Autotest – Peugeot 508 HYbrid SW (2020)
Waarom zou je nog diesel rijden?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Geinig wel, met de Peugeot 508 HYbrid SW (stationwagen) kun je 1 op 20 rijden. Op benzine wel te verstaan, dus waarom nog dieselen?
De diesel raakt gestaag uit de gratie. Jarenlang was het de meest interessante optie voor zakelijk rijders door het lage brandstofverbruik. De hoge trekkracht van een dieselmotor zorgde bovendien voor een kwiek en prettig rijgedrag.
Tijden veranderen: de hybride rukt op!
Die verandering begrijp je als je rijdt met de Peugeot 508 HYbrid. Dit is een zogenaamde stekkerhybride (plug-in hybride). Dus een auto met een kloeke batterij en dito elektromotor. Eenmaal aan stopcontact of laadpaal vol geladen (kan in 3,5 uur en in 1,75 uur met optionele 7,4 kW on board charger) kun je tot 52 km helemaal elektrisch afleggen. Dat scheelt uiteraard brandstof. Is de batterij leeg, dan komt de 1,6-liter benzinemotor in actie.
Verbruik Peugeot 508 SW HYbrid
Je begrijpt dat dit een slok op een borrel scheelt voor het verbruik. Peugeot schat een besparing tot 40%. De praktijk is al even veelbelovend. Met woon-werk, laden op kantoor en niet al te verre zakelijke ritten is met gemak een verbruik van 1 liter op 20 km te halen of zelfs nog gunstiger als je maximaal elektrisch rijdt, zo ontdekken we al testend. Dat zijn dieselwaarden. Ook in trekkracht evenaart de 508 HYbrid een diesel, omdat de elektromotor en verbrandingsmotor samenwerken als je wat dieper het gas intrapt om wat sneller te accelereren. 165 kW (225 pk) leveren de motoren samen en veel trekkracht direct vanuit stilstand.
Peugeot 508 Hybrid SW (2020) – Stijlvolle kilometervreter – AutoRAI TV
Opladen of niet opladen?
Hybride rijden en vooral met een plug-in hybride vereist wel een andere mindset. Wil je het maximale voordeel behalen, dan is opladen waar mogelijk een must. Maar dat kan niet altijd. Als zakelijk rijder ben je misschien wel een groot deel van de dag op weg. De Peugeot 508 HYbrid heeft dan wat trucs achter de hand, zoals meer moderne stekkerhybrides.
eSave? Slim!
Bij de Peugeot 508 HYbrid kun je kiezen voor de stand eSave bij de rijmodi Hybrid en Comfort. Dan wordt de batterij (11,8 kW) opgeladen door de benzinemotor tijdens het rijden. Vooraf kun je kiezen uit waardes van 10 km, 20 km of maximaal elektrisch rijbereik. 10 km bereik heb je al in minder dan een uur rijden te pakken. Kom je in een file, of rij je een stad binnen dan kun je helemaal elektrisch verder.
Efficiency van elektromotor benutten
Juist bij dat stoppen en wegrijden pak je besparing op het verbruik, want bij telkens afremmen en optrekken is een verbrandingsmotor veel minder efficiënt dan een elektromotor. Die gebruikt immers geen energie als je stilstaat en bij afremmen levert de elektromotor als generator weer stroom terug aan de batterij: regenereren heet dat. In elk geval is zonder laden met eSave toch een praktijk gemiddelde te halen van 1 op 15 en dat is voor een auto van dit formaat en gewicht netjes. Peugeot meldt dat tot 1,3 l/100 km mogelijk is volgens de WLTP-testmethode. Daarin is een groot aandeel elektrisch rijden verwerkt, wat alleen mogelijk is als je meer kortere afstanden elektrisch rijdt en vaak kunt laden.
Ook bijladen met gas los
Regeneren gebeurt trouwens ook als je op de snelweg het gas loslaat, de benzinemotor stopt en de auto rolt door, waarbij de elektromotor gaat laden. Je ziet dat in de cockpit weergegeven doordat de verbruiksmeter naar -charge- beweegt. Ook de snelheidsweergave kleurt van wit naar blauw zodra de 508 overschakelt naar elektrische aandrijving of regeneratie.
Voordeel in berg en dal
Opladen is helemaal geweldig in heuvelachtig gebied. Door de automaat, een achttraps is standaard bij de 508 HYbrid, in de rijstand -B- te zetten. Dan wordt afgeremd op de elektromotor. Een afdaling levert maar zo zes tot acht kilometer elektrisch rijbereik op, zo blijkt. Het scheelt ook nog eens slijtage van remmen of vervelender: oververhitte remmen. Hier scoort de Peugeot 508 HYbrid dus duidelijk winstpunten ten opzichte van een auto met alleen een verbrandingsmotor.
Andere gezicht van de Peugeot 508 HYbrid
Zakelijk rijden is niet alleen zuinig rijden. Het oog en alle andere zintuigen willen ook wat, toch? Dus genoeg gerekend, tijd voor het andere gezicht van de Peugeot 508 HYbrid. Om met de deur in huis te vallen: comfort is top. In de rijmodi Hybrid en Comfort lijkt het een zwevend tapijt. Op de snelweg neemt bij zelfs hij oneffenheden met een soepele deining, zoals je dat kent van Franse limousines van weleer.
Optima forma?
De geteste uitvoering Bleu Lease GT-Line in een parelmoerwitte kleur (Blanc Nacré) biedt een weldadig interieur. De met purperrood leer beklede stoelen in ruitjesmotief nodigen uit en zitten doen ze optima forma. In alle richtingen zijn ze elektrisch instelbaar. De zitting is handmatig te verlengen voor extra steun aan de bovenbenen. En de stoelen bieden een massagefunctie waarin acht pneumatische kussentjes een rol spelen. De stand Crawling Cat klinkt en voelt het meest spannend. Alsof in de stoelleuning een kat met zijn pootjes je rug aan het bewerken is, maar dan zonder nagelen. Kortom, je houdt het lang uit op deze stoelen en je blijft fit, ook na uren sturen.
Lees ook: autotest – Peugeot 508 SW (2019)
Scherpe blik
De Peugeot 508 is inmiddels in deze hoedanigheid meer dan een jaar op de markt. De voorzijde imponeert door de scherp blik van de koplampen met volledige led-verlichting en doordat de rand van de motorkap wat over de lampunits is doorgetrokken. De dagrijverlichting links en rechts is kenmerkend voor de nieuwe modellen van Peugeot.
Langgerekt
De stationwagenversie van de 508 is langgerekt met een aflopende daklijn. Met neergeklapte achterbank heb je een geweldig lange laadruimte. De hoogte is wat beperkt door die aflopende daklijn. Ook achterin zit je wellicht met de kruin tegen het dak als je bovengemiddeld lang bent.
Die cockpit van Peugeot?
Typisch Peugeot van deze tijd is de i-Cockpit. Je ziet een volledig digitaal instrumentarium boven het stuurwiel. Dat is niet alleen onderaan, maar ook aan de bovenkant wat afgeplat om het zicht zo min mogelijk te hinderen. Je kunt het instrumentarium zelf instellen via diverse voorgeprogrammeerde grafische projecties of een persoonlijke opzet kiezen. Het is anders, even wennen en daarna gewoon apart leuk.
Piano spelen?
Wennen is ook de bediening van de vele functies in het centrale display. Toch is de gedachte erachter logisch. Met een zevental piano-achtige toetsen onder dat display kies je voor de hoofdfuncties, zoals navigatie, climate control of audio. Daarna kun je door aanraken van het scherm instellingen kiezen, gegevens invoeren of informatie oproepen. Ook het koppelen van de telefoon gaat voortreffelijk.
Conclusie
Zouden we de Peugeot 508 HYbrid willen? Ja en dan vooral door een aantal eigen karaktertrekken, waarmee hij zich onderscheidt van andere zakelijke soortgenoten. Het comfort is ongekend hoog, zeker voor deze tijd waarin onderstellen alleen maar harder geveerd lijken te worden. De auto is niettemin koersvast. Toch een wat sportiever aanvoelend onderstel? Kies dan voor de rijmodus Sport. Het elektrisch rijden is geweldig fijn, stil en krachtig. In de rijmodus Electric komt de verbrandingsmotor pas assisteren boven de 135 km/uur. Het uiterlijk is eigenwijs en opvallend. En door de lage CO2-uitstoot van gemiddeld 30 g/km (WLTP) is de fiscale BPM-heffing laag waardoor de aanschafprijs van deze versie best verleidelijk wordt ten opzichte van een diesel. Sterker nog, Peugeot levert niet eens meer een dieselversie van de 508. Wat ie kost? Op dit moment is de HYbrid er vanaf 48.650 euro als stationwagen. De Sedan is er vanaf 46.960 euro. Maar we beseffen dat de meesten zullen kiezen voor een leaseconstructie en dan pakt het maandelijkse tarief behoorlijk gunstig uit door het lage verbruik. Meer weten kijk maar eens op www.peugeot.nl.