Autotest – Suzuki Swift Sport Smart Hybrid (2020)
Zorgt mild-hybride voor minder rijplezier?
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Om de Suzuki Swift Sport verkoopbaar te houden, moest het een en ander worden gewijzigd aan de aandrijflijn. Net als meerdere Suzuki-modellen – zoals de Ignis – installeert Suzuki voortaan een mild-hybride aandrijflijn, door Suzuki ‘Smart Hybrid’ genoemd. Zorgt die MHEV-technologie voor minder rijplezier? Of is de Suzuki Swift Sport nog steeds het vertrouwde scheurijzer zoals we hem al jaren kennen?
Duimpjes gaan omhoog
Veel positieve reacties krijgen we, als we ons met deze Swift Sport op de weg bevinden. Duimpjes gaan omhoog. Mondjes gaan in de lachstand. Waardering voor de Swift Sport is er volop. Best logisch ook, want het model ziet er lekker jeugdig en sportief uit. Helemaal in deze set-up. Opvallend kleurtje, stoere wielen, sportieve bumpers, er staat wel wat. Maar deze specificatie kost ook wat.
Updates
Dat lichten we graag even toe. Maar eerst een opsomming van de cosmetische aanpassingen van de vernieuwde Suzuki Swift Sport. Die zijn er niet. Zo, dat was makkelijk. Suzuki heeft vooral geïnvesteerd in de aandrijflijn, waarover later meer. Suzuki introduceert wel een nieuw exterieurpakket.
Suzuki Swift Sport Smart Hybrid (2020) – Nog steeds een bommetje? – AutoRAI TV
スポーツ Exclusive Pack
Dat is het zogeheten スポーツ Exclusive Pack. Jawel, inclusief Japanse tekens. Bij de normale Swift Sport siert er op de achterklep gewoon ‘Swift Sport’. Kies je dit optiepakket, dan wordt het woordje ‘Sport’ vervangen door スポーツ. In feite staat er dan nog gewoon hetzelfde. スポーツ spreek je uit als Swift ‘Supōtsu’ en dat betekent in normaal Nederlands: Sport.
Japanse tekens
Een Swift Sport met スポーツ Exclusive Pack is eenvoudig te herkennen. Het pakket – dat 1.899 euro kost – bestaat onder meer uit fraaie volledig lederen bekleding voor de voorstoelen en achterbank, opvallende striping, grille-omlijsting in hoogglans zwart en andere badges. Ook in de voorstoelen zijn de Japanse tekens verwerkt. Dit pakket komt bovenop de vanafprijs van 24.949 euro. Die is nu een stukje lager, want voorheen moest je meer dan 25.000 euro betalen. Nu heb je hem voor iets minder.
Flame Orange Pearl Metallic
‘Onze’ Suzuki Swift Sport – gespoten in de nieuwe exterieurkleur Flame Orange Pearl Metallic in combinatie met een dak en zijspiegels in de kleur Super Black Pearl – is ook nog uitgerust met optionele wielen. En daar begint de prijs aardig op te lopen. De lichtgewicht 18-inch OZ Allegerita wielen kosten namelijk 3.299 euro extra. Je krijgt dan wel direct kleverig Michelin Pilot Sport 4-banden erbij. Deze wielen maken de Swift Sport af. De Michelins zorgen voor een extra fijn rijgedrag.
Extra’s
Onder de streep staat hier dus een Swift van dik 30.000 euro. Best wat geld, maar die vijf mille aan extra’s kun je ook in je zak houden. In de basis blijft de Swift Sport namelijk ook gewoon heel leuk. Jawel, zelfs met mild-hybride technologie. De techniek heeft zelfs wat voordelen.
Boosterjet
Voorheen had de Swift Sport enkel een 1,4-liter Boosterjet viercilinder turbobenzinemotor onder de motorkap met 140 pk en 230 Nm. In de vernieuwde Swift ‘Supōtsu’ levert deze benzinemotor nog maar 129 pk, maar nog wel 230 Nm. De viercilinder krijgt nu hulp van een 14 pk en 53 Nm sterke geïntegreerde startmotor, ook wel een ISG genoemd. Deze ISG haalt zijn kracht uit een 48V lithium-ion accu en zorgt voor een extra boost als je wat meer gas geeft. Daarmee wordt de brandstofmotor ontlast en dat scheelt weer in het brandstofverbruik. Je haalt eenvoudig 1 op 17 met zo’n Swift Sport. Leuk toch?
Hoger maximumkoppel
De ISG zorgt voor een hoger maximumkoppel (235 Nm) bij een lager toerental dan voorheen. En dat voel je. Je hebt nu bij lagere toerentallen een stevige push. Volgas in de zesde versnelling bij 80 km/u is goed voelbaar. De technologie werkt dus uitstekend.
Energie terugwinnen
Tijdens gas liften wordt er energie teruggewonnen. De auto remt daarbij wat sterker af dan voorheen. Door tijdig van het gas te gaan, hoef je die rem dus nauwelijks te gebruiken. De energie wordt weer opgeslagen in het zojuist aangestipte accupakket. Die ligt onder de stoel van de bijrijder.
Omvormer
Als bestuurder zit je op de speciale 48V-12V-omvormer voor het aandrijven van componenten die een lagere spanning nodig hebben, zoals verlichting, audio en airconditioning. Door deze componenten onder de voorstoelen te plaatsen, ontstaat volgens Suzuki een goede gewichtsverdeling. Ook fijn: je hebt er helemaal geen last van. De praktische bruikbaarheid van het model is dus gelijk gebleven aan die van de vorige Swift Sport zonder MHEV-techniek.
Extra gewicht
Die mild-hybride componenten voegen wel wat extra gewicht toe. Toch blijft de Swift Sport onder de magische grens van 1000 kilogram. De auto weegt nu 995 kilogram. Voorheen was dat 945 kilogram. In totaal sjouwt de Swift Sport dus 50 kilogram extra mee. Daar voel je onderweg helemaal niets van.
0-100-tijd klopt niet
De prestaties dan: de topsnelheid bedraagt 210 km/u en de 0-100-tijd komt nu volgens Suzuki uit op 9,1 seconden. De Japanners zijn daarmee veel te voorzichtig. Want in de praktijk kunnen we hem al meten op 7,6 seconden. Sterker nog: in de handen van een professioneel coureur kun je er vast nog wat tienden van af snoepen. Ach, het zijn maar rapportcijfers.
Bochten aanvallen!
In de Swift Sport wil je vooral rijden. Want dat is nog altijd ontzettend leuk. Je hebt nog steeds geen sperdifferentieel. We blijven erbij dat dát de Swift Sport erg goed zou doen, maar aan de andere kant drijft zo’n systeem ook de prijs weer op. Nu moet je bij een sprint gedoseerd op je gas. De Suzuki blinkt vooral uit in bochten. Rotondes zijn een feest. Je hoeft er nauwelijks voor af te remmen en de sportstoelen bieden voldoende steun aan je lijf. Het blijft dus nog steeds het vertrouwde scheurijzer die nu met behulp van elektrohulp ietsje zuiniger is en meer koppel biedt.