Autotest – Polestar 1 (2020) – Hoe exclusief wil je het hebben?
Rijden in Nederland, hoe goed is hij?
Het nieuwe Zweedse automerk Polestar heeft een auto gemaakt met drie motoren, ruim 600 pk en 1.000 Nm. Dankzij twee motoren die ieder een achterwiel aandrijven, kun je ook nog eens bizar hard door een bocht. Onze aandacht hebben ze, dit is de Polestar 1!
Polestar
Slechts 1.500 stuks maken ze er van: de Polestar 1. Deze exclusieve bolide is een echte halo-car, een auto waarmee Polestar laat zien waartoe ze in staat zijn. Maar voordat we verder gaan, wat is Polestar ook alweer?
Polestar maakt onderdeel uit van het Chinese Geely, die onder andere ook Lotus en Volvo in handen hebben. En vooral dat laatste merk heeft een duidelijke connectie met Polestar. De Polestar 1 is dan ook eigenlijk een coupéversie van de Volvo S90.
Polestar 2
Polestal ken je inmiddels waarschijnlijk ook van de Polestar 2. Deze volledig elektrische crossover gaat het ondere andere opnemen tegen de Tesla Model 3 en kan nog wel eens erg populair gaan worden in Nederland. De Polestar 1 is echter een heel ander verhaal.
De Polestar 1 is namelijk een plug-in hybride, maar niet zomaar eentje. Voorin ligt namelijk een 2,0-liter viercilinder benzinemotor met een turbo en een supercharger. Achterin liggen twee elektromotoren, voor ieder wiel één. Maar dan zijn we er nóg niet. Er zit ook nog een geïntegreerde generator voorin.
Een hoop motoren dus, met een hoop pk’s. De benzinemotor is goed voor 309 pk en 435 Nm, de elektromotoren leveren ieder 115 pk en 240 Nm en de generator voegt nog eens 68 pk en 160 Nm toe. Als we dat op de rekenmachine intikken, komen we op 609 pk en 1.000 Nm uit.
DESIGN
Leuk al die cijfertjes, maar het oog wil ook wat. Het uiterlijk van de Polestar is gelukkig even indrukwekkend als zijn specificaties. Het is namelijk een bijzonder fraaie auto om naar te kijken. Dat komt onder meer door het gebruik van CFRP: Carbon fibre reinforced plastic. Met dit ultra sterke en lichte materiaal kun je veel strakkere hoeken en details maken, in vergelijking met bijvoorbeeld aluminium.
Een aantal elementen die minder uniek zijn, maar zeker niet minder mooi, zijn de voor- en achterlichten. Dit lijken zo van een Volvo te zijn geplukt, wat in feite ook zo is. Voorop de auto zit echter een compleet nieuw logo: de Poolster van Polestar.
Geen genade
Eenmaal achter het stuur stelt de Polestar 1 niet teleur. In slechts 4,2 seconden schiet de strak gelijnde coupé naar 100 km/u. De topsnelheid komt uit op 250 km/u, maar dat halen we uit een boekje.
We merken meteen dat het een hybride is. Bij het intrappen van het gaspedaal, krijg je direct een schop in je rug van de twee elektromotoren. Het direct verkrijgbare koppel kent geen genade. We maken vast een afspraak met de fysiotherapeut. Een fractie van een seconden later doet de 309 pk-sterke benzinemotor er nog een schepje bovenop.
Voor we het weten stevenen we op een bocht af. De vierwielaangedreven Polestar 1 is voorzien van gigantische Brembo-remmen, dus we maken ons geen zorgen. Maar wat blijkt, we hebben ze niet eens nodig. Dankzij Öhlins-dempers blijft de auto strak op het wegdek in de bochten en bovendien stuurt de auto automatisch meer vermogen naar de elektromotor van het buitenste achterwiel, waardoor we geen moment controle dreigen te verliezen.
125 kilometer
Zo hard door een bocht met een auto die zoveel weegt, wat een bijzondere ervaring! De Polestar 1 weegt namelijk 2350 kg. Dit komt mede door het accupakket met een capaciteit van 34 kWh. Het accupakket zorgt ook voor een bijzonder grote actieradius voor een plug-in hybride. Hij kan namelijk 125 kilometers afleggen, zonder een druppel benzine te gebruiken.
Comfortabel
Toch is de 1 geen hardcore sportauto, maar dat was ook niet de bedoeling van Polestar. Deze stijlvolle tweezitter – achterin passen alleen kleine kinderen – is zeer geschikt voor een avontuurlijke roadtrip door Europa. De Öhlins-dempers zijn handmatig verstelbaar, waardoor je zelf de mate van comfort kan bepalen. Bovendien zitten er gewoon comfortabele stoelen in, waardoor je tijdens een lange reis net zo goed zit als in een Volvo.
Conclusie
De Polestar 1 is moeilijk te plaatsen. Met een prijskaartje van 158.300 euro is het geen koopje. Voor dat bedrag kun je bij Porsche gaan shoppen voor een 911 Carrera S, of een volledig elektrische Taycan Turbo S. De Polestar 1 zit daar een beetje tussenin, maar is met slechts 1.500 exemplaren een stuk exclusiever. Dus wil je zeker weten dat je een auto koopt, die een week later niet bij de buurman op de stoep staat? Kijk dan eens naar de Polestar 1…