Autotest – Nissan Micra met nieuwe 1,0-liter benzinemotor (2019)
Is 100 pk meer dan genoeg?
Door Henri Stolwijk. Al jaren een vertrouwd gezicht in de automotive wereld. Hoofdredacteur AutoRAI.nl en oprichter van HSPublicity/BuroN11. |
Nissan heeft de populaire Micra op een paar punten opgefrist. Het belangrijkste nieuws treffen we aan onder de motorkap: een nieuwe 1,0-liter driecilinder turbobenzinemotor. Vormt de driecilinder een goede match met de Micra?
Micra populair
Een belangrijke auto, die Missan Micra. De verkoop van deze vijfdeurs hatchback – gepositioneerd in het B-segment met modellen als de Polo, Fiesta, Ibiza, 208 en C3 – blijft maar groeien. Van kalenderjaar 2016 tot en met 2018 groeide de Micra-verkoop met 21 procent, tot tegen de 4.500 stuks per jaar. Opvallend is dat maar liefst 65 procent daarvan afkomstig was van een concurrent, in dit segment stappen kopers blijkbaar nog gemakkelijk over naar een ander merk. Nissan hoopt extra publiek naar de showroom te trekken met de introductie van een nieuwe benzinemotor in de Micra, en door de auto op een paar punten op te frissen.
Sportief
Maar eerst even dit: de Nissan Micra is onderhuids een Renault Clio. Ook de techniek is grotendeels afkomstig van Renault. De look en feel is echter compleet anders. Nissan positioneert de Micra duidelijk als een sportief rijdende hatchback. Daarnaast heeft deze Micra ten opzichte van de huidige Clio een primeur: een nieuwe 1,0-liter IG-T turbomotor.
100 pk en 160 Nm
De 1.0 IG-T vervangt de 0,9-liter benzinemotor met 90 pk en is niet alleen sterker, maar biedt ook meer koppel. Je krijgt 20 Nm aan koppel cadeau. Dat komt neer op 160 Nm in totaal. De nieuwe driecilinder heeft een vermogen van 100 pk (74 kW) en is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Die transmissie schakelt prettig, trefzeker en met het nodige gevoel.
Zuiniger
Bijkomend voordeel is dat de iets grotere motor zuiniger omspringt met brandstof. Ten opzichte van nul-punt-negen verbruikt deze nieuwe één-punt-nul zo’n 0,6 tot 0,7 liter minder per 100 kilometer. Ook de CO2-uitstoot is lager: 13 tot 15 g/km. Mooi meegenomen, maar de grote vraag is of deze motor natuurlijk een goede match vormt met de Micra.
Gidsland
Die 1,0-liter is overigens de enige motor die Nissan in Nederland aanbiedt, waar andere landen de Micra ook met andere varianten te koop is. Dat is een gevolg van de zelfgekozen positie van ons land als gidsland op het gebied van de CO2-heffing. Dat garandeert dat kopers in ons land (meestal) meer moeten neertellen voor dezelfde auto als hun mede-Europeanen in bijvoorbeeld België of Duitsland. De BPM is immers gebaseerd op de uitstoot aan grammen CO2. Om die reden heeft Nissan de 0,9-liter motor niet in het Nederlandse gamma opgenomen. Gewoon omdat deze door de opslag duurder zou worden dan de 1,0-liter variant.
Veel koppel onderin
Terug naar de nieuwe 1,0-liter. Dankzij de turbo heb je ook onderin lekker veel koppel waardoor acceleraties moeiteloos verlopen en je bij het invoegen op de snelweg ook voldoende power hebt om vlot te versnellen. Nissan heeft de Micra tevens voorzien van extra geluidsisolatie rond de aandrijflijn en wielophanging. Dat resulteert in meer stilte aan boord. Wel zo prettig, zo ervaren we tijdens de eerste testritten in zonnig Portugal.
Automaat
Nissan levert de nieuwe driecilinder naar keuze met een Xtronic-automaat, waarmee het bedrijf inspeelt op de toenemende vraag: een automaat is een populaire keuze voor berijders die veel tijd in langzaam rijdend en stilstaand verkeer doorbrengen. Toen Nissan de huidige generatie Micra in 2016 introduceerde, was 12 procent van de auto’s in het segment voorzien van een automatische transmissie. Naar verwachting groeit dat percentage tot ruim 30 procent in 2022. Tja, daarvan wil de Japanse fabrikant natuurlijk ook profiteren.
Xtronic is een CVT
Die Xtronic is een CVT, een afkorting voor een Continu Variabele Transmissie. Ooit in de basis ontwikkeld in Nederland, als het pientere pookje van DAF, maar inmiddels wereldwijd geaccepteerd en geproduceerd. In de praktijk is dit een prima automaat die zijn werk keurig doet. De automaat is voorzien van ‘D-step-technologie’ waarbij schakelacties worden gesimuleerd. Nissan heeft het koppel van de automaatversie overigens wel ietsje teruggeschroefd: van 160 Nm naar 144 Nm. Dat rijdt wat rustiger.
Nissan Micra N-Sport
Nissan grijpt de introductie van de nieuwe krachtbron aan om direct een nieuwe uitvoering te introduceren: de Micra N-Sport. De versie heeft een sportieve uitstraling en concurreert met modellen als de Ford Fiesta ST Line, Volkswagen Polo R-Line, Peugeot 208 GT Line en Seat Ibiza FR. Eigenlijk is die N-Sport een 1,0-liter met 117 pk, maar om de eerder genoemde reden (CO2-uitstoot, dus hogere heffing) komt deze niet naar ons land. En dus krijgen wij wel de looks maar niet de pk’s.
Carbon-look
De Micra N-Sport is leverbaar in de kleuren Passion Red, Solid White, Gunmetal Grey en Enigma Black. De uitvoering herkennen is niet heel moeilijk. Nissan geeft hem onder meer carbon-look afwerking van de lichtmetalen wielen en spiegelkappen, hoogglanszwarte afwerking op zijpanelen en bumpers, een N-Sport-badge op de achterzijde, privacy glass achter en halogeen mistlampen aan de voorzijde. In het interieur past Nissan alcantara stoelbekleding met leder-look accenten toe, maar ook witte ventilatieroosters, een middenarmsteun voor, zwarte hemelbekleding, een achteruitrijcamera met parkeersensoren, een NewNissanConnect-infotainmentsysteem en tot slot Intelligent Key (keyless entry + startknop). Er blijft dan weinig te wensen over.
NewNissanConnect
Het zojuist genoemde NewNissanConnect-infotainmentsysteem is een volledig nieuw ontwikkeld infotainmentsysteem met 7-inch touchscreen. Ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto is standaard in alle uitvoeringen behalve de instapuitvoering Visia. Het infotainmentsysteem werkt snel en intuïtief en is van alle gemakken voorzien, zoals diverse personalisatiefuncties, een snelle zoekfunctie, stemherkenning, 2D-navigatiekaarten, een Find My Car functie en realtime verkeersinformatie van TomTom. Ook kun je vooraf een reis plannen en de bestemming naar de auto sturen. Ook is het mogelijk om je locatie met de Micra te delen. Gebruikers kunnen software- en kaartupdates via wifi en smartphonenetwerk downloaden. Inderdaad, elektronica speelt ook in dit segment een steeds belangrijker rol.
Conclusie
De Nissan Micra kan er weer tegenaan. De nieuwe 100 pk sterke driecilinder is gewoon een erg prettige krachtbron. Stil, soepel en vlot genoeg voor alledaags gebruik. Ook de extra geluidsisolatie komt het comfort ten goede. Dat Nissan ook stappen zet op het gebied van infotainment is alleen maar meegenomen. Feit blijft wel dat de Micra voorin weliswaar voldoende ruim is, maar dat volwassenen op de achterbank wellicht wat krap zitten. Maar ach, daar zijn de kopers in dit segment zich vast van bewust. De Micra is gewoon een goed ding met een prima prijs: vanaf 18.990 euro.