Autotest – Rolls-Royce Ghost (2020), pure verwennerij
Comfortabel, stil, groot en toch dynamisch
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Rolls-Royce. Als je een model van dit merk kunt betalen, dan heb je het waarschijnlijk heel goed gedaan. Je hebt een prettig bedrag op je rekening, hebt waarschijnlijk al dik tien auto’s in de garage en als je dan een auto voor ‘erbij’ koopt, dan doe je dat uit pure verwennerij voor jezelf. Met een auto als de nieuwe Rolls-Royce Ghost kun je jezelf optimaal verwennen. Zelden reden we een auto die zo comfortabel, stil, groot en toch dynamisch is.
Succesvolle Rolls-Royce
De Ghost is de meest succesvolle auto in de geschiedenis van Rolls-Royce. De eerste generatie kwam in 2009 op de markt. De introductie van een ‘goedkoper’ model onder de Phantom bleek een gouden zet. Al snel groeide de Ghost uit tot het meest succesvolle model in de 116-jarige geschiedenis van Rolls-Royce, naast de Wraith. Dat succes smaakt naar meer bij Rolls-Royce, vandaar een tweede generatie van de Ghost.
“De Ghost Extended – met 17 centimeter langere wielbasis – schopt het tot een lengte van 5,7 meter.”
Ghost rijden in Eindhoven
We halen ‘onze’ Ghost op bij Rolls-Royce-importeur Cito Motors in Eindhoven waar de eerste leveringen aan klanten eind 2020 plaatsvinden. Ter introductie van het model heeft Rolls-Royce enkele exemplaren naar Nederland gehaald. Om klanten lekker te maken natuurlijk. De Britse productspecialist van Rolls-Royce windt er geen doekjes om: “Iedereen die met de Ghost gereden heeft, vindt hem geweldig.” Phoe phoe, dat zal best.
“De vorige Ghost was te stil. Klanten werden er misselijk van.”
Je wordt er zelf ook stil van
Maar al snel wordt duidelijk dat de beste man toch echt gelijk heeft. Al na enkele meters in de Ghost voel je je een met de auto, hoe groot en zwaar hij ook is. Rijden is supersimpel en vooral bijzonder stil. Je wordt er zelf ook stil van. Ongekend hoeveel comfort een auto kan bieden. Rolls-Royce haalt dan ook alles uit de kast om van de nieuwe Ghost iets bijzonder te maken.
“Je wordt er zelf ook stil van, van die stilte.”
Ghost 2020: helemaal nieuw
Allereerst maar even wat achtergrondinformatie. De enige componenten die Rolls-Royce van de eerste Ghost heeft overgenomen, zijn de Spirit of Ecstasy en de paraplu’s. Al het andere is opnieuw ontworpen. De nieuwe Ghost is een stukje langer, een stukje breder en biedt nog meer interieurruimte. De basisversie meet nu zo’n 5,5 meter in de lengte en is 2,15 meter breed. De Ghost Extended – met 17 centimeter langere wielbasis – schopt het tot een lengte van 5,7 meter. Een groot gevaarte dus, die Ghost.
Lichtgewicht aluminium spaceframe
Maar hij voelt zo totaal niet aan. Rolls-Royce bouwt de nieuwe Ghost op een nieuw lichtgewicht aluminium spaceframe. Dat frame is aanzienlijk lichter ten opzichte van de vorige Ghost, maar omdat Rolls-Royce meer technologie toevoegt aan de nieuwe Ghost, is de limousine onder de streep wat zwaarder. Hij weegt nu 2.490 kilogram. Vierwielaandrijving, vierwielsturing (uitschakelbaar voor rijden in de sneeuw) en een zelfnivellerende wielophanging (Planar-systeem) laten deze Ghost zeer wendbaar aanvoelen.
Rolls-Royce Ghost (2020), PURE VERWENNERIJ – AutoRAI TV
Imposante krachtcentrale
Rijden in deze auto is easy peasy. Zo gemakkelijk en vooral: zo comfortabel. En wie het gas intrapt, wordt niet teleurgesteld. Onder de motorkap en achter de standaard verlichte grille schuilt dan ook een imposante krachtcentrale. De nieuwe Ghost heeft een 6,75-liter V12-motor met twee turbo’s. Goed voor 571 pk en een imposant koppel van 850 Nm. Dat koppel heb je al tussen 800 en 1.500 toeren per minuut. Deze twaalfcilinder is gekoppeld aan een achttraps automaat van ZF die boterzacht van verzet wisselt.
“571 pk en een imposant koppel van 850 Nm.”
‘Sport’, een vies woord volgens Rolls-Royce
Een sportstand heeft deze automaat ook, maar het woordje ‘sport’ willen ze bij Rolls-Royce graag vermijden. Bij dit merk heet dat ‘Low’, maar het komt op hetzelfde neer. De transmissie schakelt dan wat sportiever. Zelf schakelen is niet mogelijk. Dat komt omdat de automaat van Rolls-Royce wordt aangestuurd via navigatie-input en satellietgegevens. De automaat weet zodoende wanneer er een bocht aankomt, en schakelt zelf terug of op.
“100 kilogram aan dempend materiaal zit er op en aan de nieuwe Ghost.”
Misselijk
De prestaties zijn voor een auto als de Ghost best indrukwekkend: een 0-100-tijd van 4,8 seconden en een topsnelheid van 250 km/u. Cijfers waar je je absoluut niet voor hoeft te schamen. Hoe hard je ook rijdt, het is altijd stil aan boord van de Ghost. Maar wel minder stil van voorheen. De vorige Ghost was namelijk te stil. Klanten werden er misselijk van, omdat het gevoel van snelheid ontbrak. De nieuwe Ghost laat nu iets meer van zich horen, maar is nog altijd fluisterstil. Die stilte aan boord is te danken aan het overvloedige gebruik van geluidsisolatie. Liefst 100 kilogram aan dempend materiaal zit er op en aan de nieuwe Ghost.
1.342 sterretjes
Aan boord van de Ghost overheerst niets dan luxe. Hoogwaardig leder, aluminium, chroom en meer. Je krijgt ook standaard een verlichte dakhemel inclusief 1.342 sterretjes. Saillant detail: zo nu en dan komt er een vallende ster voorbij. Geweldig! Ook tof: een verlicht instrumentenpaneel met verlichte Ghost-naamplaat omringd door meer dan 850 sterren. Details zijn er in overvloed. En alles is met oog voor detail afgewerkt.
“De nieuwe Ghost is volgens Rolls-Royce de ‘meest dynamische Rolls ooit’.”
Meestersommelier
Voor het eerst kan er ook worden gekozen voor een verstelbare Serenity Seat, die een nieuwe dimensie van achterbankcomfort biedt, vergelijkbaar met die van een zakenjet. En nu we toch achterin zitten: tussen de achterbank is een champagnekoelkast geplaatst. De ingenieurs van het merk overlegden onder meer met een meestersommelier. Ze leerden dat de optimale temperatuur van niet-vintage champagne rond de zes graden Celsius ligt en die van vintage champagnes rond de 11 graden Celsius. Daartoe gebruikt de koelkast twee koelmodi: koelen tot zes graden en 11 graden. Het is toch niet normaal meer?
Hilton-hotel
Toch wil je in de nieuwe Ghost niet altijd achterin zitten, maar ook geregeld zelf achter het stuur kruipen. De nieuwe Ghost is volgens Rolls-Royce de ‘meest dynamische Rolls ooit’ . En daarin moeten we het merk gelijk geven. Het is bijzonder knap hoe een auto van dit formaat en gewicht toch aanvoelt als een doodgewone Golf, maar dan met het interieur en de ruimte van de private suite van een Hilton-hotel en geluidsisolatie waar zelfs de meest professionele geluidsstudio’s jaloers op zijn. De nieuwe Rolls-Royce Ghost is wat je noemt het huzarenstukje van de automobielindustie wat betreft comfort en stilte. En dan te bedenken dat de nog grotere en vooral duurdere Phantom daar nog een flinke schep bovenop doet.
“Huzarenstukje van de automobielindustie wat betreft comfort en stilte.”
Ghost: pure verwennerij
Als ‘instapmodel’ van Rolls-Royce – hoe oneerbiedig dat ook mogen klinken – is de nieuwe Ghost pure verwennerij voor jezelf. De afwerking, de stilte, de fluisterstille V12, de op perfecte temperatuur bewaarde champagne in het koelkastje, de sterrenhemel, je merkt aan alles dat Rolls-Royce moeite heeft gedaan om er wat moois van te maken. Het eindresultaat is een perfecte balans tussen luxe, comfort en dynamiek.
Prijs Rolls-Royce Ghost
Maar dat alles heeft wel een prijskaartje. De Ghost begint in Nederland bij 392.488 euro of 430.406 euro voor de Ghost Extended. Voor de kopersgroep vast en zeker wisselgeld, maar het blijft veel geld. En toch is de nieuwe Ghost elke euro waard. Wat. Een. Auto.