Autotest – Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid (2021)
Langer, meer comfort en slimmer dan voorheen
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Mitsubishi introduceert de vernieuwde Eclipse Cross. Het model heeft een opgefrist uiterlijk, dat valt direct op, maar veel belangrijk is dat de Eclipse Cross voortaan alleen nog als Plug-in Hybrid wordt geleverd. Daarmee heeft de Mitsubishi Eclipse Cross dezelfde techniek als de huidige Outlander PHEV die op termijn uit Europa zal verdwijnen. Tijd voor een eerste kennismaking met de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid.
Eclipse Cross wereldwijd succesnummer
Je zou het misschien niet zeggen, maar de Eclipse Cross is best een succesvol model. Sinds de modellancering in 2017 heeft Mitsubishi wereldwijd al dik 247.000 exemplaren verkocht, waarvan dik 67.000 stuks in Europa. Duitsland staat met 27.000 auto’s op de eerste plaats. Wereldwijd is China koploper met meer dan 40.000 exemplaren. Reden genoeg dus om de Eclipse Cross nieuw leven in te blazen met een facelift.
Uitgekleed
Wie overigens denkt dat Mitsubishi uit Europa zal vertrekken, heeft het mis. Het merk blijft trouw aan geselecteerde Europese landen waarin het merk succesvol is. Nederland hoort daar ook bij. Het gamma van Mitsubishi is nu wel wat uitgekleed, want de ASX is al verdwenen en op termijn gaat ook de huidige generatie Outlander PHEV met pensioen. Wie nu een Mitsubishi-showroom binnenwandelt, ziet daar de Space Star en nieuwe Eclipse Cross PHEV staan.
Renault
In 2023 komen daar nog twee nieuwe modellen bij, beide door Renault gebouwd. Deze twee types zijn ook gebaseerd op een Renault-model. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een bestaand Renault-platform en ook motoren en technologie afkomstig van Renault, maar dan wel met ‘differentiaties’ om het Mitsubishi-DNA te behouden. Reken dus op een herkenbaar Mitsubishi-design. De Nederlandse importeur onderzoekt ook mogelijkheden om de nieuwe generatie Outlander – die al onder meer in de Verenigde Staten wordt verkocht – naar hier te halen.
Opvallend design
Herkenbaar is een Mitsubishi altijd. Dat komt in het bijzonder door het opvallende Dynamic Shield-design. Bij de Eclipse Cross is dat familiegezicht nog beter zichtbaar met een forse grille met chromen details ernaast. Niet alleen het front is aangepast, maar ook de achterzijde. Voorheen had de Eclipse Cross een gesplitste achterruit. Niet heel goed voor het zicht naar achteren. De achterklep is nu aangepast: meer plaatwerk, meer raamoppervlak. Goed nieuws, want dat komt het zicht naar achteren alleen maar ten goede.
Nu ook met navigatie
De grootste verschillen ten opzichte van de vorige Eclipse Cross is dat het model nu een 10 procent grotere bagageruimte heeft (nu 471 liter, was 448 liter) en ook grotere bagagevloer (+8 cm), dat de auto 14 centimeter langer is dan voorheen en dat het model te krijgen is met geïntegreerde navigatie. Voorheen was je aangewezen op Apple Carplay. Nu kun je ook met een TomTom-systeem navigeren op een 8-inch touchscreen, alsook met Android Auto.
Andere upgrades voor Eclipse Cross
Mitusbishi heeft ook gekeken naar de rijeigenschappen van het model. Het zwaartepunt is met 3 centimeter verlaagd en dat komt het rijgedrag ten goede. De auto rijdt comfortabel, voelt solide aan en geeft vertrouwen in bochten. Het onderstel kent een prettige demping, zodat het ook op de langere afstanden aangenaam blijft. Dat is deels te danken aan de verbeterde schokdempers en nieuwe vering. Goede stoelen dragen ook bij aan het comfort, evenals de interieurruimte. Vooral achterin heeft de Eclipse Cross aardig wat beenruimte, al zijn daar de zittingen wel wat kort. De auto is ook een stukje stiller geworden, door betere geluidsisolatie in de dakbekleding, dikkere vloermatten en meer isolatie in de wielkasten.
Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid (2021) – Alles wat je moet weten – AutoRAI TV
Twin Motor 4WD-systeem
De Eclipse Cross PHEV maakt gebruik van dezelfde aandrijftechniek als de huidige Outlander PHEV. Het zogenoemde Twin Motor 4WD-systeem bestaat uit een elektromotor op zowel de voor- als achteras met respectievelijk 60 kW (82 pk) en 70 kW (95 pk). Een 2,4-liter benzinemotor met 98 pk vult het geheel aan. Het systeemvermogen komt uit op 138 kW, omgerekend 188 pk. Op papier kun je 600 kilometer rijden op een volle tank en volle acculading. De prestaties dan: de topsnelheid bedraagt 162 km/u en de 0-100-tijd komt uit op 10,9 seconden.
Batterij
Over die accu gesproken: de stroom is afkomstig uit een 13,8 kWh lithium-ion batterij die via een AC-laadpunt (16 A) in circa vier tot vijf uur volledig is opgeladen. Indien gewenst, kan de batterij ook in 25 minuten tot 80% worden opgeladen bij een DC-snellaadstation. Een unique selling point van de Eclipse Cross Plug-in Hybrid is dat het model ook stroom kan leveren aan huis, beter bekend als V2H (Vehicle to Home).
Vehicle to Home
V2H (Vehicle to Home) wil zeggen dat de Eclipse Cross PHEV kan samenwerken met een thuisnetwerk. Denk hierbij aan het overdag opvangen de stroom in de HV-batterij welke geleverd wordt door zonnepanelen. En dat de stroom ook weer terug geleverd kan worden aan het thuisnetwerk als daar behoefte aan is bijvoorbeeld in de avond of als er een netwerk stroomuitval is.
Vehicle to Grid
Daarnaast kan de Eclipse Cross PHEV ook stroom leveren aan het netwerk, beter bekend als V2G (Vehicle to Grid). V2G houdt in dat tijdens een overschot op het landelijke netwerk de elektriciteit in de HV-batterij van de Eclipse Cross PHEV opgeslagen kan worden. En vervolgens op het moment van een te kort juist door de batterij aan het landelijke netwerk terug gegeven kan worden. Hiermee kan de batterij ingezet worden om het energienetwerk in balans te houden. Het in balans houden van het netwerk wordt voor de netbeheerder een steeds grotere uitdaging. Als vraag en aanbod niet met elkaar in balans zijn, kunnen er verstoringen op het netwerk ontstaan.
Bi-directioneel
Ook interessant: in de bagageruimte van de Eclipse Cross PHEV bevindt zich een 1500W/230V-aansluiting. Deze wordt gevoed door de aandrijfaccu en maakt het mogelijk om diverse elektrische apparaten voor werk en hobby van stroom te voorzien, ideaal tijdens een kampeervakantie. Dit wordt dan weer bi-directioneel laden genoemd, ook bekend als Vehicle to Load (V2L). Op papier allemaal leuk en aardig. De vraag is of de eindgebruik hier ook daadwerkelijk gebruik van zal maken. Dat de auto het kan, is mooi meegenomen.
Geremd trekvermogen
Met een volle batterij kan de Eclipse Cross PHEV 45 kilometer (WLTP) volkomen elektrisch rijden, met een topsnelheid van 135 km/u. In de praktijk ligt die EV-range tussen de 30 en dik 40 kilometer, afhankelijk van rijgedrag, buitentemperatuur en andere variabelen. De Eclipse Cross met stekker mag overigens 1.500 kilogram geremd trekgewicht, handig voor bijvoorbeeld een caravan.
Focus op elektrisch rijden
De aandrijftechnologie van de Eclipse Cross PHEV is bijzonder interessant. Dat komt omdat het systeem het accent op elektrisch rijden legt. Er zijn drie hybride aandrijfopties. De eerste is EV Drive Mode (volledig elektrisch rijden) waarbij de elektromotoren de auto aandrijven met stroom uit de aandrijfaccu. Er is ook een Series Hybrid Mode: de elektromotoren drijven in dit geval de auto aan met stroom opgewekt door de benzinemotor. Tot slot is er de Parallel Hybrid Mode: de benzinemotor drijft de auto aan bij hoge snelheden (wanneer dit de meest efficiënte aandrijving is), met ondersteuning door de elektromotoren wanneer extra vermogen nodig is. De benzinemotor heeft een maximum toerental van 4.000 toeren per minuut.
Rijmodi
Je kunt ook invloed uitoefenen op het karakter van de aandrijflijn, want er zijn verschillende rijmodi, zoals Snow, Gravel, Eco, Normal en Tarmac. Standje Tarmac vormt de meest sportieve keuze. De gasrespons is in dit geval best fel, waardoor je wat rustiger je voet moet bewegen. De stand Comfort is het best geschikt voor alledaags gebruik.
Dit is standaard
Mitsubishi levert de Eclipse Cross Plug-in Hybrid in vier uitrustingsniveaus. Tot de standaarduitrusting (Intense) behoren onder andere 18-inch lichtmetalen wielen, LED-dagrijverlichting, dual zone climate control en het multimediasysteem Smartphone-link Display Audio (SDA). Ook verwarmbare voorstoelen, een achteruitrijcamera en de actieve veiligheidssystemen Forward Collision Mitigation, Lane Departure Warning en Automatic High Beam zijn inbegrepen. Prijzen beginnen bij 37.990 euro. Het topmodel – het model op de foto’s – is de Instyle die minimaal 44.490 euro kost. Die heeft als extra’s een panoramisch schuifdak, zwartlederen bekleding, een verwarmbare achterbank, elektrisch verstelbare passagiersstoel en het Mitsubishi Premium Audio Sound System (510W) met acht speakers.
Conclusie test Eclipse Cross PHEV
Een uitgesproken, comfortabele SUV, dat is de Mitsubishi Eclipse Cross Plug-in Hybrid. Wel een auto met een gebruiksaanwijzing, want opladen is een must om de maximale efficiency van de aandrijflijn te benutten. Wie de auto keurig aan de lader hangt, zoveel mogelijk elektrisch rijdt en alleen waar nodig de benzinemotor inschakelt, kan extreem zuinig rijden met deze Mitsubishi. Een mooi stukje Japanse techniek in een frisse jas die goed in elkaar steekt, want de Eclipse Cross geeft vooral een zeer solide indruk.