Autotest – Seat Leon 1.5 eTSI (2020)
Spannender dan een Volkswagen Golf?
Je kunt er de klok op gelijk zetten. Een paar maanden na de introductie van een nieuwe Volkswagen Golf, komt er een nieuwe Seat Leon. Beide modellen zijn in veel opzichte dezelfde auto. Welke moet je dan kiezen?
MQB-platform
De Volkswagen Golf is al weer toe aan de achtste generatie, voor de Seat Leon is het tijd voor de vierde. Beide auto’s delen – samen met de Skoda Octavia en de Audi A3 – hetzelfde MQB-platform, dezelfde motoren en ook in het interieur zitten veel onderdelen die je ook in de Golf tegenkomt. Toch weet de Leon zich te onderscheiden.
Design
Dat begint bij het uiterlijk. Waar Volkswagen bij iedere generatie van de Golf sterk leunt op het design van het uitgaande model, gooien ze bij Seat het roer telkens volledig om. Om het verschil tussen de Golf 7 en Golf 8 te zien, moet je je ogen echt fijnknijpen.
Het verschil tussen de derde generatie Leon en de nieuwe Leon is overduidelijk. De eerste en tweede generaties Leon hebben al helemaal geen overeenkomsten meer met de nieuwe versie.
Sportief
Best verfrissend dus. Out with the old, in with the new! De nieuwe Leon oogt gelukkig nog steeds behoorlijk sportief. Hij heeft een behoorlijk lange motorkap – de langste ooit op een Leon – en naast de grille zitten boos kijkende trapeziumvormige koplampen.
Aan de achterkant zit en doorlopende LED-strip. Zodra je de auto ontgrendelt geeft deze lichtstrip een mooi showtje weg. Al deze elementen zorgen ervoor dat de Leon echt opvalt op straat.
Interieur
In het interieur zien we wel enkele gelijkenissen met de Volkswagen Golf. Zo zijn ook in de Leon alle knoppen verdwenen en moet je het doen met een volledig digitaal dashboard. In het midden zit een groot 10,1-inch infotainmentscherm dat je bedient via handgebaren, je vingers of touchknoppen. Achter het stuur zit een volledig digitaal instrumentarium: de Virtual Cockpit.
Het is even wennen met al die schermen, maar gelukkig zijn ze erg overzichtelijk. Daarnaast kun je te allen tijde de gewenste temperatuur of volume instellen via aanrakingsgevoelige knoppen onder het scherm. Daarvoor hoef je niet door allerlei menu’s. Een simpele swipe met je vinger over de knoppen is voldoende.
Passagiers
Passagiers op de achterbank hebben niets te klagen. De auto is namelijk 9 centimeter langer, en de wielbasis is 5 centimeter groter. Zo ontstaat er behoorlijk wat beenruimte. Ook als je wat langer bent zit je dus goed op de achterbank van de Leon.
De achterbank is in twee delen (60:40) neerklapbaar en de aanwezigheid van een skiluikje maakt het vervoeren van lange smalle items zonder zitplaatsen te verliezen mogelijk. Met een inhoud van 380 liter heb je bovendien voldoende bagageruimte achterin om meerdere koffers te laden als je op vakantie gaat.
De tildrempel is wel wat hoog en er is geen in hoogte verstelbare laadvloer. Vooral dat laatste lijkt ons een kleine moeite om toe te voegen. Wil je toch meer bagageruimte, ga dan voor de station uitvoering van de Leon: de Seat Leon Sportstourer (617 liter).
Motoren
Voor de Leon kun je kiezen uit verschillende krachtbronnen: vier benzine- en twee dieselmotoren. Later komt er ook nog een plug-in hybride variant. De basisuitvoering van de Leon heeft 90 pk en de plug-in hybride heeft 204 pk’s tot zijn beschikking.
Wij rijden met een 1.5-liter eTSI benzinemotor met 150 pk. Het gaat hier om een mild-hybride aandrijflijn. De motor wordt ondersteund door een elektrische startmotor, die helpt het optrekken en accelereren. De auto slaat de energie die vrijkomt bij het remmen op in een kleine accu, die onder de bijrijdersstoel ligt.
Rijbeleving
De 150 pk sterke krachtbron bezorgt ons een kleine glimlach achter het stuur. De auto is duidelijk sportiever dan zijn drie broertjes van de Volkswagen Group. De auto zoeft vlot weg bij het stoplicht en dankzij de optionele adaptieve schokdempers gaat het plezier door in de bochten. De Leon stuurt direct en scherp en heeft verrassend veel grip. Het onderstel is vrij stevig, maar oncomfortabel wordt het nooit.
Zodra we de Leon uit de sportstand halen, blijft er een hele volwassen hatchback over die zijn sportieve karakter goed weet te verbergen. De rijervaring is dan vergelijkbaar met die van de Volkswagen Golf. En daar hebben we nog nooit iemand over horen klagen…
Conclusie
Met de nieuwe Leon weet Seat zich wel degelijk te onderscheiden van de Golf. En dat is best knap als je zoveel onderdelen deelt. De adaptieve dempers maken het verschil achter het stuur en het originele lijnenspel zorgt ervoor dat mensen toch even omdraaien als je langs rijdt. De Leon profiteert bovendien in het interieur van alle goed ontwikkelde elektronica die ook in de Golf zit.
Prijzen Seat Leon
De Seat Leon staat inmiddels bij de dealer en is verkrijgbaar vanaf 23.899 euro. Dan krijg je de basisuitvoering met een 1.0-liter benzinemotor met 90 pk. Dat is misschien niet de spannendste uitvoering, maar hij is wel 1.500 euro goedkoper dan de instapversie van de Volkswagen Golf.
De 1.5 eTSI waar wij mee rijden heeft standaard een 7-traps automaat en heeft een vanafprijs van €33.425.