Autotest – Opel Crossland (2020) – Nieuw stoer gezicht
Stoer en praktisch, het kan!
Door Ruben Jason Penders. |
De vernieuwde Opel Crossland heeft een compleet nieuw gezicht. De populaire compacte SUV heeft niet alleen een nieuwe neus, ook het rijgedrag is aangepakt. Hoe bevalt dat in de praktijk? We kregen van Opel de sleutels en gingen op pad.
Opel Mokka vs. Opel Crossland
Nog niet zo lang geleden maakte wij voor het eerst kennis met de nieuwe Opel Mokka. Deze hippe crossover kreeg als eerste Opel-model het compleet nieuwe familiegezicht aangemeten. De Duitsers noemen het nieuwe front de Opel Vizor en plaatsen dit voortaan op alle nieuwe modellen. Maar nu ook op een al bestaand model: de Crossland.
Voor wie nog niet bekend is met de Opel Visor: de Opel Vizor bestaat uit de koplampen, de grille en uiteraard het Opel-logo en biedt tevens plaats aan alle sensoren en camera’s voor de rijhulpsystemen.
Facelift
De Crossland is nog niet toe aan een compleet nieuwe generatie, toch pronkt dezelfde Opel Vizor dus al op de vernieuwde Crossland. Het is dan ook het eerste bestaande model dat toch gebruik maakt van het nieuwe Opel gezicht. De nieuwe neus staat hem goed, en maakt de compacte crossover een stuk stoerder.
De boos kijkende Crossland zal een breder publiek aanspreken, maar hij zit daardoor wel een beetje in het vaarwater van de Opel Mokka. De Crossland is echter een stuk praktischer, waardoor Opel verwacht een andere doelgroep aan te spreken, namelijk gezinnen.
Kleine wijzigingen
Aan de voorkant heeft de Crossland dus een volledig nieuw gezicht gekregen, maar alles achter de A-stijl lijkt hetzelfde gebleven. Toch zijn er nog een paar kleine veranderingen, waarvan de naamwijziging het grootste lijkt. De X achter Crossland is namelijk verdwenen. De Mokka-X en Crossland-X zijn namelijk niet meer. Van de Mokka en de Crossland weten we inmiddels dat ze voortaan X-loos door het leven gaan, en we kunnen dus al raden hoe de Grandland X vanaf 2021 zal heten.
Opel geeft deze naamswijziging nog eens duidelijk aan op de achterzijde. Daar staat in de volle breedte de modelaanduiding.
Praktische gezinsauto
Wat hetzelfde gebleven is in de Crossland is de verschuifbare achterbank. Je kunt hem zo’n 150 millimeter verschuiven, waardoor je dus kunt kiezen voor meer beenruimte voor je passagiers of juist voor meer bagageruimte.
De achterbank kun je in twee delen verschuiven en neerklappen (60/40). De bagageruimte is 410 liter en 1.255 liter als je de bank naar voren gooit.
Tech & Gadgets
Het interieur van de Crossland is ook praktisch hetzelfde gebleven. Het infotainmentsysteem reageert nog lekker snel en is goed bij de tijd. Op de instapvariant na zitten op alle uitvoeringen Android Auto en Apple Carplay.
Nieuw is een draadloze oplader voor je smartphone en een head-up display, waardoor je je ogen eigenlijk niet meer van de weg hoeft te halen. Het is een fijne toevoeging aan de Crossland en vrij uniek in dit segment. Daarnaast zit de crossover vol met rijhulpsystemen als een botspreventiesysteem, vermoeidheidsherkenning, dodehoekdetectie en een automatische parkeerassistent.
IntelliGrip
Opel levert de Crossland voortaan met IntelliGrip. Dat is een adaptieve tractiecontrolesysteem dat zorgt voor verbeterde tractie en stabiliteit op alle soorten ondergrond. Je kunt kiezen uit vijf rijmodi, Normal, Snow, Mud, Sand en ESP Off.
Het systeem werkt goed en geeft de bestuurder snel meer vertrouwen achter het stuur. Verwacht nou niet meteen dat je het bos in kan met de Crossland, maar als je bijvoorbeeld op skivakantie bent kan dat IntelliGrip-systeem op zulke momenten wat extra hulp bieden.
Rijcomfort
Opel heeft flink aan het onderstel gesleuteld. Zo zijn er nieuwe veren en dempers waardoor de auto een stuk strakker op de weg ligt. Ook de tussenas van de stuurkolom is nieuw. Het is een technisch detail, maar het resultaat is dat je merkbaar beter stuurgevoel hebt. De Crossland rijdt door alle aanpassingen zeer prettig en geeft je het gevoel van totale controle, ook als de weg vol gladde bladeren ligt en de auto in een fikse herfststorm beland, zoals tijdens onze rijtest.
Benzine en diesel
Onder de motorkap kun je nog steeds kiezen voor een 1.2-liter benzinemotor met 83, 110 of 130 pk. Bij de 110 en 130 pk varianten maakt de motor gebruik van de turbo en alleen de 130 pk uitvoering is verkrijgbaar met een automaat. Dieselen kan met 110 en 120 pk.
Prijzen Opel Crossland
De vernieuwde Opel Crossland heeft een vanafprijs van 21.999 euro. Deze instapper heeft 83 hele paarden onder de motorkap en zal niet de populairste uitvoering zijn. Wij raden de nieuwe GS Line-uitvoering aan met de 1.2 turbobenzinemotor met 110 of 130 pk. Deze heeft een vanafprijs van 27.849 euro, maar is standaard rijk uitgerust. Denk bijvoorbeeld aan AGR-gecertificeerde stoelen, waar je met gemak uren op kunt zitten zonder last van je rug te krijgen.