Autotest – Peugeot Partner 1.5 BlueHDI 100 (2019)
International Van of the Year 2019! Een terechte titel?
Aan populariteit ontbreekt het de Peugeot Partner al jaren niet. Sinds voorjaar 2019 is er een nieuwe op de markt en die kreeg direct een staande ovatie. Althans van een vakjury.
De nieuwe Peugeot Partner is namelijk uitgeroepen tot ‘International Van of the Year 2019’. Die titel moet ie overigens wel delen met technische soortgenoten. Dat zijn de Opel Combo, Citroën Berlingo en Toyota Proace City. Een vierluik van compacte bestellers die deze titel hebben gekregen omdat ze uitblinken door gebruiksmogelijkheden, innovatieve techniek, lage gebruikskosten en design.
Leuk front bij Peugeot Partner
Het is een kwestie van smaak, maar de Peugeot Partner heeft beslist een zeer opvallend front. Dat is brutaal, pittig en stoer tegelijk. Het zit hem vooral in fris en sportief ogende koplampen, zoals je die ook ziet bij de nieuwe Peugeot 508. Verder is het design weinig verrassend. Hij is bedoeld als bedrijfsauto en dan is laadruimte belangrijk. Dus heeft de Partner dezelfde kubusvormige achterkant als elke andere in dit segment.
Wat past in de Partner?
De Peugeot Partner is er in twee lengtes: 4,40 of 4,75 meter. De laadvloerlengte is dan respectievelijk 1,81 of 2,16 meter. In beide passen twee Europallets achter elkaar. Afhankelijk van de uitvoering is het laadvolume 3,3 kubieke meter tot aan maximaal 4,4 kubieke meter.
Hoe zwaar mag het zijn?
Het maximale laadgewicht loopt van 650 tot 1.000 kilogram. Twee achterdeuren geven toegang tot de laadruimte. Aan de rechterkant is een schuifdeur mogelijk. Die is standaard bij de geteste versie Asphalt.
Hoe rijdt de Partner?
Kleine bestelauto’s rijden bijna even soepel en comfortabel als een personenauto. De vering is wat stugger en dat merk je vooral als je leeg rijdt. Geluiden zijn ook wat minder gedempt, dus je hoort wat wind, wat bandengeluid en een dieselmotor op de achtergrond. Maar echt lawaaiig wordt het nooit.
Highlights Peugeot Partner (2019) – AutoRAI TV
Opbergvakken
De Partner heeft heerlijk veel bergvakken voorin. Je vindt ze boven je hoofd, bovenop het dashboard, in de portieren en er zijn rechts twee dashboardkastjes. Het vak op het dashboard in het midden vergt enige lenigheid van hand en pols. In die zin: het beeldscherm zit wat in de weg. Onder de zitting van de bijrijdersstoel heb je nog een enorm grote bergruimte. Daar past zelfs een koelbox in.
i-Cockpit
De Peugeot Partner heeft dezelfde i-Cockpit als de personenauto’s van dit merk. Je ziet de tellers niet door het stuurwiel maar daarboven. Het stuur is klein en aan onder- en bovenkant afgeplat. Het is net een racestuur: klein en met een dikke rand. Dat verwacht je niet in een bestelauto.
Schakelen met ferme hand
De besturing is direct. De handgeschakelde vijfbak (automaat is een optie) schakelt kort en stevig. Het mechaniek schuwt een ferme hand niet. Dat past wel bij het karakter van de auto, vinden wij. Net zoals de stevige, wat hoge stoelen waardoor je een zitpositie hebt als achter een bureau.
Assistentie dik voor elkaar
Bedrijfsauto’s van tegenwoordig bieden haast evenveel veiligheids- en bestuurdersassistentiesystemen als personenauto’s. In het geteste exemplaar kregen we bijvoorbeeld assistentie van een onzichtbare rijschoolhouder die je binnen de lijnen van je rijbaan houdt en bijstuurt als je geen richtingaanwijzer gebruikt. Zo spannend is dat allemaal niet meer naar hedendaagse normen, waarbij alle autofabrikanten stappen zetten op weg naar volledig zelfstandig rijdende auto’s.
Elektronische achteruitkijkspiegel
Anders is de elektronische achteruitkijkspiegel, Surround Rear Vision. Op de plek van de binnenspiegel zit een beeldscherm dat het beeld van een camera achterop de Partner weergeeft. Niet alleen tijdens het achteruit rijden, maar ook voortdurend tijdens het rijden. Door een knop aan de onderzijde van het beeldscherm kun je kiezen voor beeld recht achter de auto of van een camera onder de rechter buitenspiegel. Daarmee zie je werkelijk alles naast de auto en dat is heel erg fijn als je rechtsaf slaat en daarbij een fietspad kruist, zoals op een rotonde. Alle dichte bestelauto’s zouden dit systeem moeten hebben!
Conclusie
De nieuwe Peugeot Partner heeft alles in zich om het succes van voorgangers vast te houden. Leuker om te zien en gezegend met een prima rijgedrag en gebruiksgemak. Voor bedrijven gaat het ook om kosten. In de test met deze versie, een 1.5 BlueHDI 100, kwamen we op een gemiddeld brandstofverbruik van 5,7 liter diesel op 100 km. De motor levert 73 kW (100 pk). Hij is er ook met 130 pk of 75 pk. Een Partner heb je vanaf 13.990 euro (excl. BTW en BPM). Reken op een bedrag van rond de twintig mille voor de BlueHDI 100 in de geteste versie Asphalt met navigatie en een veiligheidspakket. Maar dan heb je wel een prima Partner in business.