Autotest – Toyota Yaris (2020), leuker dan voorheen?
Vaarwel 'grijs' imago!
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
De nieuwe Toyota Yaris is helemaal anders. De Yaris staat toch vooral bekend al burgerlijk, braaf en wat saai. De betrouwbaarheid is gebleven, maar het saaie imago schudt deze nieuwe Yaris overtuigend van zich af. Dit is met recht een leuke auto te noemen, in meerdere opzichten.
Succesnummer
Tja, de Toyota Yaris. Wat zou de Japanse autofabrikant nog zonder dit model moeten? Het is een zeer belangrijke auto voor Toyota in Europa. De cijfers spreken voor zich. In 2019 was liefst 22 procent van de totale verkoop van Toyota in Europa een Yaris. Het merk verkocht er 224.000! Daarmee is dik 1 op de 5 nieuw verkochte Toyota’s in Europa een Yaris.
Toyota Yaris Hybrid (2020) – Vaarwel ‘grijs’ imago! – ALLE HIGHLIGHTS – AutoRAI TV
Truttig imago?
Hoe succesvol de Yaris ook mogen zijn, het model heeft sinds de marktlancering in 1999 wel een wat truttig imago opgebouwd. Betrouwbaar, dat zeker. Maar spannend? Nee, dat niet. Met uitzondering van een paar speciale versies natuurlijk, zoals de Yaris Sport en de Yaris GRMN. Toyota hoopt dat brave imago van de Yaris af te schudden met deze compleet nieuwe generatie.
“Het interieur van de Yaris zit vol met handige aflegruimtes.”
Andere proporties
Dat is ze wat styling betreft al aardig gelukt, want de proporties van de carrosserie zijn compleet anders ten opzichte van het vorige model. De auto is 5 centimeter breder, heeft een 4 centimeter lagere daklijn, de wielen zijn veel meer op de hoeken geplaatst en de wielbasis is met 5 centimeter gegroeid. Feest, want dat betekent meer interieurruimte!
GA-B
De nieuwe Yaris staat op het nieuwe GA-B-platform, op basis van de modulaire Toyota New Global Architecture (TNGA) voertuigarchitectuur. Het GA-B-platform gebruikt Toyota ook voor de nieuwe Yaris Cross die in 2021 op de markt komt. Dit wordt een vijfdeurs crossover met Yaris-trekjes. De voordelen van het platform? Het is stijver (+37 procent), lichter en het zwaartepunt ligt aanzienlijk lager.
“De nieuwe Yaris is gewoon een ontzettend leuke auto om in te rijden.”
Wegligging Toyota Yaris
Een lager zwaartepunt? Jazeker! Toyota heeft diverse componenten lager in de auto geplaatst – ook de stoelen – waardoor het meeste gewicht zo laag mogelijk in de auto zit. Een beetje zoals een batterij die in de bodemsectie van een elektrische auto is geplaatst. Dat is gunstig voor de wegligging. Over die wegligging gesproken: die is sterk verbeterd. Sterker nog: de Yaris is gewoon een ontzettend leuke auto om in te rijden.
Gooien, smijten en cruisen
Je kunt er aardig met gooien en smijten, maar ook heel rustig rijden als dat beter uitkomt. De auto is iets stugger dan voorheen zonder oncomfortabel te worden. Je voelt goed aan wat de auto doet. Het stuurgedrag is ook sterk verbeterd. Er zit nu meer gevoel in.
“De knoppen op het stuurwiel zijn wat klein.”
Infotainmentsysteem
De interieurstyling is met geen enkele andere Toyota te vergelijken. Behalve het 7-inch touchscreen van het Toyota Touch 2-infotainmentsysteem. Die zit in meerdere Toyota-modellen, zoals de C-HR en Corolla. Dit infotainmentsysteem ondersteunt Apple CarPlay en Android Auto, maar is wat betreft graphics niet het modernste op de markt. Hier had Toyota nog extra punten kunnen pakken. Afijn, het werkt allemaal wel. Bovendien blijven de fysieke sneltoetsen aan de zijkant van het touchscreen handig.
Uniek dashboard
De Japanners ontwikkelen voor elke auto een apart dashboard. Die in de nieuwe Yaris oogt vrolijk en zit vol met handige aflegruimtes, onder meer onder het touchscreen en boven het dashboardkastje. In de deurvakken passen grote flessen en zelfs in de smal ogende armsteun is opbergruimte gecreëerd.
“De hybride aandrijflijn geeft een veel sterkere elektropush.”
Klokkenwinkel
De klokkenwinkel is ook uniek voor de Yaris. Je kijkt uit op twee ronde digitale meters en een centraal display. De twee ronde meters zijn helaas niet altijd goed afleesbaar dankzij sterke reflectie in het hoogglans kunststof. Het centrale display is wat dat betreft beter afleesbaar, maar ook niet al te groot. Je wandelt door het menu met toetsen op het stuurwiel.
Kleine knoppen
Daarover gesproken: Toyota brengt diverse knoppen onder op het stuurwiel waardoor er een wat druk geheel ontstaat. Je moet in het begin echt even zoeken naar de gewenste functies, ook omdat bepaalde knoppen erg klein zijn. Wie de Yaris langer rijdt, zal er vast aan wennen. Het stuurwiel ligt wel erg lekker in de hand.
“De zitpositie is sterk verbeterd ten opzichte van het vorige model.”
Centrale airbag voorin: bijzonder
Uniek in het interieur van de nieuwe Yaris is een centrale airbag die tussen de voorstoelen uitklapt. Deze moet ervoor zorgen dat de bestuurder en passagier elkaar niet raken. Wat veiligheidsuitrusting betreft zit het bij de Yaris wel snor. Hij heeft standaard een botspreventiesysteem met herkenning van voertuigen, voetgangers en fietsers, adaptieve cruise control, verkeersbordenherkenning, rijstrookhulp, automatisch grootlicht, waarschuwing voor kruisend verkeer en een slimme uitwijkassistent.
Head-up display
Een dodehoekassistent moet van de optielijst komen. Optioneel is de Yaris ook te krijgen met een 10,2-inch head-up display. Dat display lijkt op papier gigantisch, maar valt in de praktijk wat klein uit. Desondanks is het fijn dat er informatie recht voor je neus in de voorruit wordt geprojecteerd. Dat voorkomt afleiding tijdens het rijden.
“Op de achterbank vind je geen armsteun of USB-oplaadpunten.”
Ruimtegevoel overheerst
Aan boord van de Yaris overheerst veel ruimtegevoel. De voorstoelen staan verder uit elkaar en door het vrij smalle dashboard heb je het gevoel in een grotere auto te rijden dan in werkelijkheid. Want echt groot is de Yaris niet. Hij is nu 3,94 meter lang en heeft een draaicirkel van slechts 9,6 meter. Dat maakt de Yaris wendbaar.
Veel betere zitpositie
De zitpositie is sterk verbeterd ten opzichte van het vorige model. De stoel kan nu veel lager, biedt meer zijdelingse steun en het stuurwiel is goed te verstellen in zowel hoogte als diepte. Je kunt serieus een sportieve zit aannemen. De ruimte op de achterbank is behoorlijk, maar niet de grootste in dit segment. Achterin vind je ook geen armsteun of USB-oplaadpunten. Alleen voorin zit er eentje, alsook een draadloze telefoonlader.
“De expertise van Toyota op het gebied van hybrides is goed merkbaar.”
Bagageruimte
De bagageruimte is behoorlijk en heeft een dubbele bodemvloer. De achterbank is eenvoudig in twee delen neer te klappen. Er ontstaat dan een bijna vlakke laadvloer. Knap gedaan, want dat is bij andere modellen in het B-segment soms anders.
Hybride aandrijflijn
Onder de achterbank ligt in het geval van de nieuwe Toyota Yaris Hybrid het lithium-ion accupakket. Deze batterij is niet alleen kleiner, maar ook 12 kilogram lichter. Bovendien kan de batterij nu sneller energie afgeven en opslaan. En dat merk je vooral onderweg. De hybride aandrijflijn geeft een veel sterkere elektropush, waardoor wegrijden en tussenacceleraties nog soepeler verlopen. De samenwerking tussen de benzine- en elektromotor verloopt perfect. Hier is de expertise van Toyota op het gebied van hybrides goed merkbaar.
Brandstofverbruik
Het brandstofverbruik is lachwekkend laag, vooral in de stad. Gecombineerd kwamen we uit op 4,1 l/100 kilometer, omgerekend is dat 1 op 24,3. Maar in de stad – waar een hybride toch echt op zijn plaats is – stond er zelfs 2,8 l/100 kilometer op de boordcomputer. Dat is 1 op 35,7! In de stad win je door afremmen veel meer energie terug en daardoor kun je meer meters elektrisch afleggen. Je leest het goed: geen kilometers, maar meters. Het blijft natuurlijk een hybride.
“Het verbruik in de stad kwam uit op 1 op 35,7!”
Marktverwachting
De Yaris 1.5 Hybrid is wel direct de duurste Yaris in het gamma. Toch heeft Toyota er grote verwachtingen van. Guido Roozekrans, woordvoerder van Toyota Nederland: “Naar verwachting zal 80 procent van de Nederlandse kopers voor de Yaris Hybrid gaan. De resterende 20 procent gaat voor de 1.0 VVT-i of 1.5 VVT-i benzineversies.”
Drie benzinemotoren
Jawel, de Yaris is leverbaar met drie benzinemotoren, waarvan één benzine-hybride. De basismotor is een 1.0 VVT-i met 72 pk en handbak. Die is er vanaf 17.895 euro, tevens de vanafprijs van de nieuwe Yaris. Daarboven positioneert Toyota een 1.5 VVT-i met 121 pk en handbak, absoluut dé keuze voor de sportievere rijder. Deze motorvariant is er vanaf 19.995 euro. De Toyota Yaris 1.5 Hybrid met 116 pk en CVT-automaat is er vanaf 21.195 euro. Goedkoop is de Yaris nooit geweest.
Toyota Yaris: private lease
Private lease kan ook. Dan heb je een Yaris vanaf 299 euro per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. De Yaris Hybrid heb je met private lease vanaf 329 euro per maand, op basis van dezelfde voorwaarden.
“Niet goedkoop, wel goed en oprecht zuinig.”
Conclusie
Je voelt aan alles dat de nieuwe Toyota Yaris er op vooruit is gegaan. Dit is met recht een veel leukere auto geworden. Op het gebied van praktische bruikbaarheid, infotainment en aandrijftechniek is de nieuwe Yaris weer meer volwassen geworden, maar dat geldt niet voor de rijbeleving. Die heeft een veel jeugdiger karakter gekregen. Meer fun, absoluut niet saai, gewoon leuk. Wat dat betreft is het niet raar dat de nieuwe Yaris de basis vormt voor een straatlegale rallyauto: de GR Yaris met 261 pk en vierwielaandrijving. Daar ga je er vast niet veel van zien. Van deze nieuwe Yaris wel. Het kan niet anders dat dit model gaat scoren.