Autotest: Toyota ProAce 4×4 (2018)
De bus voor de échte modderklus?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Extreem offroaden in een busje. Als ondernemer is de kans bijzonder klein dat je dit ooit gaat doen. Maar stel dat het een keer moet, laat deze Toyota ProAce 4×4 je dan in de steek?
Drieling
De Toyota ProAce maakt onderdeel uit van een drieling, met de Citroën Jumpy en Peugeot Expert als zijn broertjes. Ook dit Franse duo is leverbaar met vierwielaandrijving. In alle gevallen – dus ook bij Toyota – is het AWD-systeem afkomstig van het Franse Automobiles Dangel.
Productieproces
Door het ombouwproces bij Dangel is er wel een iets langere levertijd. Voor een normale ProAce 4×4 backorder geldt ongeveer drie tot vier maanden levertijd. Bij de 4×4-versie is dat maximaal zes maanden. “De Toyota-fabriek zorgt tijdens het productieproces al voor de nodige voorbereidingen. Daarna gaat de ProAce naar Dangel waar de benodigde hardware wordt geïnstalleerd. Ook is er voor de ProAce 4×4 een specifiek ESP-programma geschreven”, zegt Marieke de Beer, accountmanager bij Automobiles Dangel, in een interview met AutoRAI.nl.
Een simpel 4×4-systeempje
Bij Dangel staan de voertuigen gewoon op de lopende band. Op elk station wordt er iets uitgevoerd. Na een positieve praktijktest krijgt een ProAce 4×4 – of Jumpy 4×4 en Expert 4×4 natuurlijk – een goedkeuringsstempel en gaat de auto richting de importeur. Die laat eventueel nog zaken in de bus installeren. Denk niet dat het een simpel 4×4-systeempje is. Voor de ProAce 4×4 en zijn Franse broers is een speciale brandstoftank ontwikkeld – er loopt immers een aandrijfas naar achteren – en verder heeft deze uitvoering beschermplaten aan de onderkant, andere schokbrekers achter en een onderhoudsvrije viscokoppeling.
Geen automaat
Toyota levert de ProAce 4×4 alleen met een 2,0-liter viercilinder turbodiesel met 122 pk (90 kW) of 150 pk (110 kW). Een automaat is niet mogelijk. “Het 4×4-systeem is specifiek voor de handgeschakelde transmissie en 2,0-liter dieselmotor ontwikkeld”, zegt Marieke de Beer, Accountmanager bij Automobiles Dangel, tegen AutoRAI.nl.
+40 mm hogere wielophanging optioneel
Een ProAce met 2,0-liter dieselmotor staat standaard al 2 centimeter hoger op zijn wielen dan een ProAce met 1,6-liter dieselmotor. Optioneel kun je de ProAce 4×4 nog met een verhoogd onderstel (+40 mm) bestellen. Dit kost 825 euro, exclusief BTW/BPM). “We plaatsen dan stalen vulstukken tussen de veerpoten. De veerweg blijft gelijk, maar er ontstaat wel een grotere bodemspeling”, aldus Erwin Jongh, Manager Toyota bedrijfswagens. Er zijn nog twee opties: een sperdifferentieel op de achteras (795 euro excl. BTW/BPM) en Mud+Snow (M+S) banden (400 euro excl. BTW/BPM).
Gewaagde uitspraak
Toyota claimt dat deze ProAce 4×4 over haast dezelfde offroadkwaliteiten beschikt als de beroemde pick-up Hilux en terreinwagen Land Cruiser. Dat is nogal een gewaagde uitspraak. Om de daad bij het woord te voegen, nodigt Toyota ons uit op het Eiland van Maurik: een vakantie-oord in ons eigen kikkerlandje. Daar vinden we een serieus offroadterrein. Omdat het dagenlang heeft geregend is het parcours omgetoverd in één grote blubberzooi. Wie een stap in de modder zet, zakt er eenvoudig tientallen centimeters in weg. De opdracht: de ProAce 4×4 onderdompelen in de modder. Niet omdat het moet, maar omdat het kan. Althans, dat zegt Toyota.
Drie rijmodi
Voor vertrek selecteren we eerst maar even de juiste rijmodus. De ProAce 4×4 heeft drie rijmodi: Eco, 4WD en R.Lock. In de 2WD-stand is de ProAce 4×4 een voorwielaandrijver. In de stand 4WD bepaalt het systeem zelf of er aandrijving naar de achterwielen moet. De R.Lock-stand dient ingeschakeld te worden om jezelf uit lastige situaties te reden. Feitelijk kun je altijd in de 4WD-modus rijden, want alleen als het echt nodig is, gaat er aandrijving naar achteren.
Ploeteren
Ook op onverhard terrein en tijdens rijden door modder en water blijk je aan de 4WD-stand meer dan genoeg te hebben. De ProAce 4×4 ploetert overal kinderlijk eenvoudig doorheen. Heuveltje op, heuveltje af, voor deze bus is het feitelijk peanuts. Over de wielbasis hoef je je geen zorgen te maken, want zelfs met de langere versie raakt de ondergrond de bodemplaat niet. Hier wel een kanttekening natuurlijk: zónder 40 mm verhoogde wielophanging is dat een ander verhaal. Als bestuurder zit je hoog en droog. Het geteste exemplaar heeft een stuurwiel zonder lederen afwerking. Tip: neem altijd een met leder bekleed stuurwiel. Het basisstuurwiel is vrij glad en dat kan tijdens offroaden soms best storend zijn. Voor de rest is de ProAce 4×4 vooral een no-nonsens product. Alles zit waar het zitten moet.
Deze Toyota-bus blijkt een ware terreinkoning – AutoRAI TV
Koppel
Opvallend is hoe stil de dieselmotor blijft. Vrijwel alles doet deze krachtbron op koppel. Soms is een toefje extra gas nodig om over een heuvel te geraken. De handgeschakelde transmissie schakelt trefzeker en soepel. Super leuk natuurlijk, dat serieuze offroaden, maar in de praktijk ga je dit als ondernemer natuurlijk niet (vaak) zelf doen.
Klantengroep
Voor welke klantengroep is deze ProAce 4×4 dan eigenlijk bedoeld? Erwin Jongh legt uit: “Deze ProAce 4×4 is geschikt voor diverse ondernemers, zoals hoveniers en mensen die werkzaam zijn in de terreinbouw. Maar ook Staatsbosbeheer, de waterschappen en onderhoudsbedrijven van windmolenturbines. Windmolens staan namelijk vaak in velden waardoor auto’s de laatste meters over onverhard terrein moeten afleggen. Dan biedt zo’n ProAce 4×4 uitkomst.”
Carrosserievarianten
Je kan hem krijgen in verschillende carrosserievarianten, ook met een dubbele cabine zodat je in het weekend met het gezin eropuit kan. In Nederland is de ProAce Compact 4×4 verkrijgbaar voor prijzen vanaf 30.195 euro exclusief BTW en BPM voor de Cool Comfort uitvoering. Deze versie heeft standaard onder meer airconditioning, cruise control en een audiosysteem met Bluetooth. De PROACE Worker kost minimaal 31.145 euro exclusief BTW en BPM. Alle versies van de 4×4-versie hebben standaard drie jaar of 100.000 kilometer garantie. Operationele lease kan ook. Je betaalt dan 489 euro per maand voor de ProAce Compact 4×4 en 499 euro voor de ProAce Worker 4×4. Genoemde bedrijven zijn op basis van 60 maanden looptijd bij 10.000 kilometer per jaar Toyota Lease.
Dit zijn de prijzen (excl. BTW/BPM)
- ProAce Compact 2.0 D-4D Cool Comfort 4×4 – 30.195 euro
- ProAce Worker 2.0 D-4D Cool Comfort 4×4 – 31.145 euro
- ProAce Long Worker 2.0 D-4D Cool Comfort 4×4 – 32.245 euro
- ProAce Dubbele Cabine 2.0 D-4D Cool Comfort 4×4 – 34.545 euro
- ProAce Truck open laadbak 2.0 D-4D Cool Comfort 4×4 – 36.145