Autotest – Peugeot 508 SW (2019), praktische haute couture
Is veercomfort het nieuwe premium?
‘Premium’ lijkt wel hét marketingwoord van de laatste jaren te zijn, maar wat is eigenlijk de definitie van premium? Onderscheidend design? Veercomfort? Of toch Uitrusting? Peugeot noemt de nieuwe 508 ook graag ‘premium’. Is dat gelukt? Tijd om op pad te gaan met de Peugeot 508 SW met krachtigste dieselmotor.
Franse premium
Grote Franse auto’s en premium, het blijft een gevoelige combinatie. Modellen als de Renault Vel Satis en Peugeot 607 probeerden jarenlang de status quo van de Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6 en BMW 5-Serie aan te vechten. Terwijl oudere generaties van de Duitse modellen nog steeds gretig aftrek vinden, zijn de Vel Satis en 607 al lang in de vergetelheid geraakt. Mogelijk ontbrak dat stoere randje wat de concurrentie wel had.
Gemeen ogend
Een opvolger voor de 607 is er nooit gekomen, maar met de nieuwe 508 komt Peugeot akelig dicht in de buurt. Het rondere, vriendelijke uiterlijk van de vorige generatie 508 is overboord gegooid en in plaats daarvan kwam er een gemeen ogend front met samengeknepen koplampen, een rechtopstaande grille en zelfs heuse ‘slagtanden’, natuurlijk afkomstig van de leeuw, het beeldmerk van Peugeot. De complete auto oogt langgerekt dankzij de coupé-achtige daklijn en kleine zijruiten.
Rétro details
Aan de achterzijde prijken twee getinte LED-achterlichten met daartussen een hoogglanszwarte sierstrip. Dat oogt niet alleen stoer, maar is ook een leuke knipoog naar het verleden. De zwarte band zagen we eerder terug op bijvoorbeeld de Peugeot 205 en 309, terwijl we het rechtopstaande front, de samengeknepen koplampen en de typeaanduiding op de neus van de Peugeot 504 kennen. Een kniesoor die op dat soort details let, maar het is toch een leuk weetje op de gemiddelde kringverjaardag.
“Dat had ik niet verwacht!”
Wij zijn niet de enige die 508 SW net even wat langer bekijken. Of we nu in de file staan of door een binnenstad rijden, mensen lijken net even wat langer naar je te kijken. Verschillende bekenden geven bij de eerste aanblik van de 508 SW een verrassende reactie: “Wat rijd jij nu voor luxe auto? Een Peugeot? Oh, dat had ik echt niet verwacht!”
“Missie geslaagd?”
Rijden in Nederland
De 508 SW oogt dus lekker stoer en rijdt bovendien ook goed. Daar kwamen wij in 2018 tijdens de eerste kennismaking in Portugal al achter. Is daarmee deze rijtest ten einde? Nee, natuurlijk niet. De Portugese glooiende, rustige wegen zijn anders dan het wegennet in Nederland. Hoe rijdt de 508 SW over een gemiddelde drempel, wat gebeurt er als we sportief een fly-over nemen en niet geheel onbelangrijk: hoe reageert het Nederlandse publiek op deze sportieve stationwagen?
508 SW First Edition
De eerste aanblik van de 508 SW belooft veel goeds. Wij testen de First Edition-uitvoering die – zoals je misschien al verwacht – bomvol met opties zit. Direct vallen de 19-inch lichtmetalen wielen, zwarte omlijsting van de grille, het panoramisch schuifkanteldak en de carrosseriekleur Gris Amazonite op – één van de drie carrosseriekleuren die je bij deze uitvoering kunt kiezen. In combinatie met de donkere verlichting, getinte ramen en dito lichtmetalen wielen oogt de 508 SW sinister. Hij is lekker stoer, maar ook een tikkeltje smaakgevoelig.
Star Trek Enterprise
Waar de buitenzijde enkele leuke rétrodetails herbergt, is de binnenzijde het absolute tegenovergestelde. Welkom in Star Trek Enterprise! Ondanks dat de Peugeot diverse modellen al enkele jaren met de i-Cockpit uitrust, blijven het getrapte dashboard, kleine stuurwiel en hooggeplaatste instrumentenpaneel een bijzondere gewaarwording. Ook de rest van het dashboard is anders dan je normaliter gewend bent.
10-inch touchscreen
Het centraal geplaatste 10-inch touchscreen (standaard 8-inch) staat los op het dashboard en wordt aangevuld door horizontaal geplaatste sneltoetsen, een kleine feestje voor de pianisten onder ons. De hoge middenconsole biedt plaats aan diverse opbergmogelijkheden en zelfs een aflegvak aan weerszijden met daarin USB-poorten en een inductielader. Het ziet er allemaal gelikt uit, maar de plaatsing van de USB-poorten is niet ideaal. Onder het rijden even snel je telefoon aansluiten wordt lastig en resulteert al snel in al zoekend prikken met het USB-stekkertje.
Behalve dat is alleen de USB-poort links compatible met Apple CarPlay. Over het materiaalgebruik niets dan lof. Alle knoppen voelen solide aan, het dashboard is bekleed met zachte kunststoffen en nergens vind je goedkoop ogend plastic. Om wat extra sfeer te creëren kun je met de instelbare interieurverlichting spelen, maar wij moeten zeggen dat de huidige materialen ook warm ogen.
LEES OOK: Infotainmentreview – Peugeot 508 SW (2019) met 10-inch touchscreen
Massagestoelen
De 1,85 meter lange testredacteur kan prima zitten in de sportstoelen en heeft goed zicht op het instrumentenpaneel. Alleen de kilometerstand wordt verborgen door het stuurwiel. Deze luxe sportstoelen zijn uitgebreid te verstellen waardoor je al snel de juiste zitpositie vindt. Om het rijden nog aangenamer te maken is deze First Edition uitgerust met een massagefunctie. Via het touchscreen kun je verschillende massages laten uitvoeren: van zachte golven tot aan de hardere ‘Cat Paw’. Zo’n massagefunctie klinkt misschien overbodig, maar we moeten toegeven dat we het regelmatig activeren als we even stilstaan in de file. Stiekem best fijn dus.
Vorm volgt functie
Achterin heb je als volwassene voldoende ruimte, al moet gezegd worden dat de bank naar onze smaak iets te laag staat. Dat is niet geheel vreemd aangezien de coupéachtige daklijn normaliter behoorlijk wat hoofdruimte afsnoept. De 530 liter bagageruimte is groot genoeg voor een flink aantal weekendtassen. De vorige generatie 508 SW was weliswaar ruimer, maar hier geldt opnieuw: vorm volgt functie.
Souplesse en koppel
Eenmaal onderweg vraag je jezelf bijna af waarom de dieselmotor volgens velen volledig afgeschreven is. Het schandaal rondom het sjoemelen met uitstootnormen was natuurlijk volledig gegrond, maar qua souplesse, koppel en stilte gaat er weinig boven een moderne dieselmotor. Daarbij speelt het lage verbruik ook nog eens mee. De 2,0-liter BlueHDi-dieselmotor met 180 pk doet onderweg rustig zijn werk en levert te allen tijde kracht. De achttraps schakelt razendsnel traploos op, maar bij een sportieve rijstijl gaat het terugschakelen gepaard met lichte schokken. Bij normaal weggebruik weten wij een verbruik van 1 op 18 te noteren. Een net resultaat voor een fullsize stationwagon.
Karakter
Voor een goede vergelijking gingen wij ook met de 1,6-liter Puretech-benzinemotor met 180 pk op pad. Ondanks dat beide motoren hetzelfde vermogen leveren, is het karakter totaal anders. De benzinemotor maakt graag toeren en heeft duidelijk een sportievere inborst dan de 2,0-liter BlueHDi-dieselmotor. Uiteraard is de keuze tussen een benzine- of dieselmotor geheel afhankelijk van het aantal kilometers dat je rijdt, maar wij vinden de dieselmotor het beste passen bij het karakter van de 508 SW.
Frans comfort
Wat verder tijdens het rijden direct opvalt is het comfort. De 508 SW deint over hobbels, helt een beetje over in de bochten, maar verrast desondanks met een scherpe besturing. Wat sneller een drempel over of sportief een aantal bochten nemen? Absoluut geen probleem. Hoe harder je rijdt, hoe beter de ophanging zijn werk lijkt te doen. Het doet ons denken aan het Franse comfort van weleer: je moet er van houden, je moet er voor openstaan, maar als je ervan houdt, dan is het heerlijk zoeven.
Conclusie
Is de 508 SW dan echt een premium stationwagen? Hij lijkt het lijstje volledig af te vinken. Luxe uitstraling? Check. Goed rijgedrag? Check. Mooie materialen? Check. Stevige prijs? Ook check. Er is een Peugeot 508 SW vanaf 42.340 euro, maar wie de auto net zo wil aangekleden als het hier geteste exemplaar schiet al snel richting de 65.000 euro. En dan rijst de vraag: betaalt de verstokte premium-bestuurder dat geld voor een Peugeot? Of heeft hij dan toch liever minder opties, maar een Duits logo op de neus?
Wij hopen het eerste. Met zijn veercomfort, uiterlijk en dashboard haal je namelijk echt iets onderscheidend in huis.