Autotest – Opel Insignia Grand Sport
Biedt de Opel Insignia veel waar voor zijn geld?
Door Nile van Leeuwen. Fanatieke autoliefhebber, gedreven autojournalist en ervaren tekstschrijver die zich druk maakt om alles op het gebied van mobiliteit. |
We herinneren het ons nog goed dat Opel in 2008 de Insignia presenteerde. De opvolger van de Vectra maakte een waanzinnige indruk met zijn design. Iedereen was lyrisch. Nu flikt Opel het weer. De tweede generatie van de Insignia is opnieuw een schitterende auto, die alleen al op basis daarvan veel klanten zal aantrekken. Maar wat heeft hij verder te bieden?
Duitse bouwkwaliteit
Opel is het automerk voor het ‘gewone volk’. Het produceert betaalbare auto’s voor het grote publiek, met veel technologie en een Duitse bouwkwaliteit. Dat geldt ook in het segment van de grotere sedans en stationwagons.
De nieuwe Opel Insignia biedt de uitstraling en innovatieve voorzieningen die horen bij duurdere auto’s. Denk bijvoorbeeld aan IntelliLux LED-matrixverlichting, met een zeer grote lichtopbrengst en automatisch grootlicht dat de lichtbundel automatisch aanpast om tegenliggers niet te verblinden. Opel installeert ook nieuwe veiligheidssystemen, zoals Adaptive Cruise Control en Lane Keep Assist met Lane Departure Warning.
Frameloze touchscreen
Of wat te denken van het nieuwe IntelliLink-infotainmentsysteem met een mooie, frameloze touchscreen en ondersteuning voor Apple CarPlay? Het opladen van de smartphone kan voortaan draadloos dankzij een ingebouwde inductielader. En met de abonnementsdienst Opel OnStar heb je een persoonlijke service-assistent, een perfect werkende wifi-verbinding en nog veel meer. Onze testauto is zelfs voorzien van mooie stoelen met cognac-kleurige lederen bekleding, stoelverwarming én stoelkoeling.
LEES OOK: Autotest – Opel Ampera-e
Zeer ruim
De nieuwe Opel Insignia is behoorlijk ruimer dan die van de vorige generatie. De sedan – die tegenwoordig als Insignia Grand Sport door het leven gaat – is 4,90 meter lang. Zeer fors dus en dat merk je binnenin. Je heb zeeën ruimte. Passagiers op de achterbank hebben heerlijk veel beenruimte en in de kofferbak kun je bijna 500 liter bagage kwijt. En dankzij de grote achterklep die inclusief achterruit opent (dus vijfdeurs), heb je ook riant toegang tot de bagageruimte.
Ondanks zijn toegenomen afmetingen is de nieuwe Opel Insignia Grand Sport tot 170 kilo lichter dan zijn voorganger. In combinatie met het vernieuwde FlexRide-onderstel resulteert dat in een lichtvoetiger en dynamischer weggedrag, maar ook in veel comfort. Het is heerlijk cruisen in de Insignia, vooral op de snelweg. Het is mooi stil aan boord en als je kiest voor de optionele AGR-gecertificeerde stoelen ben je ook verzekerd van een fantastische zithouding. De algehele zitpositie in de Insignia is overigens prettig. Je zit relatief laag en de cockpit is mooi om je heen gevormd.
1.5 Turbo
Ook nieuw is de 1,5-liter turbobenzinemotor die de 1.4 Turbo heeft vervangen. Wij rijden met de versie met 121 kW (165 pk), die gekoppeld is aan een in eigen huis ontwikkelde achttrapsautomaat. Mede dankzij het koppel van 250 Nm bij lage toerentallen komt de Insignia mooi soepel van zijn plek. Als je tempo maakt en de viercilinder flink in de toeren jaagt, is hij wat rumoeriger dan de concurrentie. Maar op de snelweg, waar Insignia-rijders doorgaans veel tijd doorbrengen, is het een fijne stille motor met voldoende reserve.
Conclusie
Qua design, comfort en luxevoorzieningen heeft de nieuwe Opel Insignia veel weg van een duurdere auto. Het zijn vooral de gebruikte materialen die je eraan herinneren dat we hier met een Opel te maken hebben. Grote delen zijn namelijk vervaardigd uit goedkopere kunststoffen om de kostprijs te drukken. Maar één ding is zeker: de Opel Insignia biedt bijzonder veel waar voor zijn geld. De prijzen beginnen bij 33.695 euro voor de 103 kW (140 pk) sterke Grand Sport 1.5 Turbo. De duurste versie, de 191 kW (260 pk) sterke 2.0 Turbo 4×4, is er voor 58.495 euro. De stationwagenversie, de Opel Insignia Sports Tourer, is er voor prijzen vanaf 34.945 euro.
LEES OOK: De toekomst van Opel in 10 punten