Autotest – Toyota Corolla Hatchback (2019)
Iconische naam, maar ook een memorabele auto?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Kever, Golf, Kadett en Civic zijn stuk voor stuk iconische namen waarbij iedereen wel een beeld heeft. Corolla is ook zo’n naam. Na 12 jaar Auris keert de naam Corolla terug op de Europese markt. Er zijn direct drie keuzes: de Corolla Sedan, de Corolla Touring Sports en deze Toyota Corolla Hatchback. Is deze vijfdeurs hatchback het overwegen waard?
Één modelnaam voor de hele wereld
Toch best bijzonder: Toyota stelde deze nieuwe generatie Corolla eerst voor als Auris. Daar kwam Toyota uiteindelijk toch op terug. Toyota-topman Akio Toyoda gaf de opdracht om van de nieuwe Corolla een global car te maken. Gewoon, lekker simpel. Één modelnaam voor de hele wereld. De Corolla is immers een zeer sterke naam. Het is de best verkochte auto ter wereld met dik 46 miljoen verkochte exemplaren. Eigenlijk was het dus best logisch om te doen. En zo geschiedde. Het gevolg is dat de naam Auris na een carrière van twaalf jaar de ijskast in kan.
Een kansje wagen
Zodoende hebben de opvolgers van de Auris Hatchback en Auris Touring Sports de namen Corolla Hatchback en Corolla Touring Sports. En zoals gezegd gaat ook de Corolla Sedan op Europees en Nederlands grondgebied een kansje wagen. In deze test richten we ons op de vijfdeurs hatchback.
Lekker Praktisch #5- De nieuwe Toyota Corolla Hatchback (2019)
Afwijkende wielbasis
Hoewel de drie Corolla-modellen veel techniek, het design en het interieur met elkaar delen, zijn er toch een paar verschillen. Zo wijkt de wielbasis – de afstand tussen de vóór- en achteras – van de hatchback af van de Touring Sports en Sedan. De wielbasis van de Corolla Hatchback bedraagt 2.640 mm. Die van de Corolla Touring Sports en Sedan komt uit op 2.700 mm.
Afmetingen
De hatchback is verder 4.370 mm lang, de breedte komt uit op 1.790 mm en de hoogte bedraagt 1.435 mm. De Touring Sports meet in de lengte 4.653 mm, in de hoogte 1.435 mm en in de breedte 1.790 mm. De sedan is qua lengte weer iets kleiner dan de Touring Sports: 4.630 mm. De breedte en hoogte komen overeen met de Touring Sports.
“De Corolla Hatchback rijdt ten opzichte van de sedan en wagon iets sportiever.”
Zes centimeter
En weer terug naar de Corolla Hatchback. Die zes centimeter kortere wielbasis heeft volgens Toyota het gevolg dat de Corolla Hatchback sportiever rijdt dan de sedan en wagon. Is dat ook zo? Het verschil is niet heel groot, maar je merkt wel dat de grenzen van de hatchback wat verder liggen dan die van de sedan en wagon. De vraag is alleen of je met een Corolla Hatchback Hybride vaak de grenzen zult opzoeken.
2.0 High Power Hybrid
Die vraag is relevanter dan ooit, nu Toyota de Corolla Hatchback en Touring Sports ook levert met een 2.0 High Power Hybrid met een stevig vermogen van 180 pk. Klinkt indrukwekkend. Ook voor de prestatiecijfers hoeft Toyota zich niet te schamen: van 0 naar 100 in 7,9 seconden en een topsnelheid van 180 km/u. Prima cijfers, maar als ‘super sportief’ willen we deze hybride aandrijflijn niet bestempelen. Wel als lekker soepel en levendig. De extra powerreserve komt vooral van pas bij inhaalacties.
“De 2.0 High Power Hybrid willen we niet als super sportief bestempelen, wel als soepel en levendig.”
1.8 Hybrid
Toch kiest het grootste deel van de Corolla-kopers straks voor de 1.8 Hybrid met 122 pk. En dat is een prima keuze. Zuinig rijden is gewoon heel eenvoudig. Een verbruik van dik 1:20 ga je zeker halen. En ook met 122 pk kom je prima mee met het verkeer. De hybride 1.8 of 2.0 krachtbron werkt altijd keurig samen met de CVT-automaat. Het is duidelijk: Toyota is bijzonder ver met hybride aandrijving.
Fijn weggedrag
Erg te spreken zijn we over het onderstel, het stuurgedrag en het stijve chassis. Hier komt het TNGA-platform om de hoek kijken. TNGA staat voor Toyota New Global Architecture en vormt de basis van alle Corolla-modellen, maar ook van de Prius en C-HR. Door die laatste twee was eigenlijk al duidelijk dat TNGA garant staat voor een fijn weggedrag. En dat is ook het geval bij deze Corolla Hatchback. Als we op Mallorca wat bochten ‘aanvallen’ met een wat hoger tempo, gedraagt de hatchback zich keurig en ook heel voorspelbaar.
“Een sportief randje is aanwezig, maar alleen op verzoek.”
In z’n element
De Corolla Hatchback is vooral een allemansvriend, net als de Volkswagen Golf. Ondanks dat Toyota spreekt over het sportieve broertje van de Corolla-reeks, ligt het accent bij deze hatchback toch echt op comfort en zuinig rijden. Maar we geven toe: een sportief randje is aanwezig, maar alleen op verzoek. Op de snelweg en bij stop-and-go-verkeer is deze Corolla Hatchback in z’n element, want dan kan de hybride aandrijflijn zich van zijn beste kant laten zien.
Adaptieve cruise control is uitschakelbaar
Veel veiligheidsitems (Toyota Safety Sense 2) zijn standaard, zoals een botspreventiesysteem met voetgangers- en fietsherkenning, automatisch grootlicht, verkeersbordenherkenning, lane departure warning, rijstrookassistent en vermoeidheidsherkenning. Ook adaptieve cruise control is standaard p. Best handig op de snelweg, maar bij druk verkeer niet altijd ideaal. Gelukkig is ACC uitschakelbaar door de activatieknop op het stuurwiel wat langer ingedrukt te houden. Het systeem schakelt dan over op een normale cruise control.
Pet praktische aspect
Laten we ook even kijken naar het praktische aspect. De kortere wielbasis resulteert in minder beenruimte achterin. De Touring Sports en Sedan zijn gewoon ruimer. Maar bij een bestuurderslengte van 1,85 meter is het prima uit te houden achterin deze hatchback. Omdat het hybride pakket onder de achterbank ligt en Toyota toch voor voldoende hoofdruimte wilde zorgen, is de schuimvulling van de achterbank niet heel dik en ook wat harder. Oncomfortabel is dit overigens niet.
“De ruimte achterin kan heel beperkt zijn als de bestuurder langer is.”
Tildrempel
De bagageruimte van de Corolla Hatchback bedraagt 361 liter en heeft van de Corolla-drieling ook de hoogste tildrempel. De bagageruimte van de Corolla Sedan komt uit op 471 liter en die van de ‘pakezel’ Corolla Touring Sports meet 598 liter. Die hatchback is niet de ruimste dus. De achterbank kan worden neergeklapt. Er ontstaat dan geen vlakke laadvloer zoals bij de Touring Sports.
Sportief gevoel
De aankleding van het interieur mag er zijn. Vooral als de auto sportstoelen heeft met fraaie aluminium- of hoogglans zwarte inzetstukken bij de hoofdsteunen, krijg je echt een sportief gevoel. De stoelen zitten daarnaast lekker. Zelfs de zitting is niet te kort; toch vaak het geval bij Japanse auto’s omdat mensen in Japan wat kleiner zijn. Gelukkig zit ook het normale meubilair prettig. De verstelbaarheid van de bestuurdersstoel en stuurkolom is dik in orde zodat je eenvoudig een goede zithouding kunt vinden.
“De Corolla Hatchback heeft van de Corolla-drieling de hoogste tildrempel.”
8-inch touchscreen
Het dashboard geeft een ruimtelijke indruk en de afwerking is van hoog niveau. De hoogglans pianozwarte inleg is daarnaast wel gevoelig voor krassen. Prominent aanwezig in het interieur is het 8-inch touchscreen. Prima systeem, werkt vlot, doet wat het moet doen, maar qua graphics had Toyota extra punten kunnen pakken. Merken als Volkswagen, Mercedes-Benz en Mazda hebben dat al beter voor elkaar. Een aanrader is het optionele Head-Up Display met een kleurendisplay van 10-inch.
Conclusie
Toyota heeft ten opzichte van de Auris flinke stappen gezet. Niet alleen met uitgekiende hybride aandrijflijnen die zeer zuinig blijken te zijn, maar nog meer op het gebied van rijplezier en een interieur dat goed in elkaar steekt. Een verrassend fijn totaalpakket dat zelfs een doorgewinterde dieselrijder aan het twijfelen kan brengen of een hybride niet de volgende stap moet zijn. Het C-segment is een nieuwe memorabele speler rijker met een iconische naam: de Toyota Corolla.
Motoren Toyota Auris Hatchback:
1.2 Turbo 6-handbak en CVT
116 pk tussen 5.200 en 5.600 toeren per minuut
185 Nm tussen 1.500 en 4.000 toeren per minuut
10,1 seconden, topsnelheid 200 km/u (CVT: 195 km/u)
1.300 kilogram geremd trekgewicht
1.8 Hybrid CVT
122 pk bij 5.200 toeren per minuut
142 Nm tussen bij 3.600 toeren per minuut
10,9 seconden, topsnelheid 180 km/u
750 kilogram geremd trekgewicht
2.0 Hybrid CVT
180 pk bij 6.000 toeren per minuut
190 Nm bij 6.000 toeren per minuut
7,9 seconden, topsnelheid 180 km/u
750 kilogram geremd trekgewicht (handbak en CVT)
Prijzen Toyota Corolla Hatchback – 1 februari 2019
1.2 Turbo
1.2 Turbo Comfort – 116 pk – handgeschakeld – 23.995 euro
1.2 Turbo Active – 116 pk – handgeschakeld – 26.395 euro
1.2 Turbo First Edition – 116 pk – handgeschakeld – 27.495 euro
1.2 Turbo First Edition – 116 pk – CVT-automaat – 29.295 euro
1.8 Hybrid
1.8 Hybrid Comfort – 122 pk – CVT-automaat – 26.395 euro
1.8 Hybrid Active – 122 pk – CVT-automaat – 28.795 euro
1.8 Hybrid First Edition – 122 pk – CVT-automaat – 29.895 euro
1.8 Hybrid Style – 122 pk – CVT-automaat – 32.495 euro
1.8 Hybrid Executive – 122 pk – CVT-automaat – 34.995 euro
2.0 Hybrid
2.0 Hybrid First Edition – 180 pk – CVT-automaat – 32.395 euro
2.0 Hybrid Style – 180 pk – CVT-automaat – 34.995 euro
2.0 Hybrid Executive – 180 pk – CVT-automaat – 37.095 euro
2.0 Hybrid Premium – 180 pk – CVT-automaat – 40.095 euro