Autotest – Peugeot 308 (2022) – Stoer en futuristisch
Nu met slagtanden en 225 pk
De nieuwe Peugeot 308 is in geen enkel opzicht te vergelijken met zijn voorganger. Hij kijkt boos, heeft brutale slagtanden en je kunt hem zelfs met 225 pk krijgen. Klinkt best spannend. Rijdt hij ook zo?
Nieuw logo
Er zullen mensen zijn die de nieuwe Peugeot 308 niet direct kunnen plaatsen. Hij lijkt wel op een Peugeot, maar van welk merk is dat zwarte logo nou eigenlijk? Nou, van Peugeot dus. Het is het nieuwe logo van de Fransen – en het 11e logo sinds de oprichting in 1810 – en de 308 is de eerste die hem op z’n neus mag dragen.
Peugeot 308 flink sportiever
De 308 heeft een compleet nieuw design gekregen wat meer in lijn ligt met de designtaal die we kennen van de 208, 508 en de SUV-varianten. Zo heeft de 308 nu ook dagrijverlichting- en knipperlichten in slagtandvorm. De lange gebogen motorkap en boos kijkende LED-koplampen doen ‘m bovendien flink sportiever ogen dan z’n voorganger. Dat hij 20 mm lager is helpt ook.
Pakezel
Hij oogt dus sportief, maar gelukkig is hij ook nog lekker ruim. Hij is namelijk wat groter dan z’n voorganger. In de Berline (hatchback) past achterin 412 liter en in de SW 608 liter. Op dit gebied verslaat de 308 bijna de gehele concurrentie en de meeste compacte crossovers kunnen hier ook niet tegenop. De plug-in hybride varianten van de 308 zijn voorzien van een accupakket, waardoor die het met zo’n 50 liter minder bagageruimte moeten doen.
Qua beenruimte is hij zowel vóór- als achterin behoorlijk ruim, maar achterin komen mensen boven de 1,85 meter wel met hun knieën tegen de voorstoelen aan. Je kunt ook niet anders verwachten in dit segment. Qua hoofdruimte zitten de wat langere onder ons wel goed. Achterin zijn ook zaken als een ventilatierooster, USB-poorten en een armsteun aanwezig, al ontbreken USB-poorten wel in de basisvariant.
308 Berline of SW
Zoals altijd is de 308 leverbaar als Berline (hatchback) en SW (stationwagen). Ze verschillen aan de voorkant uiteraard niet van elkaar, maar aan de achterkant heeft de SW – naast een doorlopende daklijn – een licht afwijkend design. Zo heeft-ie onder andere een kleine opvallende spoiler op de achterklep en ontbreekt de doorgetrokken lichtbalk, die je wel op de 308 Berline krijgt.
Peugeot 308 plug-in hybrid
De nieuwe 308 staat op het EMP2-platform, dat ook geschikt is voor geëlektrificeerde modellen. Je kunt direct vanaf de introductie in november kiezen uit twee plug-in hybride varianten met 180 en 225 pk.
Onze testauto is voorzien van de 225 pk sterke aandrijflijn die bestaat uit een 180 pk sterke benzinemotor en een elektromotor van 110 pk. Beide PHEV-varianten zijn voorzien van een batterijpakket met een capaciteit van 12,4 kWh. De krachtigste PHEV kan daardoor 59 kilometer volledig elektrisch afleggen en de 180 pk variant komt 1 kilometer verder.
Het is dus een behoorlijke krachtige aandrijflijn en de afwisseling tussen de motoren gaat zeer soepel. Het direct verkrijgbare koppel van de elektromotor zorgt in alle stilte voor een vlotte acceleratie, waardoor de rijervaring net even wat leuker is dan je gewend bent van een Peugeot 308. In onze rijtest-video onderaan dit artikel laten we je zien hoe dat eraan toegaat.
Benzine- en dieselmotoren
Naast de PHEV-aandrijflijn kun je ook traditionele benzine- en dieselmotoren krijgen. De PureTech-benzineversies zijn alle voorzien van een 1,2-liter driecilinder die goed is voor 110 of 130 pk en bij de BlueHDi-diesels ligt altijd een 130 pk sterke 1,5-liter viercilinder in het vooronder.
Peugeot i-Cockpit
In het interieur van de 308 komen we de bekende i-Cockpit van Peugeot tegen. Het digitaal instrumentarium steekt boven het compacte stuurwiel uit, wat in het begin soms even wennen is. In eerdere modellen was het soms zelfs moeilijk om het af te lezen, maar dat lijkt inmiddels opgelost. Hoe we het stuur ook zetten, het scherm is altijd goed in zicht.
Bovendien is het scherm achter stuur standaard aanwezig, dus ook in de meest simpele basisuitvoering. Tegen een meerprijs kun je een 3D-scherm krijgen, waardoor het lijkt alsof de kilometerteller en andere zaken zweven. Is dat essentieel om te hebben? Nee, maar het ziet er enorm gaaf uit.
Slimme oplossing
Het Peugeot i-Connect Advanced infotainmentsysteem is ook nieuw en voorzien van TomTom connected navigatie en een 10-inch display. Het kan ‘over the air’ updates ontvangen en je kunt er twee smartphones tegelijk mee verbinden via Bluetooth.
Onder het 10-inch infotainmentscherm zit nog een klein plat scherm, waarop een aantal sneltoetsen staan die je direct naar de juiste menu’s brengen. Je kunt zelf kiezen welke sneltoetsen je hier wil hebben. Net zoals op je mobiel kun je de icoontjes van de verschillende functies en menu’s naar dit kleine scherm slepen. Dat kan bijvoorbeeld het navigatiemenu zijn maar ook je favoriete radiozender. Hierdoor ben je nooit onnodig lang op het scherm bezig. Bovendien zit er onder het scherm ook nog een rij met fysieke sneltoetsen en een volumeknop die je blind kunt vinden.
Technische snufjes
Uiteraard zijn er ook verschillende rijhulpsystemen aanwezig. Denk aan adaptieve cruise control met Stop & Go-functie, Driver Attention Alert, cross traffic alert en zo gaat de lijst nog wel even door. Andere technische snufjes zoals camera’s rondom de auto, dodehoekbewaking tot op grote afstand (75 meter), verkeersbordherkenning en lane departure warning maken het leven in de 308 prettiger en veiliger.
Prijzen Peugeot 308
De nieuwe 308 staat vanaf november in de Nederlandse showrooms en heeft een vanafprijs van 27.790 euro. Voor de SW-variant betaal je minimaal 29.090 euro en de PHEV-uitvoering rij je vanaf € 35.430.