Autotest – Renault Grand Scénic dCi 130
Bescheidenheid is niet zijn sterkste eigenschap. Welke dan wel?
De Renault Grand Scénic is groot. Sterker nog, als je de huidige Renault Espace er niet naast ziet, zou je je zomaar kunnen vergissen. Knap staaltje design, dat je op het verkeerde been zet. Met dank aan de grote 20-inch wielen.
Laadvloer van meer dan een meter
Stuur een dag of wat met de nieuwe Renault Grand Scénic en hups je gooit alle bescheidenheid overboord. Je voelt je op de weg een hele pief. Niemand ziet deze auto over het hoofd. Het uiterlijk prikkelt, hij oogt stoer. In hoogte doet hij niet onder voor zijn grote Franse broer, de Renault Espace. Hij is iets minder lang, dat wel. Maar als Grand Scénic trakteert hij je op een flinke laadruimte van 596 liter. De laadvloer heeft een lengte van meer dan een meter! Dik veertig centimeter meer dan bij de kortere Scénic.
Karaktervol ogende creatie
Met zijn design is de Renault Grand Scénic overduidelijk een telg van de nieuwste familielijn van het Franse merk. Stuk voor stuk zijn het karaktervol ogende creaties van de Nederlandse ontwerper Laurens van den Acker. De designtaal is een soort mix van bravoure en charme. In dit geval vertaalt zich dat in de zeer grote wielen, zoals je die wel eens ziet bij groot formaat SUV’s. De carrosserie heeft echter elegante lijnen met de plooi boven de dorpels zoals je die ook bij alle andere huidige Renault’s ziet.
En dan die hoofdsteunen…
Het is prima zitten en sturen. Comfort overheerst. Niet in de laatste plaats komt dat door de goede stoelen. Met dit keer voor Franse begrippen ongewoon lange stoelzittingen. De besturing is licht en direct en de pook van de zesbak schakelt soepel. En dan die hoofdsteunen met instelbare zijkanten: die ogen alleen al comfortabel. Het dashboard is fors, zoals altijd al bij de Renault Scénic.
Portretstand
Het touchscreen, in portretstand, is de poort naar zo’n beetje alle systemen: van navigatie tot aan zelfs de optionele elektrische stoelmassage of het kiezen van de kleur van de interieurverlichting. De geteste Renault Grand Scénic had een soundsysteem van Bose. Dus muzikaal luistergenoot was prima voor elkaar. Achterin kunnen inzittenden spulletjes kwijt op een uitklapbaar tafeltje in de leuning van de voorstoelen. Renault levert optioneel nog twee extra zetels helemaal achterin, die eigenlijk alleen geschikt zijn voor kinderen.
Diesel een lust voor oor en portemonnee
De dCi 130 dieselmotor is een lust. Hij draait opvallend stil en trillingvrij. Hij trekt al krachtig bij lage toeren en is daarbij behoorlijk zuinig. De Renault Grand Scénic is door zijn lange wielbasis stabiel. De vering is best behoorlijk stevig. Dat verwacht je niet bij een Franse familycar. Hou je van een wat sportievere rijstijl dan past dit je wel. Bochten neem je daardoor met speels gemak, ook op wat hogere snelheid. En: het maakt daarbij niet eens zoveel uit of je alleen in de auto zit of met een man of vijf. Hij blijft fijn en direct sturen.
Tip, kijk hier voor een tweedehands Renault Scenic!
Conclusie
De Renault Grand Scénic dCi 130 is vooral ontworpen en bedoeld voor gezinsgebruik. Dat merk je aan het comfort, de tafeltjes in de stoelleuningen en de vele opbergvakken. En zelfs aan het extra binnenspiegeltje merk je dat. Daarmee kun je de kleintjes achterin in de smiezen houden. Stilistisch houdt de Grand Scénic het midden tussen een MPV en een SUV. Het stoere karakter van de laatste dankt hij aan de forse wielkasten en dito wielen. Het ruimtelijke van de eerste categorie zie je aan de vorm van de langgerekte carrosserie en aan de ver naar voren en daarmee grote voorruit. De prijs vanaf 36.820 euro voor deze versie met Bose-installatie en een zeer complete uitrusting is in vergelijking met concurrenten scherp te noemen.
Pluspunten
+ Fijne, stille motor.
+ Gunstig verbruik.
+ Uitstekend weg- en stuurgedrag.
+ Grote laadruimte.
Minpunten
– Drie afzonderlijke zetels achterin aan de smalle kant.
– Automatische handrem laat wel heel erg laat los.