Autotest – Renault Clio (2019)
Vooruitgang kent geen beperkingen
Vooruitgang kent geen beperkingen. Ultramoderne technieken rukken ook op naar kleinere modellen. Wat dat betreft zet Renault nieuwe normen: de recent geïntroduceerde nieuwe Renault Clio is leverbaar met geavanceerde multimediasystemen en voorzieningen om (semi-)automatisch te rijden in fileverkeer. Ook in de pen voor deze zevende generatie: een hybride aandrijflijn. En er komt een versie met lpg. Aan de hand van 9 punten vertellen wij alles wat je zou willen weten over deze Renault Clio, inclusief onze eerste rijervaringen.
1 De allereerste indruk en rijervaringen
Wij maakten kennis met de Renault Clio in Portugal. Wisselend wegdek, veel glooiende wegen en berghellingen, maar in de door ons gereden uitvoeringen was dat geen enkel probleem: de auto is comfortabel geveerd, de motoren doen stil en probleemloos hun werk, je voelt je snel thuis achter het stuur. De bediening van alle diverse systemen heb je snel onder de knie. Qua uiterlijk en uitvoering past de auto naadloos in het stijlbeeld van Renault, maar straalt duidelijk vernieuwing uit. Het interieur straalt kracht en kwaliteit uit, er zijn voldoende opbergvakken en er is zowel voor- als achterin voldoende zitruimte voor volwassenen. Op het gebied van connectiviteit en veiligheid zet Renault zeker in deze klasse stappen voorwaarts.
2 Wat betekent de Renault Clio voor de fabrikant?
Voor Renault is de Clio een van de belangrijkste modellen, een absolute bestseller in het B-segment. Sinds de introductie in 1990 zijn wereldwijd meer dan 15 miljoen exemplaren verkocht: Renault claimt voor de Clio dan ook de positie als bestverkochte Franse auto ooit. Al jarenlang nummer twee op de Europese ranglijst van bestverkopende modellen, in 2017 zelfs de nummer een op deze lijst. Ook in Nederland scoort de Clio steevast hoog qua verkopen. Waarmee duidelijk is dat de Clio ook voor de financiële resultaten van de Franse producent van ongelooflijk groot belang is.
3 Wat zijn de belangrijkste vernieuwingen?
Op de eerste plaats is de Clio gebaseerd op het nieuwe zogenaamde CMB-F platform van de Renault Nissan Alliantie, dat we bij veel verschillende modellen van de aangesloten fabrikanten zullen terugzien. Het is nagelnieuw en zo’n 50 kg lichter dan het vorige platform van de Clio. Deze Clio is 12 mm korter dan de vorige generatie, maar biedt wel een ruimer interieur. De hoogte is met 1440 mm 48 mm lager dan voorheen.
4 Is deze generatie meteen herkenbaar als Renault Clio?
Zeker wel. Uiterlijk is de auto dicht bij de vorige generatie (de vierde) gebleven. Die kwam al uit de geestelijke koker van onze landgenoot Laurens van den Acker. Hoewel werkelijk alles nieuw is, is de auto zeer herkenbaar. Je mag wel stellen dat de auto wat atletischer en dynamischer oogt door wat expressievere lijnen en ietwat andere dimensies. Let in dit verband op het grote logo op de verchroomde radiatorrooster, de C-vormige LED-dagrijlichten en de veranderde vorm van de achterlichten.
5 Wat valt er te melden over het interieur?
Veel, want dat is letterlijk op de schop gegaan. Renault heeft kosten noch moeite gespaard om de kwaliteitsuitstraling en technologie, maar ook het design te laten aansluiten bij wat we uit hogere segmenten gewend zijn. In het oog springend is de zogenaamde Smart Cockpit: de golvende vorm van het dashboard zorgt voor meer ruimte en suggereert breedte. Nooit eerder werd een 9,3-inch multimediascherm gemonteerd in een Renault. Een volledig digitaal scherm – met mooie grote knoppen – vervangt de analoge meters, het TFT-scherm (7 tot 10 inch diameter) kun je naar eigen smaak instellen. Wil je wel of geen toerenteller, kies je voor een digitale of een analoge weergave, je kunt het zelf bepalen en dus aanpassen. Zoals je ook kunt kiezen welke kleuraccenten het interieur opfleuren. In de duurdere varianten kun je zelfs de sfeerverlichting in acht tinten laten schijnen. Het stuur is iets compacter dan voorheen, wat een beter zicht biedt aan de bestuurder op het instrumentenpaneel. En het ligt iets lekkerder ‘in de hand’.
6 Welke technische innovaties zijn noemenswaardig?
Hier roeren we des poedels kern aan. Want qua elektronische systemen heeft deze Clio een hele waslijst aan boord. Verbetering van de veiligheid staat daarbij centraal. Nieuw zijn bijvoorbeeld de 360 graden camera en actieve noodremassistentie met detectie van voetgangers en fietsers. Ook aanwezig: verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing, evenals actieve spoorassistentie, blind spot control, automatisch dimmende binnenspiegel, easy parkassist en adaptieve cruisecontrol. Via Multi Sense kun je de stuurbekrachtiging ook nog eens op je eigen gevoel aanpassen. Een unicum, volgens Renault, in dit segment is de Highway & Traffic Jam Companion: daarmee rij je automatisch in de file met het verkeer mee (en staat de auto op tijd weer stil), al moet de bestuurder wel zijn handen aan het stuur houden.
7 Wat valt er te zeggen over de infotainmentsystemen?
Feitelijk zijn er vier keuzes, afhankelijk van de uitvoering. De meest simpele koppelt met de diverse apps op de smartphone van de bestuurder. Dan volgt het Easy Link systeem, met of zonder navigatie. TomTom levert de kaarten, maar de zoekfunctie is gekoppeld aan Google. Easy Link biedt toegang tot alle multimedia-, navigatie- en infotainmentsystemen. Aardigheidje: de berijder kan thuis op zijn MyRenault app de route voorbereiden, het systeem neemt die automatisch over. In de meest complete versie is een 9,3-inch scherm gemonteerd.
8 Welke motoren zijn beschikbaar?
Interessant: een aantal motoren uit het gamma zijn niet in ons land te koop, vermoedelijk vanwege de emissies. Wel in het gamma de nieuwe 1.0 TCe driecilinder turbomotor van 100 pk/74 kW en een koppel van 160 Nm. Daarmee presteert deze nieuwste motor uit de kokers van de Alliantie aanmerkelijk beter dan zijn voorganger, maar stoot hij met 99 g/km minder CO2 uit. En dat is belangrijk voor de prijs. Vooralsnog alleen leverbaar met handschakeling, maar de versie met de automatische X-Trionic transmissie zit al in de pen. Deze motor komt in 2020 ook uit als bi-fuelversie voor benzine en lpg. Renault zegt dat dit geen invloed heeft op de bagageruimte.
Eveneens in Nederland te koop: de 1.3 TCe GPF-motor, die we al kennen uit modellen als de Captur, Mégane, Scénic en Kadjar. Deze variant is uitgerust met de EDC-zeventrapsautomaat, die is voorzien van dubbele koppeling. Voor de liefhebber: op het stuur zitten schakelflippers, voor wie toch een iets andere rijsensatie zoekt. En als derde variant kan de Clio-koper kiezen voor de 1.5 Blue dCi-dieselmotor van 85 pk/63 kW en een koppel van 220 Nm. Het zogenoemde SCR-systeem moet zorgen voor beperking van de uitstoot van stikstofoxide. Deze variant is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak.
9 Wat kost de nieuwe Renault Clio?
Er zijn diverse uitvoeringen met een verschillend uitrustingsniveau. De prijzen beginnen bij 17.290 euro, de allerduurste versie staat voor 27.190 euro op uw naam. De nieuwe Clio staat sinds 22 juni bij de Nederlandse dealers.