Autotest – Porsche Macan (2019)
Een Porsche met een Audi-hart. Hoe zit dat?
De uiterlijk flink opgefriste Porsche Macan heeft een 2.0 TFSI benzinemotor van Audi. Dat zie je nergens, maar je merkt het wel. Hij is namelijk best zuinig.
De Porsche Macan is het kleinere broertje van de Porsche Cayenne. Maar wat is klein, de Macan is gewoonweg een behoorlijke forse SUV. En met zijn 1.870 kg is het ook niet bepaald een lichtgewicht. Dan is een verbruik van 1 op 12,5 eigenlijk best knap. Voor zuinig rijden ga je niet naar Porsche maar het is wel mooi meegenomen.
De kleur is ‘krijt’
De vierwielaangedreven Macan is vernieuwd. Kenmerkende details aan de achterzijde zijn de led-lichtstrip en de 4-punts remlichten. De koplampen hebben nu standaard led-lichttechnologie. Diverse details in de styling zorgen ervoor dat de Macan nu breder lijkt. En er is te kiezen uit vier nieuwe exterieurkleuren: mambagroen metallic, Dolomietzilver metallic, Miamiblauw en krijt, de kleur van deze testauto.
Technische oppepper
De meest ingrijpende veranderingen zijn niet zichtbaar. Het onderstel is sterk verbeterd om het rijcomfort te verhogen. De viercilinder van Audi heeft eveneens een technische oppepper gehad. De 2,0-liter viercilinder turbobenzinemotor (TFSI) met directe brandstofinspuiting is vrij recent aangepakt om verbruik en emissie verder te temperen, onder meer door toepassing van een partikelfilter in de uitlaat. De motor levert 180 kW (245 pk) en een koppel van 370 Nm en dat is echt genoeg voor Porsche-waardige prestaties zoals een acceleratie naar 0-100 km/uur in 6,7 seconden.
Standaard met automaat
Via een zeventraps automaat met dubbele koppeling drijft de motor alle vier de wielen aan. Een handbak is niet mogelijk. De permanente vierwielaandrijving wordt elektronische geregeld door Porsche Traction Management via lamellenkoppeling, automatisch remdifferentieel (ABD) en aandrijfslipregeling (ASR). Naadloos en soepel optrekken en geweldig veel tractie zijn het resultaat, zelfs op het dunne laagje sneeuw dat het Nederlandse klimaat tijdens de testdagen bood.
Banden achter breder dan voor
Comfort wint het van sportiviteit. Het nieuwe onderstel blinkt uit door stabiliteit en veercomfort. Het is beslist niet direct en spijkerhard. Voor wie dat wil heeft Porsche immers andere modellen. De achterbanden zijn overigens breder dan de voorbanden, zoals bij bijna alle Porsches. De 21-inch exemplaren op de testauto zijn optie, standaard heeft de Macan 18-inch wielen en banden.
Hinkt op twee gedachten
Het dashboard hinkt op twee gedachten. Aan de ene kant heeft de Macan het nieuwe Porsche Communication Management met 10,9-inch touchscreen, waarmee bijna alles is te bedienen. Aan de andere kant is er de zeer knoppenrijke console tussen de stoelen, zoals je die ook zag in de vorige generatie Cayenne en Panamera. Indrukwekkend om te zien, alsof het een cockpit is van een vliegtuig. Echter ook bijzonder in deze tijd, waarin autobouwers focussen op bediening via schermen.
Altijd verbonden met internet
Het Porsche Communication Management opent een wereld aan digitale mogelijkheden. Net als in de Cayenne en de Panamera is de gebruikersinterface aan te passen aan eigen wensen en voorkeuren. De favoriete functies zijn beschikbaar via een zelf samen te stellen hoofdscherm.
De Macan is altijd verbonden met met internet. Dat vertaalt zich in praktische voordelen als navigeren met gebruik van realtime online informatie, geïntegreerde telefoonvoorbereiding, de beschikbaarheid van twee audio-interfaces en de mogelijkheid om de Macan met stemcommando’s te bedienen.
Ook standaard zijn Porsche Connect Plus met een LTE-telefoonmodule en SIM-kaart, een wifi-hotspot en een breed scala aan online diensten. De Macan is bijvoorbeeld met Here Cloud te verbinden. Dankzij zeer accurate online verkeersinformatie wordt altijd de optimale route berekend. Dankzij de Porsche Connect app en de Porsche Car Connect app kun je via de smartphone met de Macan communiceren.
Conclusie
Porsche spreekt tot de verbeelding. Zeg maar eens dat je een Porsche hebt gekocht en de vragen komen direct op je af. Een Macan! Wat is dat? Die ken ik niet? Dit model is minder bekend dan de grotere Cayenne. Het opgefriste uiterlijk doet hem goed. Vooral van achteren oogt hij spannender en minder anoniem. De led-lichtstrook versterkt de familieband met andere Porsche-modellen.
Je moet nu zelfs een paar keer goed kijken of het toch niet een Cayenne is. Zeker als de modelnaam er niet op staat zoals bij het geteste exemplaar. Hij is bijna even breed. De Macan is wel korter. De binnenruimte leidt daaronder nauwelijks. Ook achterin kunnen volwassenen prima zitten. Het meubilair is van grote klasse, de voorstoelen zitten perfect als gegoten om het lichaam.
De nieuwe Macan is er vanaf 86.300 euro. Daarvoor krijg je een groot formaat SUV met sterke motor, automaat en vierwielaandrijving plus prima infotainment en een uiterlijk waar je u tegen zegt. Het is zeker een hele investering, maar een gunstig verbruik en voorgeschreven beurten slechts eens in de 60.000 kilometer houden de kosten van gebruik laag.