Autotest – Peugeot Traveller
Comfortabel reizen met z'n achten, dat kan!
De Peugeot Traveller, zoals wij die hebben getest, kost dik 70 mille maar dan heb je ook wat. Dieselmotor van 130 kW (177 pk), automaat en alle veiligheid en infotainment die je maar zou kunnen bedenken. Zijn sterkste wapenfeit: plek voor acht inzittenden!
Peugeot Traveller afgeleide van Expert
De Peugeot Traveller is de personenversie van de bestelbus Peugeot Expert. Aandrijflijn, onderstel en carrosserie zijn gelijk, alleen heeft de Traveller rondom ramen en twee achterbanken met elk drie volwaardige zitplaatsen. Een indeling die je bij alle personenbusjes op basis van bijvoorbeeld een Volkswagen Transporter, Renault Trafic of Ford Transit aantreft. Ideaal voor taxibedrijven, die school- of ouderenvervoer aanbieden, maar ook een interessant voor grotere gezinnen of tripjes met de hele familie.
In vergelijking met soortgenoten oogt de Peugeot Traveller wat ranker en eleganter. Met chroom en flitsende koplampen is de voorzijde een eigen gezicht gegeven. De snoet oogt gewoonweg wat minder ‘stomp’. De flanken en de achterzijde zijn recht en daarmee qua design niet al te spannend. Hieraan zul je als leek niet direct zien dat het een Peugeot is.
Je merkt dat het van origine een busje is
De hoog geplaatste zetels voorin hebben opklapbare armleuningen. Zitting en rugleuning zijn behoorlijk lang en dat zit fijn. Ze zijn wel vlak en missen wat zijdelingse steun, wat je vooral merkt als je een bocht neemt. Hieraan merk je dat het van origine toch een busje is. Ook de besturing is minder direct dan bij een personenauto. Bij het nemen van een rotonde moet je wat meer aan het stuur draaien. En opletten dat je de bochten wat ruimer neemt om met de achterwielen (die staan vrij ver naar achteren) geen stoepranden te pakken.
Dieselmotor bijzonder fijn en soepel
De geteste Peugeot Traveller in de uitvoering Business heeft keyless entry en een startknop. Met de sleutel op zak is vastpakken van de portiergreep voldoende om de deuren te ontgrendelen; dat is handig. De 2,0-liter diesel heeft een bijzonder fijn en soepel karakter. Hij is krachtig en levert al veel trekkracht bij lage toeren. Op de achtergrond is een lichte brom te horen; niet storend, eerder vertrouwenwekkend. Peugeot geeft een verbruik op van gemiddeld 5,9 liter op 100 kilometer. In vooral stadsgebruik zaten we op 8 liter over dezelfde afstand. Op de snelweg en buitenweg moet je rekenen op circa 6,5 liter in de praktijk.
Automaatbediening met draaiknop
De Peugeot Traveller is een heerlijke reisauto, vooral omdat hij ook bij hogere snelheden opvallend stil en koersvast rijdt. De automaat is standaard bij de 177 pk diesel. Bijzonder is de draaiknop om hem te bedienen. We kennen die oplossing alleen van Jaguar. De automaat kun je ook met de hand bedienen. Ofwel door de schakelaar -M- in te toetsen ofwel via peddels achter het stuur. Peddels, zoals in een sportieve personenauto? Inderdaad!
Het onderstel is opvallend zacht geveerd. Geen stuiterbak, zoals je zou kunnen verwachten van een voertuig dat oorspronkelijk is ontworpen om goederen te vervoeren. Dat comfort dankt de Peugeot aan de onafhankelijke achterwielophanging. Deze constructie zorgt voor meer rust en balans bij een hobbelig wegdek dan de bij bestelbussen vaak toegepaste starre achteras. Keerzijde is wel dat de Traveller door de soepele vering wat overhelt in bochten.
Achterbanken uit de auto te halen
De ruimte is geweldig. Op elke zitplek is er hoofd- en beenruimte zat. De achterbanken zijn gescheiden neerklapbaar. En ze zijn ook in twee delen uit de auto te halen. Dat is wel een stevige klus, die je beter met z’n tweeën kunt doen. De bankdelen zijn namelijk nogal zwaar en niet handig op te pakken. De zitplaatsen achterin bereik je via de schuifdeuren achter. Die openen en sluiten elektrisch. De bediening daarvan kan ook via druktoetsen op het dashboard. Handig voor taxichauffeurs, dat scheelt heel wat in- en uitstappen.
De prijs is fors. Meer dan 70.000 euro voor een busje is een heel bedrag. Dat komt voor een belangrijk deel doordat de testauto flink in de opties zat. De Traveller Business met 2,0-liter diesel van 177 pk en automaat is er vanaf 57.906, inclusief BTW en BPM. Voor taxi-ondernemers: zonder fiscale heffingen heb je de luxe personenvervoerder vanaf 33.200 euro. Wie de Traveller privé overweegt, doet er goed aan om een lichter gemotoriseerde versie te kiezen. De 1.6 diesel met handgeschakelde vijfbak bijvoorbeeld. Dan ben je inclusief belastingen net iets meer dan vijftig mille kwijt.
Lees ook: vijf volledig elektrische Volvo’s in aantocht
Pluspunten
+ Comfortabel geveerd.
+ Krachtige motor.
+ Ruimte.
Minpunten
– Uitneembare achterbankdelen nogal zwaar.
– Wat indirecte besturing.