Autotest – Mitsubishi L200 pick-up (2019)
Lekker rocken met een 40-jarige
Door Wim Otten. Doorgewinterd journalist met heldere kijk op content. Thuis in de wereld van auto’s, vrachtauto’s en techniek maar vooral van motorfietsen. |
Een pick-up is een soort Zwitsers zakmes op wielen, zeker als die vierwielaandrijving heeft. We ervaren het nog maar weer eens in de Spaanse hooglanden waar we de Mitsubishi L200 hebben gereden: de zesde generatie al weer.
Doorzetter
De Mitsubishi L200 pick-up is in veel opzichten een doorzetter. Ook als het gaat om voortbestaan. In 1979 lanceerde het Japanse merk de eerste generatie van deze zogenaamde 1-tons pick-up. Dat wil zeggen dat je circa 1.000 kg aan lading mag meenemen. Ook nu, 40 jaar later, is dat mogelijk met de zesde generatie van de L200.
Gebouwd voor een lang leven
Om dat gewicht te torsen heeft hij wel een stevig onderstel, vooral achter. Daar is een starre as toegepast met bladveren. Die constructie is nogal grofstoffelijk en levert bij lege laadbak een wat straf geveerde achterzijde op. Aan de andere kant gaat deze ophanging een eeuwigheid mee. In Europa rijden er bijvoorbeeld van die eerste generatie L200 nog dik 400.000 rond. Dat zegt genoeg.
Hoofdrolspeler
De L200 is momenteel verkrijgbaar in 150 landen. Hij staat op de tweede plaats in de wereldwijde verkoopstatistieken van Mitsubishi, tussen de Outlander en de ASX. Hij speelt een sleutelrol voor het bedrijf. Vooral in Azië heeft de L200 een flink marktaandeel. In dat werelddeel wordt hij ook gebouwd. Om precies te zijn in Thailand. In Europa liggen de kaarten anders. Pick-ups vertegenwoordigen hier maar 1 procent van de totale automarkt. Het is een niche, maar wel eentje waarin de Mitsubishi L200 samen met de Nissan Navara pick-up en de Toyota Hilux pick-up al tientallen jaren een hoofdrol speelt.
Echt ‘in your face’ front
De zesde generatie van de Mitsubishi L200 heeft 51 procent nieuwe componenten ten opzichte van de vijfde generatie die in 2015 is gelanceerd. Het uiterlijk is totaal veranderd. De voorzijde is hoekiger en heeft dezelfde ‘Dynamic Shield’ look als de Mitsubishi ASX en Outlander. De koplampen zitten hoog in het front en zijn voorzien van volledige led-verlichting. Het front is echt ‘in your face’. Hij oogt gewoonweg stukken groter en hoger. Dat laatste komt vast door een 40 millimeter hogere motorkap. Vanachter het stuurwiel zie je die kap ook heel goed. Je voelt je een beetje koning van de weg.
Vorstelijke prestaties
Over koning gesproken: de prestaties zijn vorstelijk. Dan bedoelen we niet acceleratie of topsnelheid, maar praktische gebruiksmogelijkheden. Je kunt stellen dat het een mannetjesputter is die je voor veel klussen kunt inzetten. 1.000 kg laadvermogen betekent dat je met gemak een vracht grind voor het tuinpad kunt halen. Of een flinke vrieskist die je nooit en te nimmer in een stationwagen zou krijgen. Die gaat moeiteloos in de laadbak van de L200.
Zwitsers zakmes op wielen: de nieuwe Mitsubishi L200 (2019) – AutoRAI TV
Oeps, hij mag echt veel trekken
Nog meer te verstouwen? Geen punt, want hij mag aan de trekhaak tot aan 3.100 kg trekken. Een forse zwaar beladen aanhanger, een boottrailer of een horsetrailer met twee paarden zijn dus geen probleem. Met zoveel gewicht zal de dieselmotor van 2,2-liter trouwens wel flink aan de bak moeten. 110 kW(150 pk) vermogen lijkt daarvoor wat mager. In de praktijk valt dat mee. Het hoge koppel van 400 Nm zorgt voor voldoende trekkracht.
Nieuwe dieselmotor
Die viercilinder diesel is trouwens helemaal nieuw. Hij neemt het roer over van een 2,5-liter turbodiesel. De nieuwe motor loopt lekker stil. Deze motor heeft dubbele bovenliggende nokkenassen, 16 kleppen voor 4 cilinders en directe brandstofinjectie. Deze nieuwe versie is speciaal ontwikkeld voor de L200. Volgens Mitsubishi is veel gedaan aan reductie van de wrijving tussen de bewegende onderdelen en een verbetering van de reactiesnelheid van het injectiesysteem.
Fijnst in combinatie met automaat
De handgeschakelde zesversnellingsbak zouden wij vergeten en direct kiezen voor de nieuwe 6-traps automaat. Die is de meerprijs zonder meer waard. Want wat schakelt deze automaat fijn en gevoelsmatig haalt hij veel meer uit de motor. De handbak schakelt door zijn robuuste constructie namelijk niet al te verfijnd. Die vraagt een stevige hand en je moet niet te snel van versnelling willen wisselen. De automaat maakt de auto ook stiller bij hoge snelheden.
Ook een serieuze offroader
De L200 heeft permanente vierwielaandrijving, genaamd Super Select 4WD II. Je kunt van achterwielaandrijving (2WD) naar 4WD schakelen zonder dat de auto moet stoppen, en dat tot 100 km/u. Dat switchen doe je met een draaiknop tussen de voorstoelen. Op het display in het instrumentarium zie je grafisch weergegeven voor welke aandrijving je hebt gekozen. In 4HLc is het centrale differentieel vergrendeld. Deze rijmodus is vooral voor terrein en komt van pas wanneer een van de wielen los komt van de grond. Dan behoudt de aandrijflijn tractie.
Vierwielaandrijving in te kleuren
Positie 4LLc is lage gearing. Dan is de snelheid flink gereduceerd en kun je behoedzaam en met veel kracht de meest steile hellingen en afdalingen in het terrein bedwingen. Dan is de L200 een serieuze offroader. De aandrijving is te verfijnen met de rijprogramma’s GRAVEL, MODDER/SNEEUW, ZAND en ROTS. Via een geïntegreerde controle over het motorvermogen, de automatische versnellingsbak en de remmen samen metde actieve stabiliteitscontrole en de trekkrachtcontrole regelt dit systeem de hoeveelheid wielspin voor maximale terreinprestaties.
Blik rond de auto in vogelperspectief
Verder biedt de zesde generatie van de L200 diverse nieuwe veiligheidssystemen. Dat is bijvoorbeeld de Multi-around Monitor. Dit systeem gebruikt vier camera’s voor- en achteraan de auto en in de buitenspiegels om het gebied rond de op het centrale display te tonen in een vogelperspectief.
Veel veiligheid ingebouwd
Andere veiligheidssystemen zijn Blind Spot Warning met Lane Change Assist-functie en Rear Cross Traffic Alert dat voertuigen detecteert die schuin langs achteren naderen of dwars achter de auto rijden. Wanneer je achteruit rijdt en er nadert een auto, dan krijg je een waarschuwing via de richtingaanwijzers op de buitenspiegels en er klinkt een waarschuwingstoon.
Botsen met paaltje wordt lastig
Unintended Misacceleration mitigation System is bijzonder. Dit systeem is bedoeld om de schade van een aanrijding te verminderen door te vertragen bij het vertrekken of bij het achteruit rijden. Via ultrasone sensoren in de voor- en achterbumper detecteert dit systeem een obstakel in de rijrichting. In dat geval weerklinkt een waarschuwingstoon en wordt het motorvermogen verminderd als je het gaspedaal per ongeluk te snel of te hard zou intrappen. UMS werkt binnen straal van 4 meter voor en achter de auto.
Conclusie
De Mitsubishi L200 is een multitool. Een auto waarmee je alle kanten op kunt en die als dubbele cabine ruimte biedt voor vijf inzittenden. Dus kopen? Hmmm, hier zit hem de kneep. De prijs is nogal flink en dat komt vooral door hoge fiscale lasten. BPM is bij pick-ups hoger dan bij personenauto’s. Die kun je als bedrijf terugvragen en dat geldt ook voor de omzetbelasting BTW. Trek je die ervan af, dan kun je een L200 rijden vanaf iets meer dan 20 mille. Met belastingen ben je al gauw het dubbele kwijt. De dubbele cabine op geel kenteken gaat zelfs in de richting van de 80 mille. Het verklaart waarom pick-ups in ons land maar zo’n klein marktaandeel hebben. En waarom ze vooral in bedrijfs- of overheidsdienst in touw zijn. Jammer, want een pick-up is een fantastische oplossing als je een personauto, kleine vrachtauto en terreinauto in een wilt.