Autotest – Nissan X-Trial (2017)
Avontuurlijk alternatief voor grote station
De Nissan X-Trial is in Europa een populaire 4×4. Ook in Nederland, want in de eerste zes maanden van dit jaar registreerde Nissan er al 585. Niet slecht voor een forse SUV als de X-Trail. Nissan hoopt op een verkoopimpuls nu de vernieuwde X-Trail in de startblokken staat, maar is ‘ie ook goed? Hier het oordeel.
Tijd voor een facelift
De Nissan X-Trail zoals we hem kenden, werd alweer in 2014 geïntroduceerd. In Europa zijn er sindsdien al 115.000 stuks van verkocht. Drie jaar later – in 2017 – vindt Nissan het tijd worden voor een facelift om te zorgen dat de X-Trail weer in de pas loopt met de rest van het modellengamma, zoals de onlangs vernieuwde Qashqai.
Oostenrijk
Nissan nodigt ons uit voor een uitgebreide testrit in Oostenrijk waar we de vernieuwde X-Trail op het asfalt en in het mulle zand kunnen uitproberen in de bosrijke omgeving rondom Wenen.
Iets langer
We zetten eerst even de cosmetische noviteiten op een rij: andere bumpers, een opgefriste grille en gewijzigde lichtunits. Door alle aanpassingen is de vernieuwde X-Trail nu 5 centimeter langer (4.690 mm in totaal). De hoogte, breedte en wielbasis zijn gelijk gebleven. Nieuw zijn de exterieurkleuren Orange Pearl, Red Pearl, Blue Pearl Metallic en Dark Brown Pearl.
Fijn stuurwiel
Het interieur is stevig onder handen genomen. Nissan monteert onder meer een gloednieuw stuurwiel dat erg prettig in de hand ligt dankzij een dikkere diameter (was 34 mm, nu 37,5 mm). Het dashboard is opgebouwd uit betere materialen en centraal in het dashboard plaatst Nissan een opgefrist NissanConnect satellietnavigatiesysteem met touchscreen (standaard vanaf N-Connecta, optioneel voor Acenta). Fijn is de nieuwe systeeminterface die er meer uitziet als een app. Daardoor is het systeem eenvoudiger te bedienen.
“Gebruik je de X-Trail als zevenzitter, dan moeten de zesde en zevende passagier klein zijn.”
Handsfree achterklep
Erg prettig is de elektrisch bedienbare achterklep met handsfree bediening. Een simpele voetbeweging onder de achterbumper is voldoende om de achterklep te openen. Handig als je met handen vol achter de auto staat. De bagageruimte van de vijfzitsversie groeide overigens naar 565 liter (+15 liter). De bagageruimte van de X-Trail met zeven zitplaatsen bedraagt nog altijd 445 liter als je de derde zitrij niet gebruikt. Weet dat de derde zitrij alleen plaatst biedt aan kleine kinderen. Volwassenen zitten er met knieën tegen de borstkast gedrukt. Nissan levert elke X-Trail het Luggage Board System waarmee de bagageruimte op negen manieren kan worden verdeeld in compartimenten. Handig voor het veilig vervoeren van de boodschappen.
“Ben je in een adventurous mood, dan stelt de X-Trail je off-road niet teleur.”
ProPilot
In 2018 wordt de X-Trail wat interessanter, omdat de SUV dan ook leverbaar wordt met ProPilot. Hiermee kan de X-Trail op de snelweg de bediening van het gaspedaal, de remmen en de besturing van de bestuurder overnemen. Het systeem – te activeren met een druk op de knop – maakt gebruik van Lane Keep Assist (LKA), Intelligent Cruise Control (ICC) en Traffic Jam Pilot (TJP) om deels autonoom te rijden.
Drie motoren
Nissan levert de X-Trail met twee diesels en met één benzine. Dieselen kan met een 1.6 met 130 of 177 pk. Benzinerijders opteren voor een 1.6 met 163 pk. De benzineversie is er alleen met voorwielaandrijving. Dieselen kan met 4WD of met 2WD. Alle motoren hebben genoeg power onderin en voldoende koppel. Dankzij meer geluidsisolatie is het stiller aan boord.
“Alle motoren hebben genoeg power onderin en voldoende koppel.”
Stand Still Assist
Een nieuw systeem is Stand Still Assist (SSA) als aanvulling op Hill Start Assist (HSA) voor de versies met handgeschakelde versnellingsbak. SSA werkt zowel op hellingen als op een vlakke ondergrond en houdt de remmen maximaal drie minuten vast, zodat de bestuurder de voet van het rempedaal kan houden. Als in de tussentijd niets gebeurt, wordt automatisch de (elektronische) handrem geactiveerd. Een groen icoontje op het instrumentcluster geeft aan als SSA geactiveerd is.
“In 2018 wordt de X-Trail wat interessanter, omdat de SUV dan ook leverbaar wordt met ProPilot.”
Caravan
In Oostenrijk blijkt dat SSA prima werkt als we de X-Trail tot stilstand dwingen op een steile helling. De X-Trail staat sowieso z’n mannetje op het onverharde, ook al zal de Nederlandse koper zelden het asfalt verlaten. Als caravantrekker volstaat zo’n X-Trail natuurlijk uitstekend.
Conclusie
De vernieuwde Nissan X-Trail is bijzonder stil en heel ruim, ook op de tweede zitrij. Gebruik je hem als zevenzitter, dan moeten de zesde en zevende passagier klein zijn. Verder is de X-Trail een 4×4 waarmee je heerlijk ontspannen kunt cruisen. En ben je in een adventurous mood, dan stelt de X-Trail je ook off-road niet teleur. Een leuk alternatief voor een grote station. De marktintroductie van de vernieuwde Nissan X-Trail vindt in oktober 2017 plaats.