Autotest – Nissan X-Trail DIG-T 160 DCT (2020)
Oerdegelijk
Door Tom Nederend. Altijd op zoek naar trends: Auto & Economie is zijn terrein. |
Binnen het gamma van Nissan vormt de X-Trail de grootste SUV. Wat maakt hem interessant ten opzichte van de populaire Qashqai? Simpel: de X-Trail is te krijgen met vijf of zeven zitplaatsen. Dat is mooi meegenomen, maar is de X-Trail in de basis ook gewoon een goede auto?
Een één-punt-drie’tje?
Je zou het haast niet verwachten in een 4,69 meter lange en dik 1,70 meter hoge SUV: een 1,3-liter benzinemotor. Toch is het echt waar. In de benzineversie van de X-Trail schuilt een 1,332 cc grote viercilinder turbobenzinemotor met 160 pk en een stevige 270 Nm aan koppel.
In de praktijk
En wat blijkt in de praktijk: die weet prima raad met de 1.560 kilogram die de X-Trail weegt. Acceleraties verlopen vlot en schakelen gaat soepel. Daarover gesproken: de benzineversie heeft altijd een zeventraps automaat met dubbele koppeling, ook wel een DCT-7 genoemd.
Nissan X-Trail DIG-T 160 DCT (2020) – OERDEGELIJK – AutoRAI TV
Diesel of benzine
Je kunt de X-Trail krijgen met een diesel- of benzinemotor. Wie vierwielaandrijving wenst, is aangewezen op de dCi 150 pk sterke dieselmotor. Maar ja, diesel is in Nederland een beetje uit, zo lijkt. Bovendien betaal je je helemaal blauw aan wegenbelasting. Voor de diesel ben je per drie maanden 441 euro aan wegenbelasting kwijt. Bij de benzineversie is dat 204 euro voor dezelfde periode.
Trekgewicht voldoende voor caravan?
Leuk, dat prijsverschil. Maar hoe zit het dan met het trekgewicht? De DIG-T 160 DCT benzineversie heeft voorwielaandrijving en mag 1.500 kilogram geremd trekken. De diesel met handbak mag 2.000 kilogram geremd trekken. Dat zou een reden zijn om toch voor de diesel te gaan.
Benzineversie ook 1.500 kilogram
Maar wie de diesel met automaat kiest, mag dan weer 1.500 kilogram trekken. En dan blijft de benzineversie gewoon een betere keuze. Bovendien zijn de prestaties heel acceptabel voor een auto van dit formaat. De topsnelheid bedraagt 198 km/u en de SUV sprint in 11,5 seconden naar 100 km/u.
Bagageruimte
De bagageruimte van de X-Trail verschil per uitvoering. De variant met vijf zitplaatsen heeft bijvoorbeeld 565 tot 1.996 liter bagageruimte. Bij de versie met zeven zitplaatsen – toevallig ‘onze’ testauto – is dat 135 liter met de derde zitrij rechtop en 445 liter met de derde zitrij neergeklapt. Klap je alles neer, dan ontstaat ook 1.996 liter aan bagageruimte.
Niet voor volwassenen
Plaatsnemen op de derde zitrij is niet aan te raden voor volwassenen, ook al is de tweede zitrij in lengte verschuifbaar. De laatste zitrij is meer bedoeld voor kinderen. Voor grote, jongere gezinnen is zo’n X-Trail dus best interessant. Maar dat is een Volkswagen Tiguan Allspace ook, toevallig een concurrent van deze Nissan.
Prijzen
Voor deze Volkswagen – de Tiguan Allspace is 21,5 centimeter langer dan de Tiguan – ben je minimaal 43.601 euro kwijt. De vanafprijs van de X-Trail komt uit op 37.360 euro voor de DIG-T 160 DCT Acenta. De topversie Tekna – die hier voor onze neus staat – is er vanaf 43.100 euro. Dieselen kan vanaf 46.860 euro.
Fully loaded
De Tekna-versie is fully loaded, inclusief elektrisch verstelbare voorstoelen, Bi-LED koplampen met dynamische bochtenverlichting, een parkeerassistent, zwarte lederen stoelbekleding en diverse veiligheidssystemen. Die bundelt Nissan onder de noemer Nissan Safety Shield Plus en omvat dodehoekassistent, vermoeidheidswaarschuwing en detectie van bewegende objecten. Kortom: te veel om op te noemen.
Familie-SUV
De Nissan X-Trail is een meer dan praktische familie-SUV. Hij is voldoende ruim, is goed gebouwd en is afgewerkt met fraaie materialen. Het infotainmentsysteem niet helemaal meer van deze tijd en kan een upgrade gebruiken. Voor de rest zou dit een auto zijn waarvan niet alleen jij als bestuurder, maar ook de rest van je gezin plezier aan beleeft. Maar heb je die derde zitrij niet nodig, dan zou je toch eens moeten kijken naar een Qashqai.