Autotest – Opel Movano (2019)
Mister Big
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Dit is nieuwe Opel Movano, aldus Opel. Tikkeltje overdreven, want de grootste bus van Opel kreeg kort door de bocht andere koplampen en een andere grille. Niet nieuw dus, maar opgefrist. Overigens wel op meer fronten dan je in eerste instantie zou denken. We gaan op pad met ‘Mister Big’ en zetten de noviteiten en bevindingen op een rij.
Vier lengtes
Vier lengtes, drie hoogtes en in totaal meer dan 150 verschillende varianten. Kortom, keuze genoeg zou je zeggen. Maar alles begint met een basis. Die moet kloppen. Is dat het geval? Als het om de krachtbron gaat absoluut.
Nieuwe dieselmotor
De vernieuwde Movano kreeg een nieuwe dieselmotor. Voorheen was de Movano er met een turbodiesel met een of twee turbo’s in de smaken 110, 130, 145 en 170 pk. Opel rust de vernieuwde Movano altijd uit met een nieuwe 2,3-liter biturbodieselmotor met 136 pk/360 Nm, 150 pk/385 Nm of zelfs 180 pk/400 Nm. Stuk voor stuk fijne motoren, in het bijzonder de variant met 180 pk die uitblinkt in souplesse. De nieuwe biturbodiesel heeft meer power gekregen, maar is minder dorstig. Het uiteindelijke praktijkverbruik hangt sterk af van de lading, de weer- en wegomstandigheden en de rijstijl van de bestuurder.
Soepel
Standaard levert Opel een handgeschakelde zesbak die goed en soepel schakelt. Alleen de 150 en 180 pk diesels levert Opel met een gerobotiseerde handbak. Verder is er keuze uit voor- of vierwielaandrijving. Keuzes, keuzes en nog eens keuzes.
Gebruiksvriendelijker
Wat is er nog meer nieuw? Nou, laten we vooropstellen dat de Movano nog gebruiksvriendelijker is geworden. Onder meer dankzij een optioneel ‘Rear Vision’-camerasysteem waarmee de bestuurder onderweg goed zicht heeft op de situatie achter de bus. Blind Spot Alert (dodehoekwaarschuwing), Lane Departure Warning (rijstrookassistentie) en zijwindassistentie zijn ook nieuw. Daarnaast zet de Movano stappen op het gebied van infotainment, dankzij een draadloze smartphonelader en infotainment via Apple CarPlay en Android Auto, te bedienen via de 7-inch touchscreen. Het infotainmentsysteem is erg basic en oogt ook zo, maar doet wel wat het moet doen. Grafisch gezien is het geen hoogstandje.
Opbergmogelijkheden
Het interieur blinkt uit in opbergmogelijkheden. Er zijn maar liefst 22 compartimenten om benodigdheden op te bergen, denk aan een FlexTray-dashboardkastje met een inhoud van maximaal 10,5 liter, opbergruimte onder de bijrijdersbank, een handig verschuifbaar plateau aan de achterkant van de linker bijrijdersstoel en een uitschuiftafel aan de rechterkant van het dashboard. Bekijk hieronder de video maar en je ontdekt nog veel meer opbergruimtes. Ohja, de nieuwe luchtgeveerde bestuurdersstoel zit voortreffelijk. Nieuwe handgrepen op de B- en D-stijlen maken het in- en uitstappen eenvoudiger.
Highlights van de nieuwe Opel Movano (2019) – AutoRAI TV
Vijf europallets
Om nog even terug te komen op die vier lengtes en drie hoogtes: hier de cijfers. De gesloten bestelwagen van de Movano is leverbaar met een laadruimte van maximaal 4,38 meter lang, 2,14 meter hoog en met een inhoud 17 m3. Afhankelijk van de variant komt het maximaal toelaatbare gewicht uit op 4,5 ton, met een maximaal laadvermogen van 2,4 ton. Het maximale aanhangergewicht komt uit op 3,5 ton. De schuifdeur aan de zijkant is groot genoeg om een europallet in te laden. Afhankelijk van de versie biedt de laadruimte plaats aan maximaal vijf europallets.
Meer dan 150 varianten
Af fabriek biedt Opel meer dan 150 varianten van de Movano, van gesloten bestelwagens tot chassis-cabineversies, personenbussen, versies met open laadbak en neerklapbare zijschotten, kippers en versies met dichte opbouw.
Verkoopcijfers
Inmiddels heeft Opel al meer dan 170.000 exemplaren van de Movano verkocht. Met 20.000 tot 25.000 verkochte exemplaren per jaar is de verkoop van de Movano inmiddels met meer dan 40 procent gestegen ten opzichte van vijf jaar geleden. Met al deze aanpassingen kan het niet anders dat het verkoopsucces van de Movano een vervolg krijgt, want de basis is nog beter dan voorheen. En dat komt mede door de fijne biturbodieselmotor en dankzij de betere opbergmogelijkheden. Het infotainmentsysteem is nieuw, maar oogt al verouderd, behalve als je Apple CarPlay of Android Auto gebruikt.
Prijs
Wat moet dat kosten? De gesloten bestel L1H1 met 136 pk is er vanaf 25.549 euro, exclusief BTW en BPM. De versie met 150 pk kost 27.149 euro en voor de 180 pk diesel vraagt Opel minimaal 28.149 euro. Hier alle prijzen.