Autotest – Peugeot 508 SW (2019)
In geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger.
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
De nieuwe Peugeot 508 is een van de grote verrassingen van het jaar. Dat bleek al toen we voor het eerst kennismaakten met de vijfdeurs 508 Berline. Maar in deze klasse kiezen de meesten voor een stationwagen, dus de komst van de 508 SW was een kwestie van tijd. De Nederlandse introductie van de 508 SW is uitgesteld tot het derde kwartaal van 2019, dus geïnteresseerden moeten nog even geduld hebben. Maar hij is het wachten waard. Lees hier waarom.
Waarom radicaal anders?
Peugeot stond voor een lastige keuze. De verkoop van sedans en stationwagens in de klasse van de Peugeot 508 (D-segment) is sterk gedaald door de enorme populariteit van SUV’s. Dus wat doe je? Talloze miljoenen investeren in een opvolger, of dit segment laten varen? Dat niet alleen. Peugeot wil ook hogerop. Het Franse merk wil meer richting ‘premium’. Meer concurreren met merken zoals Audi en minder met Opel uit eigen concern.
Dus werden de nieuwe generatie 508 Berline en 508 SW aangegrepen om te laten zien waar ‘het nieuwe Peugeot’ voor staat. Radicaal anders, ontworpen vanuit een andere gedachtegang. Geen traditionele, rechttoe rechtaan sedan en stationwagen, maar modellen die de zintuigen prikkelen. Een aanlokkelijk exterieurdesign, een uniek interieur van hoge kwaliteit en veel geavanceerde technologie moeten ervoor zorgen dat Peugeot overeind blijft in dit segment.
LEES OOK: Elektrisch eerbetoon: Peugeot e-Legend Concept
Wat valt op?
De nieuwe 508 SW is een van de laagste en breedste auto’s in zijn klasse. Vooral van achteren oogt het model erg gespierd en laag bij de grond, wat visueel versterkt door de horizontale lijnen op de achterklep.
Ook opvallend zijn de portieren zonder raamframe. Iets wat je zeer zelden tegenkomt bij een stationwagen. Naar eigen zeggen kon daardoor een sportiever silhouet worden ontworpen, zonder in te leveren op het gebied van glasoppervlak.
En dan natuurlijk de verlichting. Dat begint al aan de voorkant, met led-dagrijverlichting in de vorm van slagtanden (knipoog naar de leeuw van Peugeot). De led-achterlichten met 3D-effect zijn een kunstwerk op zich. Als je de auto ontgrendelt, word je getrakteerd op een heuse lichtshow. Het geeft de auto ieder geval een ‘dure’ uitstraling.
Maar wel net zo praktisch?
Bij de nieuwe Peugeot 508 SW kreeg emotionele aantrekkingskracht voorrang boven al het andere. Door het drastisch gewijzigde design is de kofferbak iets compacter dan bij zijn voorganger, maar daar merk je bijna niets van.
Met een inhoud van 530 liter (onder de rolhoes) is de kofferbak van de nieuwe 508 SW groot zat. Bovendien ligt de achterbank in een handomdraai plat. In dat geval kun je 1.780 liter aan bagage kwijt. Ook is de tildrempel prettig laag en breed.
Tevens biedt de 508 SW dankzij de uitgestrekte daklijn 4 cm meer hoofdruimte voor passagiers op de achterbank in vergelijking met de 508 Berline. De hoofdruimte voorin is overigens ook prima. Al neemt het optionele schuifdak wel wat hoofdruimte in beslag. Maar of de 508 SW praktisch is? Zeker weten.
ZIE OOK: Reportage: Peugeot 508 ontmoet klassieke 504
i-Cockpit
Net als bij alle andere recentelijk vernieuwde Peugeot-modellen is ook de nieuwe 508 (SW) voorzien van het zogeheten i-Cockpit interieurconcept, met een compact stuurwiel en hooggeplaatst instrumentenpaneel. Het is een kwestie van ‘hate it or love it’. De meningen zijn nogal verdeeld. Uniek is het in ieder geval wel, want een dergelijk interieur vind je nergens.
Onze mening is helder. De i-Cockpit bevalt prima. Normaal kijk je dóór het stuurwiel heen naar het instrumentenpaneel, maar hier is het stuurtje zó klein en laag geplaatst, dat het (volledig digitale) informatiescherm boven het stuur uitsteekt. Althans, als je als bestuurder niet kleiner bent dan gemiddeld of onderuitgezakt in je stoel zit. Want dan kijk je tegen de bovenste rand van het stuurwiel aan.
“De wijze waarop de 508 SW accelereert, zonder enige vorm van onderbreking en met minimale geluidsproductie, hebben we nooit eerder ervaren in een Peugeot”
De zithouding is bij het i-Cockpit interieurconcept mede bepalend of je het instrumentenpaneel goed kunt zien, dus iets om rekening mee te houden. Maar verder is het interieur van de nieuwe Peugeot 508 SW een lust voor het oog. Het is allemaal prachtig ontworpen, met grote delen afgewerkt in hout, leer en aluminium. De bouwkwaliteit voelt goed.
Over de afleesbaarheid en de bediening (met pianotoetsen) van het centrale beeldscherm hebben we ook niets te klagen. Samen met het volledig digitale instrumentenscherm, waarvan de weergave op allerlei verschillende manieren is aan te passen, voelt de nieuwe Peugeot 508 SW tien keer luxer dan zijn voorganger. Het verschil qua ‘look and feel’ is enorm.
Dan nog iets over de stoelen. Die zijn op vele manieren verstelbaar, maar een tikkeltje aan de smalle kant. Dat merk je vooral als je met je winterjas achter het stuur plaatsneemt. Die ging daarom binnen vijf minuten al uit. Zonder jas zitten de voorstoelen heerlijk, met goede ondersteuning van de bovenbenen.
PureTech 180
De nieuwe Peugeot 508 SW verrast ons in allerlei opzichten, ook qua rijden. Voor deze eerste kennismaking in Portugal krijgen wij een PureTech 180 benzineversie mee, uitgevoerd als GT-Line. Deze versie wordt aangedreven door de 1,6-liter turbomotor met een vermogen van 130 kW (180 pk) en een koppel van maximaal 250 Nm bij 1.750 t/min.
De samenwerking met de nieuw ontwikkelde 8-traps automaat (standaard) is subliem, dat moet gezegd worden. De wijze waarop de 508 SW accelereert, zonder enige vorm van onderbreking en met minimale geluidsproductie, hebben we nooit eerder ervaren in een Peugeot. Verschil tussen dag en nacht vergeleken met de EAT6-automaat van Peugeot.
Ook windgeruis en rolgeluiden zijn nauwelijks hoorbaar snelheden rond de 100 km/u. Je merkt gewoon aan alles dat Peugeot ontzettend veel moeite gedaan heeft om dit soort zaken op orde te krijgen.
Maar ben je een liefhebber van kenmerkend Frans comfort? Dan is de GT-Line uitvoering van de Peugeot 508 SW niet jouw type auto. Daarvoor is het model, ook in de comfortabelste setting, iets te stug geveerd.
LEES OOK: Interview: Peugeot over diesels, elektrisch en retrodesign
Conclusie
We zijn best onder de indruk. Je kunt de nieuwe Peugeot 508 SW mooi vinden of niet, maar op het gebied van afwerking, materiaalkeuze, rijgedrag en technologie overtreft het model onze verwachtingen.
Ook de vele hightech voorzieningen die leverbaar zijn, van full-led koplampen tot Night Vision, adaptieve cruise control met Lane Positioning Assist, Active Safety Brake met herkenning van voetgangers en fietsers en een kraakhelder audiogeluid van Focal, bewijzen dat Peugeot de zaken hoog opneemt.
Prijzen
Maar alles heeft z’n prijs. De prijzen van de Peugeot 508 SW zijn nog niet bekend, maar de instapversie met dieselmotor en handgeschakelde versnellingsbak gaat rond de 40.000 euro kosten. De voordeligste benzineversie gaat dik over 40 mille heen. De Peugeot 508 SW First Edition, gebaseerd op de duurste GT-uitvoering met alle toeters en bellen en de enige versie waarvan de prijzen al wel bekend zijn, kost 61.790 euro met benzinemotor en 62.570 euro met dieselmotor.
Ondanks dat de nieuwe Peugeot 508 SW een uitstekende indruk maakt, zijn we toch benieuwd in hoeverre consumenten bereid zijn dit soort prijzen voor een Peugeot neer te tellen.