Autotest – Opel Grandland X Ultimate 1.5 CDTi (2019)
De ideale familie-SUV?
Opel kan erg tevreden zijn over de verkoopresultaten van de Grandland X, momenteel de grootste SUV in het modellengamma. Maar waarom is die Grandland X zo populair? En hoe presteert deze Grandland X als je langere afstanden moet afleggen? We nemen de proef op de som en reizen per Opel Grandland X Ultimate 1.5 CDTi mét automaat richting de Franse Alpen.
Nieuwe dieselmotor
Opel rust de Grandland X nog maar een klein half jaar uit met de nieuwe 1,5-liter CDTI-dieselmotor. Het blok is afkomstig van PSA en levert 10 pk meer dan de 120 pk sterke 1.6 CDTi die inmiddels met pensioen is gestuurd. Ook springt de nieuwe één-punt-vijf zo’n 4 procent zuiniger met brandstof om.
AdBlue
Deze dieselmotor kennen we overigens al van de Peugeot 308 en 3008 en is uitgerust met een stop/startsysteem, een roetfilter, een systeem om de stikstofoxiden tot een minimum te beperken en een SCR-katalysator met AdBlue-injector. Jawel, om de zoveel tijd moet je dus AdBlue tanken met deze Grandland X. De boordcomputer geeft netjes een melding als dat moment daar is.
Handbak of automaat
Opel levert de Grandland X 1.5 CDTI standaard met een handgeschakelde zesbak. Je betaalt dan 36.699 euro. De Ultimate-uitvoering – die hier op de foto’s staat – kost met handbak minimaal 43.699 euro. Toch is deze testauto nog een stukje duurder, want hij heeft een zestraps automaat. De 1.5 CDTi Ultimate met automaat kost alweer 46.199 euro.
Extra rijcomfort
Best prijzig dus, maar zo’n automaat biedt wel extra rijcomfort. En omdat de automatische transmissie soepel en vlot schakelt, is deze zeker het overwegen waard. Omdat het maximale koppel van 300 Nm al bij 1.750 toeren per minuut vrijkomt, trekt deze 1.5 CDTi lekker vlot op en schakelt de automaat snel op naar een hoger verzet. Ook bij cruisesnelheden van 130 km/u is er nog altijd genoeg powerreserve voor een snelle inhaalactie.
Lekker compleet
De uitrusting van de Ultimate-versie is meer dan compleet. Het is feitelijk de topversie, dus dan mag je ook best wat verwachten. Wat je allemaal krijgt? Denk aan een 8-inch touchscreen met geïntegreerde navigatie, digitale radio DAB+, een 360 graden parkeercamera inclusief parkeersensoren voor en achter en Advanced Park Assist, maar ook een licht- en regensensor en LED Adaptive Forward Lighting (AFL). Ook noemenswaardig: Keyless Entry, een zwart dak inclusief zwarte zijspiegels, 18-inch lichtmetalen velgen in bi-color black en tot slot verwarmbare voor- en achterstoelen, stuurwiel en voorruit. Kortom: lekker compleet.
Schoppen
Een elektrisch bedienbare achterklep met voetsensor (schoppen is openen) heeft deze Opel Grandland X ook. Toch weet de voetsensor niet altijd raad met je voetbeweging. Dan is het indrukken van de knop vaak nog sneller dan wachten tot de sensor je voet wel detecteert.
Ook de Innovation volstaat
Overigens hoe je echt niet te gaan voor de Ultimate-variant om te genieten van het 8-inch touchscreen met navigatie. De Innovation heeft dit ook en heeft zelfs de elektrische kofferklep, de parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera en een licht- en regensensor. Voor de 1.5 CDTi Innovation met automaat betaal je 42.449 euro. Scheelt toch maar mooi even 3.750 euro ten opzichte van de Ultimate.
Wat valt op?
Goed, genoeg over uitrusting en cijfers. Wat valt op als je langere afstanden met deze Opel Grandland X 1.5 CDTi overbrugt? Allereerst moeten we iets kwijt over de stoelen. Die zijn lekker comfortabel en de zittingen zijn in lengte verstelbaar waardoor je onderbenen altijd voldoende steun krijgen. Kortom: hier kun je uren op zitten. Ook blijken de verwarmbare voorstoelen en stuurwielverwarming een uitkomst voor deze koude winterdagen. De hendels van het knipperlicht en de ruitenwisser zijn in onze optiek wat te hoog geplaatst. De ergonomie van het dashboard is verder in orde.
Brandstofverbruik en geremd aanhangergewicht
En hoe zit het met het verbruik? Nou, we haalden gemiddeld 1 op 17,5. En niet door extreem rustig te rijden. Nee, door gewoon 130 km/u te rijden waar dat mocht. Dan is 1 op 17,5 een hele nette score. Opel geeft zelf een gemiddeld brandstofverbruik op van 1 op 23,8. Zoals gezegd heeft de dieselmotor meer dan voldoende pit om de 1355 kilogram zware Grandland X 1.5 CDTi met automaat op gang te helpen. Het geremde aanhangergewicht van de 1.5 CDTi met automaat bedraagt 1.300 kilogram. Wie 2.000 kilogram (geremd) wenst te trekken, is aangewezen op de 2.0 CDTI 130kW (177 pk) 8-traps automaat, maar die kost minimaal 48.199 euro.
Pakezel?
Ruim mag je de Grandland X zeker noemen. Dit is wat je noemt een pakezel. De achterbank neerklappen is kinderlijk eenvoudig. Ook handig is de dubbele bodem in de bagageruimte die zo ruim is dat er met gemak een slee in kan. Ook handig is het stopcontact achterin zodat je je tablet of DVD scherm kan voorzien van stroom.
Conclusie
Dat de Opel Grandland X populair is, is best logisch. Het is gewoon een ruimte, praktische en betaalbare SUV met veel uitrusting voor een relatief scherpe prijs. Met deze dieselmotor heb je genoeg power voor het vlakke Nederlandse asfalt of voor flinke klimmen in de Franse Alpen. Dus ja, een fijne metgezel, deze Grandland X. Ook op de langere afstanden.