Autotest – Peugeot 508 BlueHDi 160 (2019)
Mission impossible?
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Al meerdere keren hebben we de nieuwe generatie Peugeot 508 aan de tand gevoeld. Één belangrijke krachtbron konden we echter nog niet testen: de BlueHDi met 160 pk en achttraps automaat waarmee Peugeot vooral de zakelijk rijder poogt te prikkelen. Heeft Peugeot kans van slagen of wordt dit een mission impossible?
Eigenwijs
Peugeot vaart met de nieuwe 508 een nieuwe koers. In plaats van een traditionele sedan kiest Peugeot nu voor een sedan met coupélooks en frameloze ramen in de portieren. Zelfs de lifestyle pakezel 508 SW neemt deze kenmerken over. Of het fraai is laten we helemaal aan jou over. Een statement is het zeer zeker. Peugeot doet dingen overduidelijk op zijn eigen manier. De leeuw is wat eigenwijs geworden.
Afwerking
Dat is ook terug te zien in het interieur waar Peugeot een doorontwikkelde variant van het interieurconcept i-Cockpit toepast. Dit concept met een zeer compact stuurwiel met een daarboven geplaatste klokkenwinkel kennen we sinds de vorige 208. Sindsdien is het in elke nieuwe Peugeot te vinden, zelfs in een familie-MPV als de Rifter en de fonkelnieuwe Peugeot 208. Omdat de 508 hoger in de markt staat, heeft Peugeot ook extra aandacht besteed aan de interieurafwerking.
Groot compliment
Op dat front krijgt Peugeot een groot compliment, want alles ziet er gelikt uit. We bespeuren fraaie stiknaden bovenop het dashboard en stijlvolle piano(snel)toetsen voor het bedienen van de belangrijkste onderdelen van het infotainmentsysteem, zoals de telefoonfuncties, het navigatiesysteem, de persoonlijke instellingen en de klimaatcontrole. Dat Peugeot nog conventionele knoppen gebruikt, is erg prettig. Tijdens het rijden laat het touchscreen van het infotainment zich namelijk wat lastig bedienen. Een fysieke knop om naar een menu te gaan is dan extra prettig. Het bedienen van het infotainmentsysteem vraagt om wat gewenning. Soms is het even zoeken naar de gewenste functies. Na een paar dagen cruisen in de 508 weet je alles wel te vinden.
Cruisen
Over cruisen gesproken: dankzij de comfortstoelen is het doodeenvoudig om urenlang te rijden. In combinatie met een licht sportief onderstel vliegen de kilometers onder de 508 door. Jawel, deze 508 is een ware kilometervreter. Helemaal in combinatie met de geteste dieselmotor.
Speciale prijslijst
Peugeot levert de 508 met twee 1.6 PureTech benzinemotoren met vermogens van 180 of 225 pk. Daarnaast zijn er drie dieselmotoren: een 1.5 BlueHDi met 130 pk of een 2.0 BlueHDi met 160 pk of 180 pk. In dit geval voelen we zoals eerder aangegeven de 2.0 BlueHDi 160 aan de tand. Opvallend is dat deze dieselmotor niet in de reguliere prijslijst van Peugeot is terug te vinden, waardoor het in eerste instantie lijkt dat Peugeot de dieselvariant niet levert. Peugeot heeft echter nog een andere prijslijst: de Blue Lease-prijslijst. Deze is speciaal samengesteld voor de zakelijk rijder. Want daar mikt Peugeot met deze BlueHDI 160 op.
Achttraps automaat
Peugeot koppelt de BlueHDi 160 standaard aan een EAT8-automaat. Deze achttraps automaat legt het accent tijdens schakelacties overduidelijk op comfort in plaats van sportiviteit. De transmissie wisselt gemoedelijk van verzet, zonder bokken of stoten. Peugeot levert ook een 180 pk sterke dieselmotor met wat extra powerreserve, maar noodzakelijk is het kiezen voor die variant niet. De 2.0 BlueHDi 160 levert zoals de naam al verklapt 160 pk (118 kW). Het koppel is met 400 Nm riant te noemen en bovendien al vanaf 2.000 toeren per minuut beschikbaar. De dieselmotor weet de 1.505 kilogram zware 508 BlueHDi 160 eenvoudig op tempo te krijgen. De sprint van 0 naar 100 neemt 8,9 seconden in beslag en de topsnelheid komt uit op 230 km/u.
Actieradius
Dankzij de 55 liter tank en een gemiddeld testverbruik van 1:18 tot 1:20 kun je eenvoudig dik 1.000 kilometer op één tank afleggen. Peugeot geeft een officieel gemiddeld brandstofverbruik op van 4,7 liter per 100 kilometer in combinatie met 18-inch wielen. Wie rustig accelereert komt daarbij akelig dicht in de buurt. En voor de volledigheid: het onderhoudsinterval komt uit op 30.000 kilometer of één keer per jaar.
Stilte
Tijdens het maken van de testkilometers valt nog iets op: de 508 is stil. Ook tijdens het doen van boodschappen stelt de auto niet teleur, want de opbergruimte van de bagageruimte voldoet. De bagageruimte van de 508 bedraagt 487 liter versus 530 liter voor de 508 SW. Zitten op de achterbank is geen straf, al moeten mensen tijdens het instappen achterin wel rekening houden met de aflopende daklijn. Ten opzichte van de vorige 508 is de nieuwe generatie acht centimeter kleiner en drie centimeter lager. De breedte nam toe met zes centimeter. Ondanks de gekrompen afmetingen kun je toch goed achter jezelf zitten als je 1,85 meter lang bent.
Al die aandacht
Geen fan van aandacht? Tja, dan moet je de 508 misschien maar laten staan. De coupé-achtige styling van de Peugeot 508 lijkt namelijk erg in de smaak te vallen bij omstanders. Geregeld constateren we dat mensen toch even omkijken naar de 508. Net name de neuspartij valt extra op dankzij de twee ‘slagtanden’ en ook de achterkant valt op door die zwarte strip over de gehele breedte van de achterklep. Daarnaast is heel veel standaard op de Blue Lease-versie, denk aan parkeersensoren, cruise controle, keyless start, klimaatcontrole, een 8-inch touchscreen (10-inch optioneel), 3D-navigatie en meer.
Missie geslaagd?
Wat betreft het samenstellen van een aantrekkelijk totaalpakket is de missie van Peugeot dus al geslaagd. De 508 is een prettige Franse cruisemachine die comfortabel rijdt en best praktisch is, maar vooral de zintuigen prikkelt met zijn afwijkende in- en exterieurstyling. De Peugeot 508 vormt een eigenwijs alternatief voor modellen als de Volkswagen Arteon, BMW 4 Serie Gran Coupé en traditionele D-segmenters als de Renault Talisman, Ford Mondeo en Volkswagen Passat.
Prijzen
De prijs van de Peugeot 508 BlueHDi 160 EAT8 begint bij 45.370 euro voor de Blue Lease Allure-variant. De sportievere GT-line-variant – die je hier op de foto’s ziet – heeft een vanafprijs van 46.670 euro. Wil je liever de 508 SW? Betaal dan 1.600 euro meer.