Autotest – Skoda Fabia 1.0 TSI (2022)
Vol slimme gadgets en spaarzaam met brandstof
Eerst nadenken en dan doen! Wel zo slim voordat je aan de slag gaat of iets koopt. Dat voorkomt teleurstellingen. Mocht je een zuiniger auto zoeken dan kun je een hybride overwegen. Of de nieuwe Skoda Fabia, een slimme keuze voor wie op de centjes let en toch een volwassen gezinsauto wil.
1 op 24, jawel!
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: een verbruik van 1 liter op 24 km is mogelijk! Oké dan moet je rustig optrekken en bij zeer lage toerentallen opschakelen, op aangeven van de schakelindicator. En op de snelweg keurig 100 km/uur rijden. Dan lukt het.
Skoda Fabia houdt kosten laag
Dat is natuurlijk goed nieuws nu de benzineprijs ongekend hoog is. 35 liter verstookten we in een week tijd voor dik 800 km. Dan zijn de brandstofkosten nog te overzien. Bovendien is de nieuwe Skoda Fabia prettig geprijsd, zeker als 1.0 TSI van 95 pk met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Want dat is de aandrijflijn in de hier geteste Fabia.
Groter en volwassener
De nieuwe Skoda Fabia deelt veel met de Volkswagen Polo, technisch gesproken dan. Het uiterlijk is van andere snit en eerlijk gezegd lijkt de Fabia net even wat groter, wat volwassener. Het kenmerkt meer modellen van dit merk uit de Volkswagen Groep. De Octavia deelde lange tijd bodemplaat en onderstel van de Volkswagen Golf, maar bleek in de praktijk net een maatje groter.
Design: flinke opkikker
Het design van de Fabia is een flinke opkikker. Leek zijn voorganger in verhouding net iets te hoog voor zijn breedte, de nieuwkomer toont duidelijk breder en lager. Kijk ook maar eens goed naar de kloeke voorzijde: daarmee komt deze Skoda toch dikker en volwassener over. Het is op het oog minder de compacte hatchback dan hij was.
Ruim en ‘simply clever’
Dat merk je ook achter het stuur. De Fabia is ruim, verrassend ruim zelfs. Hij kan prima doorgaan als gezinsauto met ook genoeg plek voor bagage. De kofferbak is vrij groot voor dit kaliber auto en ook diep. Onder de verstelbare bodem zit nog een flink vak. Handig is het verstelbare halfronde vak waarin je bijvoorbeeld flessen kunt vastzetten. Een slimme gadget die onder de ‘simply clever’-features valt. Klap je de achterbank volledig neer dan groeit de laadruimte naar een volume van 1.190 liter. Je kunt een hoes over de bumper leggen om beschadiging te voorkomen.
Vergeet het beeld van vroegere Skoda’s
Het dashboard is aantrekkelijk van vorm en aankleding. Zeker in de testversie ‘Business Edition’ zie je mooi materiaal- en kleurgebruik, zoals een fraai beklede en met stiksel afgewerkte rand in het dashboard aan de passagierszijde. Je krijgt een ‘rijk’ gevoel. Mocht je nog een beeld hebben van vroegere Skoda’s met hard plastic delen in het interieur: vergeet dat beeld! Dat is niet meer zo.
Uitrusting? Netjes
Dat ‘rijke’ gevoel krijg je ook door de uitrusting. Standaard zijn bijvoorbeeld al automatisch inschakelende verlichting en led-koplampen. Of elektrische verstelbare en verwarmbare buitenspiegels en niet te vergeten airconditioning en centrale vergrendeling met afstandsbediening.
Digitale virtual cockpit
De geteste Business Edition, die met zijn vanafprijs van 23.190 euro circa twee mille duurder is dan de instapversie Active, is ronduit compleet. Met led-interieur- en sfeerverlichting, regen- en lichtassistent een hoogwaardig infotainmentsysteem met acht speakers, touchscreen en wireless Smartlink. Ook heb je dan de digitale virtual cockpit, waarbij je zelf de lay-out van het instrumentenpaneel kunt kiezen. Climate control en keyless entry en starten maken de lijst behoorlijk ‘af’.
Simply clever-features
Toch nog even naar de ‘simply clever’-features, die zo typisch Skoda zijn. Slimme voorzieningen waarover is nagedacht. Een verwijzing naar het begin van dit verhaal. Ik noem de paraplu in het portierrand, die je kunt pakken als je het portier hebt geopend. Dan de ruitenkrabber achter het tankklepje. Het kleine prullenbakje in het portiervak waarvoor speciale plastic zakjes verkrijgbaar zijn. Goed bedachte zaken en eenvoudig te maken. Waarvan je denkt: dat niet neer autofabrikanten dat doen.
1.0 TSI van 95 of 110 pk, dat is de keuze
De driecilinder 1.0 TSI motor is er in twee versies: van 95 pk met handbak of 110 pk met DSG-automaat. Meer smaken zijn er niet voor de Fabia. De minst krachtige variant is pittig genoeg. Zeker als je het gas wat verder intrapt en het toerental laat stijgen, trakteert de driepitter je op een acceptabele acceleratie. Uiteraard stijgt dan het verbruik, maar zelfs dan is 1 op 20 nog goed haalbaar. Hmmm, zo’n Fabia is best aantrekkelijk en is er al vanaf 20.290 euro. Tip: kies de 1.900 euro duurdere Business Edition, dan is ie lekker compleet.