Autotest – Renault Arkana (2021) – betaalbare SUV-coupé
Nieuw model maakt indruk
Er komt een nieuw gezicht op de weg: de Renault Arkana. Het is een opmerkelijke verschijning, het is namelijk een SUV-coupé. Kortom, een SUV met een sportieve look. In juli staat hij al bij de dealer, maar wij kregen van Renault vast te sleutels om hem uit te proberen.
SUV-coupé
Dat SUV’s populair zijn hoeven we je niet te vertellen, je ziet ze overal. Met er is een nieuwe carrosserievorm in opkomst: de SUV-coupé. Het recept is simpel, je neemt een crossover SUV en geeft hem een schuin aflopende daklijn, waardoor het geheel een stuk sportiever oogt. Je kunt het ook gewoon een hatchback die hoog op z’n wielen staat noemen, maar dat klinkt minder stoer.
Voor dit soort modellen moest je tot nu toe bij Audi, BMW en Mercedes-Benz zijn. Denk aan de Audi Q3 Sportback, X4, X6 en GLE Coupe. In 2020 kwam Citroën al met een coupé in het SUV-C-segment — de C4 en Citroën e-C4 — en nu is het de beurt aan Renault met de Arkana.
Renault Arkana
De Arkana is een geheel nieuw gezicht in Europa, toch kan het zijn dat je hem al kent. In Rusland is hij al een tijdje op de markt, maar dat mag je meteen weer vergeten. De Russische-uitvoering staat namelijk op het platform van de Dacia Duster en heeft niets te maken met de luxere Arkana die naar ons land komt en gebruikt maakt van het platform van de Clio en Captur.
Afmetingen Arkana
Hij mag dan het platform delen met de Captur, toch is hij wel een stukje groter. Hij is bijna 4.60 meter lang en staat met 200 mm bodemvrijheid een stuk hoger op z’n wielen. Wat styling betreft is het een echte Renault. De koplampen hebben de bekende C-vorm en zijn standaard voorzien van LED-technologie.
Op de achterkant is de modelnaam volledig uitgeschreven en zijn de achterlichten dankzij een lichtbalk verbonden met elkaar. Dit zijn bekende designtrends in autoland en accentueren de breedte van de auto. De stoere uitstraling wordt afgemaakt door skidplates aan de voor- en achterzijde, wielkastverbreders en brede heupen aan de achterkant.
Drie versies
De Arkana komt er in drie smaken: Zen, Intens en R.S. Line. De sportieve SUV is het vierde Renault-model dat een R.S. Line uitvoering krijgt, na de Clio, Captur en Megane. De originele styling van onze testauto valt nog eens extra op door de bijzondere kleur Orange Valencia.
Tijdens onze testrit gaan er dan ook een paar duimpjes omhoog van voorbijgangers, maar dat kan ook komen omdat het Nederlandse elftal een paar uur later aan de derde EK-wedstrijd begint. Wij zijn in ieder geval fan van de felle kleur, maar je kunt het alleen krijgen op de R.S. Line-uitvoering.
R.S. Line
Op de extra sportieve R.S. Line krijg je verder specifieke bumpers, een dubbele verchroomde sieruitlaat, verschillende zwarte designaccenten, een splitter en een kleine zwarte spoiler die volgens Renault ontwikkeld is met technologie uit de Formule 1. Dat laatste nemen we met een korreltje zout, maar we moeten toegeven dat het er wel stoer uitziet.
Onze testauto is daarnaast voorzien van 18-inch wielen, maar 17-inch is standaard. Je kunt kiezen uit vier verschillend wieldesigns, waaronder de ‘Silverstone’-wielen met rode accenten die onder de door ons geteste auto zitten.
Sportief dashboard
De sportieve looks gaat in het interieur verder. Op het dashboard zit carbonmotief en overal lopen felrode sierstips. De stoelen zijn voorzien van leer en rode stiksels, zitten voortreffelijk en houden je goed op je plaats. Op het sportieve stuurwiel komen we geperforeerd leer tegen en het gele Renault Sport-logo.
Renault EASY LINK
Voor je neus zitten twee grote schermen: een digitaal instrumentarium en een groot horizontaal display in het midden van het dashboard. Het Easy Link-infotainmentsysteem laat zich eenvoudig bedienen, maar het is niet het snelste systeem dan we kennen. Dankzij een 4G-connectie is de auto altijd verbonden met het internet en kun je ook op afstand verbinding maken met de auto. Zo kun je via je smartphone thuis vanaf de bank al een route naar de auto sturen of de deuren op afstand ontgrendelen.
Fysieke knoppen
Onder het scherm zitten nog behoorlijk wat fysieke knoppen, waarmee je verschillende essentiële zaken direct kunt bedienen. Het is goed dat Renault hier voor gekozen heeft, want steeds meer merken laten bestuurders onnodig lang naar scherm staren om simpele zaken te bedienen. Wat dat betreft heeft Renault in het interieur een goede mix tussen digitale- en fysieke knoppen gevonden.
Genoeg ruimte?
Een schuin aflopende daklijn oogt lekker sportief, maar beperkt de interieurruimte. Volgens Renault valt dat mee bij de Arkana en moeten ook langere personen zich op de tweede zitrij op hun gemakt voelen. En verhip, dat blijkt nog waar ook. Personen tot 1.85 meter kunnen gewoon rechtop zitten, zonder het dak te raken. Volgens Renault-designbaas Laurens van den Acker komt dit omdat de achterbank iets lager geplaatst is dan de voorstoelen.
Bagageruimte Renault Arkana
Ook de bagageruimte blijkt prima in orde. De laadcapaciteit is 480 liter en er een vrij lage tildrempel, waardoor je eenvoudig spullen kunt inladen. De achterbank kan uiteraard in twee delen naar beneden klappen en de laadvloer is in twee hoogten te verstellen, waardoor je een compleet vlakke laadvloer kunt creëren. Omdat het een hatchback is heb je makkelijk toegang tot de bagageruimte en kun je eenvoudig grotere items inladen. De schuin aflopende daklijn kan in sommige gevallen wel roet in het eten gooien als je hogere items wilt vervoeren achterin.
E-TECH Hybrid
Renault levert in Nederland de Arkana alleen met een E-TECH Hybrid 145 aandrijflijn met automaat. Onder de motorkap zijn maar liefst driemotoren aan het werk: een 95 pk sterke 1,6-liter viercilinder benzinemotor, een 49 pk sterke elektromotor en een startmotor die nog eens 20 pk toevoegt. Het totale systeemvermogen komt uit op 143 pk (105 kW)
Van 0 naar 100 km/u gaat in 10,8 seconden en de topsnelheid bedraagt 172 km/u. Tijdens onze testrit voelt de aandrijflijn verrassend krachtig aan. Dat komt vooral door het direct verkrijgbare koppel van de elektromotoren. Tot 60 km/u verloopt de acceleratie lekker vlot, daarna vlakt het wat af.
Full-Hybrid
Dankzij een 1,2 kWh batterij is elektrisch rijden tot 75 km/u mogelijk. Dit kan alleen op kleine afstanden of in de stad. Daar kun je tot 80% elektrisch rijden, als je een beetje rustig met het gaspedaal omgaat en zorgt dat je veel energie recupereert. De recuperatiemodus activeer je door de transmissiehendel in de B-stand te zetten. Zo win je energie terug tijdens het afremmen, waardoor je weer een stukje elektrisch kunt rijden.
Zodra je het gaspedaal los laat remt de Arkana flink op de motor af als hij in de B-stand staat. Het is haast alsof je in een volledig elektrische auto rijdt. Als je dit nog nooit ervaren hebt zal het in het begin even wennen zijn. Maar wij vinden het groot pluspunt, want zo kun je met één pedaal rijden, het zogeheten ‘one-pedal driving’. Het rempedaal hoef je alleen nog te gebruiken als je echt hard of plotseling moet remmen, of als je volledig tot stilstand wil komen, zoals bij het stoplicht.
Rijhulpsystemen
Aan rijhulpsystemen geen gebrek in de Arkana. Een actief remhulpsysteem detecteert automatisch fietsers en voetgangers en geeft een waarschuwing aan de bestuurder zodra ze te dicht in de buurt komen en remt als er gevaarlijke situaties ontstaan. Ook dodehoekwaarschuwing, verkeersbordherkenning, Rear Cross Traffic Alert en rijstrookwaarschuwing- en assistent zijn allemaal aanwezig.
Semi-autonoom rijden
Dankzij het Highway & Traffic Jam Companion-systeem kun je op de snelweg semi-autonoom rijden. De Arkana houdt automatisch afstand tot voorliggers en zorgt ervoor dat je in het midden van de rijstrook blijft. Zolang de bochten niet te scherp zijn kun je ook daar het stuur losjes vasthouden en het systeem zijn werk laten doen.
Het systeem werkt prettig en zorgt voor een comfortabele rit. Je hoeft niet meer constant mini correcties uit te voeren om netjes binnen de lijnen te blijven en in file is het systeem helemaal ideaal. De auto volgt ook dan netjes je voorganger, zonder dat je zelf iets hoeft te doen. Schuift je voorganger een meter op? Dan volgt de Arkana braaf.
Prijs Renault Arkana
De Arkana staat vanaf juli 2021 bij de Renault-dealer en heeft een vanafprijs van 32.390 euro (ZEN-uitvoering). De Intens-uitvoering is er vanaf 34.590 euro en voor de door ons geteste R.S. Line betaal je minimaal 37.290 euro