Autotest – Nissan Qashqai DIG-T 160 (2020)
De 'start-up' onder de crossovers: hoe goed is hij nog?
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
In 2006 kenden we het begrip crossover hier nog niet echt. De Nissan Qashqai bracht daarin verandering. Bewust in de markt gezet als ‘crossover’, en met succes: al snel was het het bestverkochte model van Nissan.
Zeer succesvol
De Nissan Qashqai verscheen in 2006. Geheel volgens de toen geldende automode was het niet meer in de eerste plaats een terreinwagen, maar was de auto vooral gericht op gebruik op de weg als gezinsauto: en dan noem je het een crossover. Al snel bleek hij zeer succesvol. Rap kwamen meer merken met een vergelijkbaar model: hoog op de wielen, hogere instap, ruimte en praktisch. Een model met de afmetingen van een handzame hatchback en dus niet zo onhandig groot als een forse 4×4.
Het geheim van de smid…
De huidige generatie van de Qashqai heeft meer concurrentie. Hij houdt zich opvallend genoeg goed staande in dit krachtenveld. Hoe lukt dat? We gaan op ‘herhaling’ om het geheim van de smid te ontrafelen. Met de Qashqai DIG-T 160 en automaat met dubbele koppeling. Om direct maar met de deur in huis te vallen: prima aandrijflijn en verrassend zuinige motor. We noteren een gemiddelde van 5,9 l/100 km.
Brutale voorzijde
De Nissan Qashqai oogt nog altijd fris en jeugdig. Dat komt vooral door de brutale voorzijde, met de V-vormige grille, die wordt geaccentueerd door een chromen lijst en de strak op deze vorm aansluitende koplampunits. Je kunt toch echt niet zeggen dat dit uiterlijk gedateerd is. Hij valt dus nog altijd op in het crossover-speelveld.
En dan de prijs…
Je koopt een Qashqai vanaf 28.890 euro. Vergelijkbare modellen van andere merken starten boven de dertig mille. Oké, die zijn jonger en bieden een moderner interieur met grotere touchscreens en digitaal instrumentarium. Met de analoge klokken in de Qashqai is echter niks mis.
Assistentie en veiligheid
Nissan levert voor de Qashqai een flink arsenaal aan rijdersassistentie- en veiligheidssystemen. De geteste Tekna+-versie heeft er meer dan twintig! Enkele lichten we uit. Dat is de Intelligent Around View Monitor. Bij achteruit rijden zie je op het centrale display niet alleen beeld achter de auto maar ook van boven gezien rond de auto. Alsof je de omgeving ziet met een drone.
De systemen spannen samen
Onder de noemer ProPilot spannen diverse systemen samen om de Nissan Qashqai binnen de wegmarkering te houden, automatisch te remmen als de verkeersomstandigheden dat nodig maken en te waarschuwen voor achteropkomende inhalers. En als je wil kun je de Qashqai zelfstandig een parkeervak in laten sturen. Je hoeft dan alleen op aanwijzing gas te geven of te remmen.
Lees ook: De nieuwe Nissan Juke, wederom een succes?
Comfortoffensief in Tekna+
De Nissan Qashqai Tekna+ maakt het je op meer fronten makkelijk. Neem de verwarmbare voorruit: super als die beslagen is of bevroren. In een paar minuten verdwijnen vocht en rijp als sneeuw voor de zon. De met heel zacht leer beklede stoelen zijn verwarmbaar. De sleutel kan op zak blijven, want de deuren ontgrendel je door een schakelaar op de portiergrepen in te drukken. Starten doe je vervolgens met een knop. Ach, het is tegenwoordig vaste koek bij meer merken. Het geeft echter aan dat de Qashqai in 14 jaar tijd met zijn tijd is meegegaan.
Sturen en rijden?
De stoelen zitten prima. Ze zijn in deze versie volledig elektrisch verstelbaar en voorzien van een instelbare lendensteun. De besturing is licht en direct. Opvallend is de buitengewoon fijne rijstabiliteit op hoge snelheden. Een heerlijke rust in het stuurwiel en toch een directe reactie als je van koers verandert. Alleen aan rij- en windgeluiden merk je dat dit model al wat langer meegaat. Echt storend is het geluidsniveau niet, maar de nieuwste modellen zijn tegenwoordig net wat stiller van binnen.
Maar een 1,4? Ongelooflijk!
De aandrijflijn is een juweel! Wat reageert de motor kordaat op het gas. Je zou zweren dat het een diesel is, zoveel trekkracht levert die bij lage toeren. Terwijl het toch slechts een 1,4-liter benzine is met turbo. Die levert in de testauto 160 pk. Er is ook een 140 pk-variant. De 7-traps automaat met dubbele koppeling schakelt snel en schokvrij. En bovendien precies op het juiste moment voor een naadloze voortzetting van de acceleratie. Zelf schakelen kan ook met de pook. Schakelpaddles bij het stuur zijn er niet.
Conclusie
Nissan heeft aan de Qashqai nog altijd een puike crossover, ook al draait die al weer wat jaartjes mee. Technisch is hij bij de tijd, waarbij de aandrijflijn een zeer positieve indruk maakt. Bijzonder fijne benzinemotor die prima presteert en toch zuinig is. Het onderstel is op een klinkerweg wat stoterig, maar op hoge snelheid vertaalt dat zich juist weer in de stabiliteit. Het interieur is netjes, goed afgewerkt en door de donkere kleur ingetogen. Nee, voor spannende franje moet je de Qashqai niet hebben, wel als je een praktische, goed uitgeruste en prijstechnisch aantrekkelijke auto zoekt met flink wat ruimte. Handig: de vloerpanelen van de bagageruimte kun je in verticale stand zetten om rondslingerde spullen te voorkomen. Genieten in de Tekna+ is het audiosysteem met 7 luidsprekers van Bose en een subwoofer. En je smartphone heb je in een oogwenk gekoppeld waardoor je je favoriete muziek in premium kwaliteit hoort.