Autotest – Opel Insignia Country Tourer (2018)
Vertrouwd, met een vleugje avontuur.
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Naar avontuur verlangen we allemaal. Maar de stap naar het onbekende daadwerkelijk zetten is voor veel mensen net te hoog gegrepen. Voor die mensen is dit misschien wat: de nieuwe Opel Insignia Country Tourer waarin je een avontuurlijk gevoel hebt, maar voor de rest alles lekker vertrouwd blijft.
Avontuurlijk recept
Het recept van de Opel Insignia Country Tourer is vergelijkbaar met die van een Volvo V90 Cross Country, Audi A6 Allroad en Mercedes-Benz E-Klasse All-Terrain. Ook niet te vergeten: de Subaru Outback. Met uitzondering van de Subaru – dat is een op zichzelf staand model – zijn alle genoemde auto’s gebaseerd op de stationwagonvariant. Zo ook de Insignia Country Tourer. Als vanouds vormt een Insignia Sports Tourer de basis.
Langste Insignia-variant van allemaal
De Opel Insignia Country Tourer is de langste Insignia-variant van allemaal. De wielbasis is met 2.829 mm gelijk aan de Grand Sport en Sports Tourer, maar door dikkere bumpers neemt de lengte iets toe. Hij is 5.004 mm lang versus 4.986 mm van de Sports Tourer. De bagageruimte is met 532 liter fors. Klap de achterbank met een druk op de knop neer en er ontstaat zelfs 1.638 liter bagageruimte. Ruimte genoeg voor meerdere trolleys, weekendtassen en meer.
“Deze topdiesel rijdt heerlijk, is bijzonder comfortabel en heeft kracht in overvloed. Maar hij is prijzig.”
Veel binnenruimte
De binnenruimte van de Insignia is fors en een van de grootste in zijn segment. Achterin zitten is zeker geen straf, laat staan voorin waar de bestuurder en bijrijder neerpoffen op zeer fijne comfortstoelen. Alle toeters en bellen die je wensen kan zijn aan boord. De auto heeft onder meer Navi 900 IntelliLink, OnStar met Wi-Fi Hotspot, Electronic Climate Control met twee afzonderlijk instelbare zones en tot slot elektrisch verstelbare, verwarmbare voorstoelen (standaard in combinatie met de optionele lederen bekleding).
20 mm verhoogde wielophanging
De Opel Insignia Country Tourer heeft ook nog een met 20 mm verhoogde wielophanging, een fraaie dakrails met een lastcapaciteit van 100 kilogram, een elektrisch te openen en te sluiten achterklep en niet te missen zwarte kunststof opzetstukken. Zonder die zwarte beschermpanelen zou het Country Tourer-feestje niet compleet zijn.
“De Opel Insignia Country Tourer heeft een met 20 mm verhoogde wielophanging.”
Grindpad van St. Gerlach in Valkenburg
Je kan de Opel Insignia Country Tourer krijgen met vierwielaandrijving, maar dat is absoluut geen noodzaak. In het Nederlandse verkeer volstaat voorwielaandrijving. Je moet je sowieso afvragen of je met een auto als de Insignia Country Tourer ooit serieus off-road gaat rijden. Avontuurlijker dan een zandpad zal het hoogstwaarschijnlijk niet worden. Ook wij gaan niet verder dan de grindoprijlaan van Chateau St. Gerlach in Valkenburg. Een aanrader trouwens als je ooit in de buurt bent. Afgezien van de aandrijflijn koop je een Insignia Country Tourer net zo goed voor de looks.
Motoren
Je kan hem krijgen met 1.5 Turbo viercilinder benzinemotor met 140 óf 165 pk. De 140 pk-versie is er vanaf 41.999 euro en is er alleen met handgeschakelde zesbak en voorwielaandrijving. Opel levert de 1.5 Turbo met 165 pk met handbak of zestraps automaat. Wie een benzinemotor met vierwielaandrijving wenst is aangewezen op de topversie: de 2.0 Turbo 4×4 met achttraps automaat. Deze levert 260 pk maar kost je wel 65.999 euro.
“Dikker kun je de Insignia Country Tourer niet krijgen.”
Dikker kan niet
Het dieselgamma begint bij de 2.0 CDTI met 170 pk. Deze kost met handbak 47.849 euro, met automaat 52.349 euro en met 4×4 én handbak 58.649 euro. Wij zijn op pad met de topdiesel: de 2.0 Bi-Turbo diesel 4×4 met achttraps automaat. Een krachtpatser, want met 210 pk (154 kW) en 480 Nm is het allesbehalve behelpen. Wel moet je even doorsparen, want deze topdiesel kost je op z’n minst 70.999 euro. Onze uitvoering heeft nog wat extra’s, zoals de subtiele carrosseriekleur Darkmoon Blue en een panoramadak waarvan het voorste deel elektrisch te openen. De prijs loopt dan wel op naar 73.000 euro. Dikker kun je de Insignia Country Tourer niet krijgen.
Gemiddeld brandstofverbruik
Op papier heeft de Insignia Country Tourer met 210 pk dieselmotor een gemiddeld brandstofverbruik van 6,8 l/100 km. Wij kwamen niet verder dan een gemiddelde van 8,2 l/100 km. In combinatie met een 62 liter brandstoftank resulteert dat in een actieradius van ongeveer 750 kilometer.
“Wie een benzinemotor met vierwielaandrijving wenst is aangewezen op de topversie.”
Rijcomfort en powerreserve van topniveau
De grote vraag is: heb je al die 210 trappelende peekaa’s nodig? Laten we vooropstellen dat deze dieselmotor met twee turbo’s een genot is om mee te rijden. Je hebt altijd kracht waardoor inhaalacties met twee vingers in de neus zijn te klaren. De achttraps automaat reageert alert op het gaspedaal en de schakelacties zijn heerlijk soepel. Qua rijcomfort en powerreserve is dit dus een zeer aangename aandrijflijn, vooral op de langere afstanden.
Verschillen in geremd trekvermogen
Toch moet je jezelf afvragen waarom je deze topdiesel wilt hebben. Voor het extra trekvermogen hoef je het namelijk niet te doen. Lees maar even mee. Dankzij de automaat mag deze topdiesel 1.805 kilogram geremd trekken. Belangrijk: dat is alleen als je af-fabriek een trekhaak laat installeren. In combinatie met een trekhaak via het Opel Accessoire programma geldt een maximum aanhangwagengewicht van 1.605 kilogram. Voor de caravantrekker is de 2.0 CDTI met 170 pk, handbak en 4×4 wellicht de betere keuze, want die mag met een af-fabriek geïnstalleerde trekhaak 2.200 kilogram trekken (montage van trekhaak na afloop resulteert in 1.900 kilogram geremd trekvermogen).
“Alleen als je af-fabriek een trekhaak laat installeren valt het geremd trekvermogen hoger uit.”
Prijstechnisch interessanter
Daarnaast is de Insignia Country Tourer 2.0 CDTI met handbak en 4×4 prijstechnisch interessanter, want hij kost 58.649 euro. Dat scheelt dik 12.000 euro ten opzichte van de topdiesel. De prestaties van de biturbodiesel met 210 pk en de diesel met 170 pk liggen niet ver uit elkaar. De 210 pk-motor zorgt voor een topsnelheid van 233 km/u en een 0-100-sprint van 8,2 seconden. De Insignia Country Tourer met 170 pk sterke diesel sprint in 9,9 tellen naar 100 km/u en haalt 218 km/u. Slechts kleine verschillen.
“Is vierwielaandrijving geen must? Kies dan de 2.0 CDTI met 170 pk en achttraps automaat.”
Conclusie
Dat brengt ons bij de conclusie. Ja, deze topdiesel rijdt heerlijk, is bijzonder comfortabel en heeft kracht in overvloed. Maar hij is prijzig. Het verstand zegt stiekem toch dat je beter kan gaan voor de diesel met 170 pk met 4×4 en handbak. Dan heb je het hoogste aanhangwagengewicht, alleen mis je die comfortabele automaat. Is vierwielaandrijving geen must? Kies dan de 2.0 CDTI met 170 pk en achttraps automaat. Die kost je 52.349 euro. Kun je van die resterende 18.650 euro andere leuke dingen doen, zoals heel wat weekendjes naar Valkenburg.