Autotest – Subaru Outback (2021) – veelzijdige alleskunner
Origineel werkpaard
We hebben er even op moeten wachten, maar nu is hij eindelijk in Nederland: de compleet nieuwe Subaru Outback. Hij is groter en hoger en het lijkt daardoor inmiddels haast een SUV. Maar is het nog steeds een veelzijdige alleskunner?
Subaru Outback 2021
De Subaru Outback is al sinds 1995 in productie – toen nog als speciale uitvoering op de Legacy – en staat bekend als een trouw werkpaard. Je kunt er rustig je dagelijkse boodschappen mee halen, maar ook een zware caravan door de modder mee trekken.
We moesten wel even wachten voordat de volledig nieuwe, zesde generatie naar ons land kwam. In de Verenigde Staten rijdt hij al twee jaar rond en daar valt hij in de smaak. Het is zelfs de populairste station in de hele US of A. Dan moet hij wel goed zijn, toch?
Caravantrekker
Daar kunnen we kort over zijn: ja. Het komt ook niet vaak voor dat Subaru een slechte auto aflevert. Zodra we instappen en de startknop indrukken krijgen we er meteen zin in. Dat komt vooral door het geroffel van de 2.5-liter viercilinder boxermotor die standaard voorin ligt. Het geroffel wordt wel direct zachter zodra we de deuren dichtslaan. Typisch zo’n auto waarvan we het haast jammer vinden dat er zoveel geluidsisolatie gebruikt is.
De benzinemotor is standaard gekoppeld aan een CVT-automaat met acht geprogrammeerde overbrengingsverhoudingen en drijft alle vier de wielen aan. Het vermogen is wat gezakt in vergelijking met het uitgaande model: van 175 pk naar 169 pk. Je krijgt wel meer koppel dan voorheen: 253 Nm. In 10,2 seconden sprint de Japanner naar 100 km/u en met een trekgewicht van 2.000 kg is een forse caravan trekken wederom geen enkel probleem.
Drie uitvoeringen
In Nederland heb je keuze uit drie uitvoeringen: de Comfort, Field en Premium. Wij testen de Premium-uitvoeringen, die extra dik aangekleed is. Bijna alles wat we aanraken is bekleed met zacht en soepel Nappa-leer, en ook een Harman Kardon geluidssysteem met 11 luidsprekers, elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak en elektrische achterklep behoren tot de basisuitrusting bij de Premium-uitvoering.
Over de elektrische achterklep zijn we trouwens zeer te spreken. Die kun je namelijk openen door je arm of elleboog boven een sensor in het Subaru-logo op de achterklep te houden. Bijzonder handig als je je handen vol boodschappen hebt. Dit gaat altijd in een keer goed, want je weet exact waar de sensor zit. Dit werkt wat ons betreft veel beter dan een sensor onder de achterbumper, waarbij je vaak meerdere schopbewegingen moet maken om het te activeren. Bekijk straks de video onderaan dit artikel maar, daar laten we zien hoe eenvoudig het werkt.
Riante basisuitrusting
De Field-uitvoering hebben we niet gereden, maar wel even ingezeten. De aandrijflijn is in alle uitvoeringen hetzelfde, maar de Field oogt een stuk ruiger. Hij is voorzien van verschillende donkere elementen, zoals zwarte sierelementen, grille en dakrails.
Op alle drie uitvoeringen krijg je standaard zaken als vierwielaandrijving, adaptieve cruise control, X-Mode-rijmodi, Apple Car Play/Android auto, keyless acces en start, een 11,6-inch multimediascherm en het Eyesight-veiligheidssysteem. De basisuitrusting is bij alle uitvoeringen dus behoorlijk riant.
Subaru EyeSight
Hoog achter de voorruit zitten twee camera’s geplaatst, die onderdeel uitmaken van het EyeSight-systeem. Ze monitoren de omgeving en zorgen er onder andere voor dat de Outback automatisch binnen de lijntjes blijft en de ideale volgafstand tot je voorganger aanhoudt.
Het systeem is behoorlijk geavanceerd. Zo zitten er ook camera’s op het dashboard – verstopt achter een donkere plastic strip boven het infotainmentscherm – die de bestuurder in de gaten houden. Het systeem geeft een waarschuwing als je te lang je ogen van de weg houdt. Erg handig als je in slaap dreigt te vallen, maar wat overdreven als je even over je schouder je kinderen toespreekt.
Over het algemeen is het een fijn en vooral veilig systeem, en als je het zat bent kun je de verschillende rijhulpsystemen uitzetten via het infotainmentscherm.
Tesla-scherm
Het infotainmentscherm maakt ook indruk. Het is verticaal geplaatst en doet erg denken aan het scherm uit een Tesla Model S. Het Starlink-infotainmentsysteem draait er op en is dankzij het gebruik van grote vierkante iconen erg overzichtelijk en eenvoudig te bedienen. Het systeem is niet het snelste dat we kennen, maar het formaat maakt veel goed.
De klimaatbediening is altijd onderaan het scherm aanwezig, maar is tijdens het rijden wel wat moeilijk te bedienen. Gelukkig zijn er nog een paar fysieke knoppen aanwezig naast het scherm, waardoor je eenvoudig de temperatuur en het volume kunt regelen.
Grote auto
De Outback is begonnen als een stationwagen, maar lijkt inmiddels meer op een crossover SUV. Dat komt voornamelijk door de grote bodemvrijheid. Ook de stoere zwarte bumpers met opvallende wielkastbeschermers geven hem een robuuste uitstraling.
Hij staat niet alleen hoger op z’n wielen, maar is ook 4 cm langer en 2 cm breder. Met een lengte van 4.86 is echt een lel van een auto. Er is dan ook voldoende ruimte voor vijf personen, 522 liter bagageruimte en ruim 1.800 liter als de bank plat gaat. Uiteraard kun je op het dak eenvoudig een skikoffer monteren, maar een flinke daktent kan ook.
X-Mode
De Outback is gemaakt voor avontuur. Dankzij X-Mode kun je kiezen uit verschillende rijmodi, zodat je altijd grip hebt. In Nederland niet noodzakelijk, maar geen overbodige luxe als je vaak naar het buitenland gaat en veel ijs of modder tegenkomt.
Veel meer dan diepe zandsporen konden we niet vinden in Nederland, maar we kunnen melden dat de Outback zich daar zonder moeite door heen weet te ploegen.
Prijs Subaru Outback
De volledig nieuwe Subaru Outback is er vanaf 58.995 euro (Comfort-uitvoering). Voor de Field-uitvoering betaal je 60.995 euro en de Comfort-uitvoering is er voor 65.995 euro. Er hangt dus een stevig prijskaartje aan, wat vooral komt door de hoge uitstoot van de 2.5-liter boxermotor. Daardoor is de BPM-boete, die gebaseerd is op CO2-uitstoot, behoorlijk fors.
Gelukkig maakt Subaru veel goed door meteen dik aangeklede uitvoeringen te leveren in ons land, met een bijzonder riante basisuitrusting. Zou je al deze standaard aanwezige opties aanvinken bij andere merken, dan ga je ook al snel richting deze prijzen.
Wil je alle details van de nieuwe Subaru Outback zien, en weten hoe hij rijdt? Bekijk dan snel de video: