Autotest – Toyota Corolla TREK (2019)
Een hybride avonturier
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Een Toyota Corolla Touring Sports met ruigere looks en een verhoogde bodemvrijheid. Waarom niet? Precies die gedachte had Toyota ook met het ontwikkelen van deze Toyota Corolla TREK, de stoerste uitvoering in het Corolla-programma. Een fijne reisgenoot?
Waarom geen Corolla Adventure?
Hoewel een naam als Corolla Adventure meer tot de verbeelding spreekt en meer de lading dekt, heeft Toyota gekozen voor de naam Corolla TREK. Inderdaad, met kapitalen geschreven. Vanwaar die naam TREK? Simpel: Toyota heeft naar eigen zeggen zijn inspiratie voor deze ruigere uitvoering gevonden bij Trek Bicycle. Dit bedrijf is kennelijk een van de grootste en populairste fietsenproducenten ter wereld met een jaarafzet dan dik 1,5 miljoen fietsen.
Toyota Corolla TREK (2019), een hybride avonturier – AutoRAI TV
Kenmerken
Toyota levert alleen van de Corolla Touring Sports een TREK-variant en dus niet van de Toyota Corolla Hatchback en Toyota Corolla Sedan. Ten opzichte van de Corolla Touring Sports staat de Corolla TREK 20 millimeter hoger op zijn poten. De uitvoering is verder te herkennen aan zwarte kunststof beschermdelen rondom de zijschermen en op de vóór- en achterbumper. Verder heeft de Corolla TREK specifieke 17-inch lichtmetalen wielen, TREK-instaplijsten, privacy glas achter, mistlampen vóór, automatisch inklapbare zijspiegels, een kicksensor voor de elektrisch bedienbare achterklep, bruine houtlooksierdelen in het interieur, speciale stoelbekleding in de kleur grijs/bruin en enkele unieke carrosseriekleuren, waaronder deze TREK-tint Oxyde Bronze.
Mooi afgewerkt
De afwerking is van hoog niveau. Alles ziet er verzorgd uit en de knoppen zitten onder handbereik. Ben wel voorzichtig met de hoogglans zwarte details op de middenconsole, die zijn gevoelig voor krassen. Wat betreft praktische bruikbaarheid doet de Corolla TREK niet onder voor de Corolla Touring Sports. Ook de TREK heeft dus een 598 liter grote bagageruimte, handige LED-verlichting in de kofferbak en twee hendels om de achterbank in twee delen eenvoudig neer te klappen. Wie de achterbank neerklapt geniet van een vlakke laadvloer. Eigenlijk zoals het hoort.
Goed zitten?
Achterin valt prima te zitten, ook al je wat langer bent. Mensen die 1,90 meter of langer zijn moeten rekening houden met minder beenruimte én hoofdruimte. Voorin kun je een hele fijne werkplek creeren. De stoel kan ver naar beneden zodat je goed aanvoelt wat de auto doet. Wel zou het fijn zijn als het stuur wat verder naar je toe kan zoals in een Mazda 3. Dat zou de zit- en stuurpositie nog verder verbeteren. Ook in de Corolla TREK installeert Toyota het infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen. Dit systeem functioneert prima en is eenvoudig te bedienen, ook door de vaste knoppen aan de zijkant van het scherm. Qua graphics zijn er betere systemen op de markt.
Twee keuzes
Toyota levert de Corolla TREK alleen als hybride. Er is keuze uit een 1.8 Hybrid CVT met 122 pk bij 5.200 toeren per minuut, 142 Nm tussen bij 3.600 toeren per minuut, een 0-100-tijd van 11,1 seconden en een topsnelheid van 175 km/u. Die kost op z’n minst 32.495 euro. Wij rijden echter in de 2.0 High Power Hybrid CVT met 180 pk bij 6.000 toeren per minuut, 190 Nm bij 6.000 toeren per minuut, een 0-100-tijd van 8,1 seconden en een top van 175 km/u. Die begint bij 34.995 euro en heeft nagenoeg alle opties. Beide hybrideversies hebben overigens een geremd trekgewicht van 750 kilogram.
Veel powerreserve
De 2.0 High Power Hybrid is een zeer stille aandrijflijn met ook lekker veel powerreserve. Dat is met name handig met invoegen of bij een inhaalactie. Met deze Toyota Corolla TREK reden we 850 kilometer van Breda naar Frankfurt en weer terug. Je kent Duitsland wel: veel wegwerkzaamheden, af en toe een klim, dan weer een daling en stukken waar je zo hard mag als je zelf wenst. Klinkt allemaal leuk dat hard rijden, maar dan moet je geen hybride kopen. Take it easy is het motto, ook bij deze Corolla TREK.
Veel cruise control
Daarom rijden we maximaal 122 km/u op cruise control, laten we de Corolla TREK tijdig uitrollen en kijken we ver vooruit om goed te kunnen anticiperen op de verkeerssituatie. Deze Toyota heeft overigens adaptieve cruise control. Dit kun je eenvoudig uitschakelen door de cruise control-knop wat langer ingedrukt te houden. Heel fijn dat dit mogelijk is, want op lang niet alle snelwegen is rijden met adaptieve cruise control ideaal. Uiteindelijk halen we een gemiddeld brandstofverbruik van ongeveer 1 op 18. Best netjes, maar het kan zuiniger. Uiteraard als je nog langzamer gaat rijden, maar vooral buiten de snelweg. Zo’n hybride is pas echt in zijn element op N- en B-wegen en in de stad.
Goed op elkaar ingespeeld
In steden maak je vaak gebruik van de elektromotor. Je remt vaak af. Het systeem zet die remenergie om in bruikbare energie voor het compacte accupakket dat onder de achterbank ligt. Hoe meer stroom er in die accu zit, hoe vaker het hybride systeem de elektromotor kan aanspreken. Je merkt aan alles dat Toyota ervaring heeft met hybride techniek. De benzinemotor, elektromotor en CVT zijn perfect op elkaar ingespeeld en geven het stokje vrijwel ongemerkt aan elkaar over.
Conclusie
Zie de Corolla TREK vooral als een estate met een ruiger randje. Hij rijdt niet anders dan de normale estate, maar ziet er alleen wat stoerder uit. Qua praktisch gebruiksgemak steekt deze TREK net zo goed in elkaar als de Corolla Touring Sports. Een leuke uitvoering voor mensen die een hybride zoeken met avontuurlijke looks.