Autotest – Toyota Corolla Touring Sports (2019)
De pakezel van de Corolla-familie
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Het waren gouden tijden voor Toyota met de Auris Hybrid toen de auto nog met een lage bijtelling van 14 procent werd verkocht. Duizenden Nederlanders tekenden een koop- of leasecontract. Vooral de Touring Sports was ongekend populair. Nu de fiscale prikkels zijn verdwenen, moeten alle automodellen op eigen kracht verder. De grote vraag: hoe interessant is die nieuwe Toyota Corolla Touring Sports?
Praktische bruikbaarheid
Marketingafdelingen noemen ze graag als doelgroep: gezinnen met een actieve lifestyle. Juist. Daar prik je natuurlijk direct doorheen. Bij een auto als de Corolla Touring Sports draait het simpelweg maar om een ding: praktische bruikbaarheid. De auto moet vooral handig zijn. Punt.
LEES OOK: Autotest – Toyota Corolla Hatchback 2019
Handige vondsten
Gelukkig merk je aan alles dat Toyota dát goed begrepen heeft bij deze nieuwe Corolla Touring Sports. Diverse opbergvakken en handige vondsten in de 598 liter grote bagageruimte – zoals LED-verlichting en twee hendels om de achterbank in twee delen eenvoudig neer te klappen voor het creëren van een vlakke laadvloer – maken het leven gewoon een stuk makkelijker.
Prima ruimte-aanbod
Ook het ruimte-aanbod is goed. Volgens Toyota behoort de Corolla tot de ruimste auto in zijn klasse, het C-segment. Hij is volgens de autobouwer zelfs D-segment-waardig. Die claim komt niet als een verrassing, want de wielbasis (2.700 mm) is gelijk aan die van de gepensioneerde Toyota Avensis.
Lekker Praktisch #4- De nieuwe Toyota Corolla Touring Sports (2019)
Stevig zitvlak achterbank
Zowel vóórin als achterin kun je prima zitten. Op de achterbank plaatsen we wel een kleine kanttekening: met een wat langere bestuurder – laten we zeggen 1,90 meter – blijft er niet veel beenruimte over. Iets om rekening mee te houden. Ook valt op dat de achterbank vrij stevig aanvoelt voor je zitvlak. Dit komt doordat Toyota onder de achterbank het hybride pakket heeft weggewerkt. Dat gaat ten koste van wat schuimvulling van het zitvlak van de achterbank.
Panoramadak
Ruimtegevoel is er volop, onder meer door een optioneel panoramadak. Nadeel van zo’n panoramadak is dat het wat naar beneden komt en je effectief dus minder hoofdruimte over hebt. Afijn, we hadden het over ruimtegevoel. Dat is absoluut aanwezig, ook door het nieuwe, veel slanker vormgegeven dashboard, afgewerkt met mooie zachte materialen. De indeling van het dashboard is dik in orde. Knoppen zitten waar ze zitten moeten en alle belangrijke functies – zoals de knoppen van de airconditioning – zijn onder handbereik.
“De wielbasis (2.700 mm) is gelijk aan die van de gepensioneerde Toyota Avensis.”
Infotainmentsysteem
Het 8-inch touchscreen van het infotainmentsysteem functioneert prima, maar je merkt wel dat Toyota op dit aspect nog punten kan pakken ten opzichte van concurrenten als Volkswagen, Mercedes-Benz, Audi en Mazda. Een draai/selectieknop a la BMW iDrive of Mazda Connect zou de bediening nog verder versimpelen, vooral als je aan het rijden bent.
LEES OOK: Autotest – Toyota Corolla Sedan 2019
Ruimte voor verbetering
Ook moet worden gezegd dat de graphics van het infotainmentsysteem niet als ‘2019’ aanvoelen. Ook hier is ruimte voor verbetering. Neemt niet weg dat het systeem wel gewoon vlot reageert. En dat is natuurlijk het belangrijkste. Heel positief kunnen we zijn over het optionele 7-inch digitale instrumentencluster met 3D-weergave en het Head-Up Display met een 10-inch kleurenscherm. Als de portemonnee het toelaat: zeker bestellen.
“Zonder al te veel moeite haalden we gemiddeld 1:24, met elke hybride aandrijflijn.”
Aangename sfeer
In een notendop heerst in het interieur van de nieuwe Toyota Corolla Touring Sports een aangename sfeer. En vooral ook stilte. Er is absoluut niet op isolatiemateriaal bezuinigd. Vooral als hybride is de Corolla TS extra stil. Behalve als het gaspedaal gevloerd wordt, dan laat de auto maar al te graag weten dat je met een CVT-automaat onderweg bent, een CVT-automaat die overigens prima z’n werk doet. Met de 122 pk sterke 1.8 Hybrid is er geen reden om stevig door te rijden. Daar leent de aandrijflijn zich gewoon niet voor. Wel voor zuinig rijden en dat gaat eigenlijk vanzelf. Zonder al te veel moeite haalden we gemiddeld 1:24. Dat is met diesels nog lastig te evenaren.
Hybridetechniek
Je merkt aan alles dat Toyota de hybridetechniek uitstekend in de vingers heeft. De benzinemotor, elektromotor en CVT zijn keurig opgevoed en gedragen zich als perfect opgevoede kinderen. Je hebt er geen omkijken naar. Wie sportiever wenst te rijden is voorlopig ook aangewezen op een hybride, in dit geval de 2.0 High Power Hybrid met 180 pk. Met een 0-100-tijd van ongeveer acht klokslagen mag je deze hybride echt vlot noemen. Maar ook hier geldt: zuinig rijden is nog steeds kinderspel. De instappers van de Corolla Touring Sports en Corolla Hatchback worden overigens standaard met een 116 pk sterke 1.2 Turbo benzinemotor geleverd.
“Dat zuinig rijden niet ontzettend suf hoeft te zijn, bewijst Toyota met het TNGA-platform.”
TNGA-platform
Dat zuinig rijden niet ontzettend suf hoeft te zijn, bewijst Toyota met het TNGA-platform waarop de nieuwe Corolla-familie staat, en ook de C-HR en Prius overigens. TNGA staat voor Toyota New Global Architecture en biedt een zeer laag zwaartepunt en een lekker stijf chassis. Dat resulteert weer in directere besturing en een bijzonder fijne wegligging. Bochten op een hoger tempo aanvallen is geen enkel probleem. Bestempel de Corolla dus absoluut niet als saai, want ook in deze estate valt rijplezier te halen.
Voor Europa
De Toyota Corolla Touring Sports is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt. Buiten Europa levert Toyota de Corolla alleen als Sedan en op sommige markten ook nog als Hatchback. Naar verwachting kiezen de meeste Nederlanders voor deze TS, puur vanwege de extra bagageruimte en dus hogere praktische bruikbaarheid. Bovendien is de meerprijs ten opzichte Corolla Hatchback best schappelijk: 1.000 euro.
“Op het gebied van infotainment kan Toyota nog extra punten pakken.”
Standaarduitrusting
Over euro’s gesproken: 24.995 euro is de vanafprijs van de Corolla Touring Sports. De estate is standaard (Comfort) onder meer uitgerust met handbediende airco (automatische airco voor hybrides), centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, een AUX- en USB-aansluiting voor, een radio/bluetooth systeem, een 4,2 inch groot informatiedisplay en tot slot Toyota Safety Sense 2. Dat laatste bestaat uit adaptieve cruise control, een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsherkenning, automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, lane departure warning, een rijstrookassistent en vermoeidheidsherkenning.
Ga minimaal voor de Active
Ons advies: investeer liever in de Active. Dan krijg je sowieso het Toyota Touch 2-infotainmentsysteem met 8-inch touchscreen. De First Edition voegt hier dan weer een 7-inch informatiecluster en een geïntegreerd navigatiesysteem aan toe. Onder deze test een opsomming van de prijzen en specificaties van de Toyota Corolla Touring Sports.
“De Toyota Corolla Touring Sports is speciaal ontwikkeld voor de Europese markt.”
Conclusie
De Toyota Corolla Touring Sports kan uitstekend op eigen kracht verder. Ook zonder fiscale prikkels zet deze auto zichzelf – op een paar verbeterpunten na dan – prominent in de spotlights. Helemaal nu diesel door de overheid als ‘fout’ wordt bestempeld, kan zo’n Touring Sports met hybride aandrijflijn een heel interessant alternatief zijn, want met plezier zuinig rijden zonder dat je een stekker in handen hebt, was om heel eerlijk te zijn nog nooit zo eenvoudig. Nogmaals: 1:24. Dat is gewoon keurig.
Motoren Toyota Auris Touring Sports:
1.2 Turbo 6-handbak en CVT
116 pk tussen 5.200 en 5.600 toeren per minuut
185 Nm tussen 1.500 en 4.000 toeren per minuut
10,2 seconden, topsnelheid 195 km/u
1.300 kilogram geremd trekgewicht
1.8 Hybrid CVT
122 pk bij 5.200 toeren per minuut
142 Nm tussen bij 3.600 toeren per minuut
11,1 seconden, topsnelheid 175 km/u
750 kilogram geremd trekgewicht
2.0 Hybrid CVT
180 pk bij 6.000 toeren per minuut
190 Nm bij 6.000 toeren per minuut
8,1 seconden, topsnelheid 175 km/u
750 kilogram geremd trekgewicht (handbak en CVT)
Prijzen Toyota Corolla Touring Sports – 1 februari 2019
1.2 Turbo
1.2 Turbo Comfort – 116 pk – handgeschakeld – 24.995 euro
1.2 Turbo Active – 116 pk – handgeschakeld – 24.995 euro
1.2 Turbo First Edition – 116 pk – handgeschakeld – 24.995 euro
1.2 Turbo First Edition – 116 pk – CVT-automaat – 30.295 euro
1.8 Hybrid
1.8 Hybrid Comfort – 122 pk – CVT-automaat – 27.395 euro
1.8 Hybrid Active – 122 pk – CVT-automaat – 29.795 euro
1.8 Hybrid First Edition – 122 pk – CVT-automaat – 30.895 euro
1.8 Hybrid Style – 122 pk – CVT-automaat – 33.495 euro
1.8 Hybrid Executive – 122 pk – CVT-automaat – 35.995 euro
2.0 Hybrid
2.0 Hybrid First Edition – 180 pk – CVT-automaat – 33.395 euro
2.0 Hybrid Style – 180 pk – CVT-automaat – 35.995 euro
2.0 Hybrid Executive – 180 pk – CVT-automaat – 38.995 euro
2.0 Hybrid Premium – 180 pk – CVT-automaat – 41.995 euro