Autotest – Renault Master dCi 150 (2019)
De bus met een administratieve werkplek voor de bijrijder
Renault heeft zijn bestelbus Master een chique nieuw front gegeven. Oogt leuk en fris, maar de fijnere cabine zal gebruikers meer aanspreken.
Tafeltje voor bijrijder
De cabine is je werkplek. In een bestelbus breng je immers vaak heel wat tijd daar door, zeker als je in de bezorgsector zit. Maar ook als je servicemonteur bent, wil je een ruime, goed toegankelijke cabine met flink wat bergruimte. Of je werkt in de bouw. Dan is de cabine de plek waar je wellicht tijdens de schaft zit om een boterham en een bak koffie te verorberen. Wat je ook doet, de Renault Master heeft het goed met je voor. Zelfs voor de bijrijder is er uitschuifbaar tafeltje in het dashboard en daarnaast een uitklapbare bekerhouder. Een keer drukken tegen de rand en de attributen floepen uit het dashboard.
Schuiflade, chroom en dikkere rand
Verder zien we een grote schuiflade in plaats van een dashboardkastje. Ook die maakt deel uit van het compleet nieuwe dashboard in de Renault Master. Het is strakker afgewerkt met chromen omlijsting voor luchtroosters. De bediening van verwarming, airco en ventilatie gaat nu met grote draaiknoppen. Het stuur heeft een dikkere rand. Dat houdt fijner vast.
Family-look
De voorzijde van de vernieuwde Renault Master is totaal anders door de kenmerkende grille, zoals je die ziet bij bijvoorbeeld de personenauto’s Renault Talisman en Kadjar. De koplampen hebben ook dezelfde C-vormige dagrijverlichting, kortom een family-look voor de grootste bestelbus van het Renault.
Hoe rijdt de Master?
Renault levert de Master nu standaard met een zijwindassistent en die kwam meteen van pas tijdens de eerste rijdende kennismaking die we maakten in winderig Portugal. In elk geval stuurde de Master, we reden de hogere H2, best stabiel. Dus die hulp lijkt nuttig.
Kloeke dieselmotor
De Renault Master dCi 150 heeft een 2,3-liter turbodiesel. Hij is er ook in vermogens van 135 pk en 180 pk bij de voorwielaangedreven versies. In combinatie met achterwielaandrijving en dubbellucht achter is de keuze uit 130, 145 en 165 pk. De overbrenging in de transmissie is dan wat korter, zodat het wat lagere motorvermogen toch goed valt te benutten, zo blijkt tijdens het rijden. Met de dCi 150 noteerden we op een wisselend traject, inclusief file rijden, ongeveer 8 liter over 100 kilometer, met dik 600 kg lading in de laadruimte. Rijden op de snelweg en een constantere snelheid zal een nog gunstiger verbruik opleveren. Renault geeft een gemiddelde op van 5,9 liter.
Ferme hand
De handgeschakelde zesbak bedien je met een hooggeplaatste pook direct naast het stuurwiel. Schakelen vergt een wat ferme hand. De transmissie is duidelijk stevig van constructie. Die moet berekend zijn op zwaar gewicht en bestand zijn tegen een stevige aanpak.
Laadruimte
De laadruimte is onveranderd. Je kunt kiezen uit drie hoogtes en vier lengtes, met in het laatste geval plek voor zes Europallets. De binnenverlichting is nu voorzien van led’s. De prijzen van de vernieuwde Renault Master beginnen bij 23.990 euro (excl. BTW en BPM).