeot 2008, Seat Arona en Skoda Kamiq – hoefde Toyota niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. Het merk kon juist profiteren van alle B-segment SUV’s die al jaren worden geleverd en zich uitgebreid verdiepen in de reviews. Wat vinden mensen fijn? Wat juist niet? En waarover moet zo’n auto echt beschikken? Toyota deed uitgebreid onderzoek en presenteert met zijn Yaris Cross zijn antwoord. Het is gelukkig wel een ‘antwoord’ met een twist, want de Yaris Cross is zoals elke andere Toyota leverbaar met een hybride aandrijflijn in de vorm van de Toyota Yaris Cross Hybrid. Je moet wat doen om op te vallen natuurlijk in dit oerwoud aan B-segment modellen.
TNGA-B
De Toyota Yaris Cross is een compacte vijfdeurs SUV. De auto staat op dezelfde bodemplaat als de nieuwe Yaris. Dit platform met de naam TNGA-B (Toyota New Global Architecture, B-segment) – ook bekend als GA-B – onderscheidt zich door een extra hoge stijfheid en een extra laag zwaartepunt. Het GA-B-platform maakt een goede gewichtsverdeling over voor- en achterwielen mogelijk, waarbij zware componenten laag en dichter bij het midden van de auto zijn geplaatst. Dit vermindert het overhellen van de carrosserie en dat merk je ook als je gaat rijden in de auto.
“De Hybrid variant zal naar verwachting ruim 90 procent van de verkoopmix bevatten”
Rijgedrag Toyota Yaris Cross
Het rijgedrag van de Yaris Cross laat zich omschrijven als sportief en toch ook comfortabel, met vooral een directe besturing en prettige demping van de wielophanging. Ook opvallend: de stilte aan boord. Er dringt gelukkig niet al veel geluid het interieur binnen, waardoor de Yaris Cross in deze klasse aangenaam stil is. De Yaris Cross is voorzien van nieuwe MacPherson-voorwielophanging voor een hoge stijfheid in combinatie met een laag gewicht, wat bijdraagt aan de wendbaarheid en het rijplezier van de auto. De achterwielophanging bestaat bij de versies met voorwielaandrijving uit een torsieas. Alleen de hybride versie met vierwielaandrijving – die niet naar Nederland komt – heeft een multilink-achterwielophanging.
Toyota Yaris Cross Hybrid (2021) – REVIEW – Alles uitgelegd van A tot Z – AutoRAI TV
Afmetingen
De auto oogt breed, maar is lekker compact, staat op grote wielen en heeft ook een hogere zit. Ten opzichte van de hatchback is de Toyota Yaris Cross 90 mm hoger (1.560 mm), 20 mm breder (1.765 mm) en 240 mm langer (4.180 mm). De wielbasis is ongewijzigd met een lengte van 2.560 mm, maar een toename van de bodemvrijheid met 25 mm tot 170 mm geeft de Yaris Cross natuurlijk dat SUV-randje. Je zit ook daadwerkelijk wat hoger in een Yaris Cross, tot wel 65 mm. Zitten doe je bij voorkeur voorin, de achterbank is vooral bedoeld voor kinderen, hoewel het daar ook met een lengte van 1,85 meter nog wel uit te houden is. Je zit er vrij rechtop en de zitting is vrij kort en dun. USB-punten ontbreken achterin, vertel dat maar niet tegen de kids. De stoelen voorin zitten prettig, maar zijn ook vrij smal.
Bagageruimte
Met de achterbankleuning in de normale stand is er 397 liter laadruimte beschikbaar. Met neergeklapte rugleuning van de achterbank ontstaat er 1.097 liter opbergruimte. De achterbank is standaard neerklapbaar in 60:40-verhouding, bij hogere uitrustingsniveaus is dat 40:20:40. Een elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor geeft handsfree toegang tot de riante bagageruimte van de Yaris Cross.
Smart Cargo
Noemenswaardig is het optionele Smart Cargo-systeem. Deze heeft een in 60:40-verhouding deelbare laadvloer met twee niveaus die het mogelijk maakt het vloergedeelte geheel of gedeeltelijk te laten zakken zodat grotere en hogere voorwerpen kunnen worden vervoerd. De nieuwe Flex Belt-oplossing (optioneel) houdt kleinere voorwerpen stevig op hun plaats. De laadruimte is praktisch en hoekig ingedeeld, prima voor de wekelijkse boodschappen of grotere weekendtassen.
Interieur Yaris Cross
We blijven even in het interieur. Het dashboard toont grote overeenkomsten met de Toyota Yaris hatchback, al zijn sommige componenten wel voorzien van een SUV-sausje. Elementen zoals de A-stijlen, de dorpels en de middenconsole zijn bijvoorbeeld net even anders afgewerkt. Toyota gebruikt doorgaans harde kunststoffen voor de afwerking, normaal in dit segment. Het sierdeel op het dashboard is wel gemaakt van een zachte kunststof.
Bedieningselementen
De middenconsole biedt onder meer ruimte aan de bedieningselementen voor verwarming en ventilatie. Die zijn gelukkig nog lekker old school, je hoeft dus niet te zoeken in het infotainmentsysteem voor de klimaatbediening. De Drive Mode Select voor de selectie van de rijmodus heeft een plekje gekregen vlak voor de versnellingspook. De ergonomie is gewoon dik in orde, alles zit waar het zitten moet. Het zicht rondom is goed, de A-stijlen zijn niet al te dik. Wel neemt de vrij dikke C-stijl wat zicht naar achteren weg, maar echt storend is dat niet, want dankzij grote zijspiegels heb je voldoende zicht naar achteren.
Benzine of hybride?
Tja, eigenlijk heeft een Yaris Cross altijd een benzinemotor, alleen krijgt die bij de hybride versie ondersteuning van een elektromotor. Standaard heeft de Yaris Cross alleen een benzinemotor. dat is een 1,5-liter driecilinder, leverbaar met een handgeschakelde zesbak of CVT-automaat. De driecilinder levert maximaal 92 kW/125 pk bij 6.600 tpm en een maximumkoppel van 153 Nm tussen 4.800 en 5.000 tpm. Het geremde trekgewicht van de benzineversie bedraagt 1.350 kilogram met 75 kilogram kogeldruk. Deze benzineversie zullen we later testen.
Toyota Yaris Cross Hybrid
De eerste meters hebben we afgelegd in de Toyota Yaris Cross Hybrid, de versie waar bijna 90 procent van alle kopers voor kiest. Het systeemvermogen van de Yaris Cross Hybrid (benzine + elektromotor) bedraagt 85 kW/116 pk, gerealiseerd door een benzinemotor met 92 pk en 120 Nm en een elektromotor met 80 pk en 141 Nm. Het geremde trekgewicht van de Yaris Cross Hybrid bedraagt 750 kilogram met 75 kilogram kogeldruk.
Gemiddeld brandstofverbruik hybride
Met twee vingers in de neus noteren we 1 op 20 gemiddeld. Wie zijn best doet, kan vast nog zuiniger rijden. De hybride aandrijflijn blinkt uit door soepelheid en blijkt een perfecte metgezel voor de Yaris Cross. Lekker comfortabel en bij rustig gebruik mooi op de achtergrond. Wie slim rijdt en de auto tijdig laat uitrollen, wint ook nog eens flink wat energie terug waardoor je grotere afstanden elektrisch kunt rijden. In de stad blinkt de hybride aandrijflijn pas echt uit door het vele stop-start-verkeer.
De batterij van de Yaris Cross Hybrid is niet alleen krachtiger, maar ook lichter: het complete systeem weegt slechts 27 kilogram. Elektrisch rijden kan tot maximaal 130 km/u. Even voor de goede orde: de benzineversie weegt rijklaar 1.185 kilogram, versus 1.290 kilogram voor de Yaris Cross Hybrid.
Rijhulpsystemen
De Yaris Cross beschikt over een uitgebreide veiligheidsuitrusting. Elke Yaris Cross is bijvoorbeeld uitgerust met een centrale airbag tussen de voorstoelen, net als de Yaris hatchback. Onder de noemer Toyota Safety Sense 2.0 bundelt de Japanse autobouwer diverse rijhulpsystemen, zoals Automatic High Beam (automatische schakeling groot- en dimlicht), Full Range Adaptive Cruise Control, Lane Departure Alert, Lane Trace Assist, Pre-Collision System met fietsers (dag) en voetgangers (dag+nacht) detectie, Road Sign Assist en Trailer Sway Control (alleen op Hybrid).
Nog meer hulpjes en systemen
Duurdere versies hebben dan nog Blind Spot Monitor en Rear Cross Traffic Alert. Een optionele Panoramic View Monitor toont in realtime 360 graden-beeld de omgeving van de auto om het parkeren te vereenvoudigen. Prima camerabeeld, maar de scherpte had beter gekund. Nu zijn de pixels telbaar. Toyota levert ook LED Matrix-koplampen voor de Yaris Cross. Die hebben per koplamp 11 LED-elementen die in- en uitgeschakeld kunnen worden. Zo is blijven rijden met grootlicht mogelijk, zonder tegenliggers te verblinden. LED-achterlichten zijn standaard, maar vanaf uitrustingsniveau First Edition voegt Toyota hier sequentiële richtingaanwijzers aan toe.
Misschien wel de belangrijkste troef
De Yaris Cross heeft nog een troef in handen. Het is namelijk de eerste auto van Toyota met het nieuwe Toyota Smart Connect-infotainmentsysteem. Standaard krijg je nog wel het verouderde Touch 2-systeem. Werkt nog prima hoor, maar ziet er gedateerd uit. Investeer liever in een duurdere versie. Het Toyota Smart Connect-multimediaplatform heeft een 9-inch HD-touchscreen met ingebouwde simkaart. Dit maakt connected clouddiensten mogelijk, zoals realtime navigatie met verkeersmeldingen, maar ook over-the-air-software- en service-updates. Je profiteert bovendien van draadloze verbinding van Apple CarPlay en Android Auto.
Dit infotainmentsysteem is een flinke upgrade ten opzichte van het Touch 2-systeem, maar het is nog altijd niet het snelste systeem op de markt. De graphisch zien er wel gelikt uit. Via het Smart Connect-multimediaplatform kunnen eigenaren via de connected services smartphone-app ook een aantal functies op afstand bedienen, zoals het vergrendelen en ontgrendelen van de auto, de klimaatregeling aan boord (afhankelijk van de markt) en het activeren van de alarmlichten, wat handig is bij het zoeken naar de auto in drukke parkeergarages.
Basisuitrusting Yaris Cross
De Toyota Yaris Cross is standaard (Comfort-versie) uitgerust met airconditioning, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, dagrijverlichting, LED-achterlichten, een in hoogte verstelbare passagiersstoel, een stuurwiel en versnellingspook met leder afgewerkt, ‘Cross’-stoelbekleding, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een regensensor, zilverkleurige sierdelen, het Toyota Touch 2 multimediasysteem met 8-inch touchscreen, een achteruitrijcamera, DAB+, Apple Carplay en Android Auto. Best compleet dus.
Toyota Yaris Cross Hybrid Private lease
De Toyota Yaris Cross Active met 1,5-liter benzinemotor kost 435 euro per maand met Toyota Private Lease op basis van een looptijd van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De Hybrid is er via private lease vanaf 419 euro per maand volgens dezelfde voorwaarden.
De prijzen van de Yaris Cross op een rij
1.5 VVT-I benzine handgeschakeld
- Comfort: 24.395 euro
- Active: 26.795 euro
- First Edition: 28.995 euro
- Executive: 32.895 euro
1.5 VVT-I benzine CVT
- First Edition: 30.195 euro
1.5 Hybrid CVT
- Comfort: 26.495 euro
- Active: 28.895 euro
- First Edition: 30.995 euro
- Executive: 34.595 euro
- Adventure: 36.395 euro
- Launch Edition: 37.895 euro
Je leest het goed: de absolute topversies tikken bijna veertig mille aan. Dus wie echt alles wenst, moet flink in de buidel tasten. De Launch Edition is het absolute topmodel van de Yaris Cross, met lederen bekleding en specifieke 18-inch lichtmetalen wielen. Tot de uitrusting behoren standaard een elektrisch bedienbare achterklep met kicksensor, een head-up display en two-tone kleurencombinatie in Brass Gold met zwart dak. Je krijgt dus wel wat.
Conclusie review Toyota Yaris Cross Hybrid
Toyota keek voor het SUV B-segment jarenlang de kat uit de boom, maar nu slaat Toyota keihard toe. De nieuwe Yaris Cross is met recht een leuk rijdende, goed doordachte compacte crossover met een stoere uitstraling die – als je wat meer uitgeeft – ook nog een rijke uitrusting heeft. Vergeet de basisprijzen, want eigenlijk is het model alleen vanaf de First Edition echt de moeite waard. Zonder het nieuwe infotainmentsysteem doe je de auto maar ook jezelf te kort. Of infotainment moet je niks interesseren, dan kun je ook voor een Comfort of Active gaan, want Apple CarPlay en Android Auto heb je toch standaard.
Toyota wil in Europa op jaarbasis ruim 150.000 exemplaren van de Yaris Cross produceren en in het B-SUV-segment een marktaandeel van acht procent realiseren. Dat zijn grote ambities, maar de Yaris Cross heeft het wel in huis om uit te groeien tot een hit. Want Toyota mag dan laat zijn met een B-segment SUV, het zet met deze nieuwe Yaris Cross wel een auto op de weg die op alle punten een goed tot ruimvoldoende scoort. Relatief duur, dat wel, maar wel heel erg compleet en plezierig om in te rijden. Toyota is fashionably late.