Autotest – Seat Leon Sportstourer (2020)
Spannender dan een Golf Variant?
De nieuwe Seat Leon gaven wij een dikke pluim in onze autotest. Maar een ruimtewonder was de Spaanse hatchback niet. Maar wees niet getreurd, er is ook een station-uitvoering: de Seat Leon Sportstourer.
Seat Leon Sportstourer
De modellen van Seat ogen de afgelopen jaren steeds zakelijker. Toch is het ontwerp van de nieuwe Leon Sportstourer nog steeds wat spannender dan de nieuwe Volkswagen Golf Variant, die nog heel erg op zijn voorganger lijkt. De felrode kleur van onze testauto maakt het allemaal nog wat spannender.
Bovendien komt onze uitvoering uit de fabriek gerold met zwarte sierlijsten, iets wat je tot voor kort speciaal bij een detailer moest laten wrappen. De zwarte dakrails en haaienvin-antenne maken de gemene look helemaal af.
Ruimtewonder
Wie opzoek is naar een auto met veel binnenruimte en denkt dat hij daarvoor een crossover SUV nodig heeft, zit er naast. De Sportstourer is een waar ruimtewonder. Dat was hij altijd al, maar het nieuwe model helemaal. Hij is namelijk weer iets gegroeid.
Het resultaat is veel hoofd- en beenruimte voor de passagiers achterin en een heleboel bagageruimte: 620 liter en 1600 liter als de bank plat gaat. Ter vergelijking, de Seat Ateca SUV heeft ‘slechts’ 510 liter bagage en evenveel liters als de bank naar beneden gaat.
Profiteur
Net zoals bij alle andere Seat modellen, profiteert ook de nieuwe Leon van alle kennis en onderdelen van de Volkswagen Group. Verschillende onderdelen op het dashboard komen dan ook zeer bekend voor. Het 10,1-inch infotainmentscherm en het volledig digitale Virtual Cockpit achter het stuur hebben we al eerder gezien in de nieuwe Volkswagen Golf.
Over de software die op het infotainmentscherm draait is uiteraard een Seat sausje gegoten, maar of we daar blij van worden is een andere vraag. Het scherm bedien je – net als bij alle andere Volkswagen Group modellen – enkel nog via handgebaren, vingers of touchknoppen.
Dat is tijdens het rijden soms een uitdaging. Seat maakt het nog iets moeilijker door de vaak onlogische indeling van functies en menu’s, waardoor je soms net iets te lang naar het scherm moet staren en je regelmatig meerdere pogingen moet ondernemen om met je vingers de juiste pixels te raken.
Gelukkig werkt het Natural Voice Control-systeem wel soepel en eenvoudig. Door “¡Hola Hola!” te roepen activeer je het systeem, die zonder problemen je bevelen opvolgt.
Sportieve rijervaring
Zolang je niet met het scherm bezig bent, is het een prima vertoeven in de Leon Sportstourer. Op de weg voelt hij compacter dan hij is, waardoor hij behoorlijk wendbaar is. De optionele adaptieve dempers zorgen zelfs voor een sportieve rijervaring zodra we de Leon in Sport-modus zetten. Echt stug wordt de rit nooit, de Leon is en blijft een auto waarmee je met gemak naar je vakantiebestemming in Zuid-Europa kunt rijden. Sportiviteit en comfort gaan hand in hand. Het is wat dat betreft echt een auto met Volkswagen DNA in zijn Spaanse bloed.
Aandrijflijn
Voorin onze testauto ligt een 1.5 eTSI viercilinder met 150 pk (110 kW), die gekoppeld is aan een zeventraps automaat. De motor klimt soepel door de toeren en krijgt daarbij in het begin wat hulp van een elektromotor (de “e” in eTSI). Het leidt niet tot spectaculaire cijfers (0-100 km/u in 8.4 seconden), maar de aandrijflijn komt nooit power tekort. Bovendien zorgt de aandrijflijn voor een comfortabele rit. De motor en DSG zijn goed op elkaar afgestemd, zodat er nooit sprake is van een ruwe rijervaring.
Prijzen Seat Leon
Terwijl de nieuwe Volkswagen Golf Variant pas vanaf december 2020 leverbaar is, kun je nu al instappen in de Seat Leon Sportstourer. De basisvariant met 90 pk is er vanaf 25.695 euro. De FR-variant met de 1.5 eTSI aandrijflijn (150 pk) waar wij mee reden is er vanaf 32.050 euro.