Autotest – Mini John Cooper Works Cabrio (2017)
Heeft JCW ook een andere betekenis?
Best gek toch, dat we bij Mini Nederland een John Cooper Works Cabrio ophalen in een periode waarin met regelmaat regen en hagel valt? Maar dat doen we juist om te kijken of je met zo’n Mini Cabrio het hele jaar door kan blijven rijden. Is het een vierseizoenencabrio?
Best een vreemde auto
Je moet allereerst weten dat zo’n Mini Cabrio eigenlijk best een vreemde auto is. Er bestaat geen directe concurrent die qua vorm in de buurt komt van de Mini. Qua prijs zijn er natuurlijk wel alternatieven te bedenken. Mini brengt de stevige prijs van 48.200 euro in rekening voor de Mini JCW Cabrio, zowel voor de versie met handgeschakelde zesbak als voor die met de zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Wij rijden de automaat en die schakelt voortreffelijk en supersnel. Je mist de handbak geen moment. De Mini One Cabrio met 75 kW (102 pk) is er overigens voor prijzen vanaf 27.000 euro.
Concurrenten
Maar goed, 48 mille dus. Je koopt voor dat geld ook een Audi A3 Cabriolet 1.5 TFSI met 110 kW (150 pk, prijzen vanaf 40.435 euro) of een Abarth 124 Spider met 125 kW (170 pk, vanaf 47.595 euro). De Mini is in dit geval veruit de krachtigste met een motorvermogen van 170 kW (231 pk) en 320 Nm trekkracht.
VIDEO: Mini John Cooper Works Cabrio (2017) – AutoRAI TV
Een vierzitter?
De Abarth is een echte roadster met twee zitplaatsen. De Audi en de Mini zijn op papier vierzitters, maar realiseer je wel dat je in beide auto’s alleen kleine kinderen op de achterbank kwijt kunt. De beenruimte is namelijk vrij beperkt. Er zijn Isofix-aansluitingen, dus je kunt er ook een kinderstoel plaatsen. Een verschil tussen de Audi en Mini is dat Mini de softtop opvouwt bovenop het achterdek, terwijl die bij Audi in de bagageruimte verdwijnt. De bagageruimte van de Mini is dus altijd gelijk, te weten 215 liter. Niet heel ruim, maar wel groot genoeg voor de boodschappen.
“Tijdens terugschakelen en gas liften lijkt het alsof de Mini JCW Cabrio grootverbruiker is van bruine bonen en pruimen. Als je begrijpt wat we bedoelen.”
Winterproof?
De softtop van Mini Cabrio bestaat uit dikke lagen, waardoor het dak qua isolatie nauwelijks onderdoet voor die van de hatchbackversie. Uiteraard hoor je geluiden van buiten wat beter en hoor je wat meer kraken bij heftig, winderig weer, maar dat hoort bij de charme van het rijden in een cabrio. Ondanks soms wat harde tegenwind en luide omgevingsgeluiden neemt de spraakherkenning alle bedieningsopdrachten in één keer perfect over. Het belangrijkste is dat je het dankzij de uitstekende isolatie van het dak nooit koud zult hebben als je met gesloten kap rijdt. Misschien wel even in de ochtend, maar het interieur warmt gelukkig snel op.
Warme billen
Open rijden is ook geen straf. Je zit goed uit de wind en dankzij de stoelverwarming blijft je derrière op een aangename temperatuur. Het dak opent en sluit in 18 seconden; dat kan ook rijdend, met snelheden tot 30 km/u. Wel zo handig in de wintermaanden, als een regenbui plotseling kan opdoemen. Je hoeft dus niet helemaal te stoppen om het dak te sluiten. Schijnt de zon, dan geniet je in 18 seconden van een extra dosis vitamine D en kijkt de wereld jaloers toe.
“Tijdens nat weer – in de winter toch vaak het geval – voorkomt gedoseerd gas geven dat de wielen naar grip zoeken.”
Het grote publiek
Hoe kan het toch dat Mini altijd positieve reacties oproept bij iedereen? Is het de naam? Het design? Knap is het wel, dat Mini indruk maakt bij zo’n grote groep mensen. Vrouwen, mannen, kinderen zelfs, het maakt niet uit. Mini is geliefd. Deze Mini John Cooper Works Cabrio valt helemaal in de smaak bij het grote publiek. We bezorgen voetgangers en medeweggebruikers letterlijk nekpijn als ‘Johnny’ passeert.
“De softtop van Mini Cabrio bestaat uit dikke lagen.”
JCW-logo’s all over the place
Jawel, om te zien is een Mini Cabrio echt een leuk ding. En als John Cooper Works-versie is het helemaal feest. Dat het een JCW is, mag de hele wereld weten. In de grille, op de zijschermen, op de achterkant, op de remklauwen, op het stuurwiel; het John Cooper Works-logo prijkt in overvloed op en in de auto. Die JCW-logo’s worden aangevuld met sportiever gevormde bumpers, diverse rode details en stoere lichtmetalen wielen. De softtop is voorzien van een opvallende Union Jack.
Bruine bonen en pruimen
Dus nee, bescheiden is zo’n Mini Cabrio absoluut niet. Iedereen moet hem zien. En horen, want uit de sportuitlaat komt een prettige dosis kabaal. Een haast rallyauto-achtig gerochel. Hees, rauw en indringend. Tijdens terugschakelen en gas liften lijkt het alsof de Mini JCW Cabrio grootverbruiker is van bruine bonen en pruimen. Als je begrijpt wat we bedoelen.
“Open rijden is ook geen straf. Je zit goed uit de wind en dankzij de stoelverwarming blijft je derrière op een aangename temperatuur.”
Adrenaline
Met een auto als de Mini Cabrio is toeren een heerlijke bezigheid, onder meer dankzij de goede stoelen, de fijne zitpositie, de comfortabele aandrijflijn en de zeer prettige en directe besturing. Het is pure ontspanning. Cruisecontrol aan en kilometers maken, fijn hoor. De JCW Cabrio voegt daar nog een flinke dosis adrenaline aan toe, want met 231 pk is het een erg rap ding. Je sprint in 6,5 tellen naar 100 km/u en haalt een top van 240 km/u.
Zoekerig
Al die power gaat naar de voorwielen. Tijdens nat weer – in de winter toch vaak het geval – moet je wel gedoseerd gas geven om te voorkomen dat de wielen zoekerig worden. Je kunt perfect rustig rijden met deze Mini. En als je dat doet, dan haal je met gemak een verbruik van slechts 1 op 14. Toch daagt zo’n Mini John Cooper Works Cabrio je altijd uit. Soms kun je de verleiding wel weerstaan, maar vaak ook niet. Rijden is in deze auto gewoon een feestje, ook in de winter. Dus ja, de Mini Cabrio is een uitstekende all-weather cabrio. En als JCW is hij extra leuk. Duur, dat wel. Maar echt leuk. Het is zonder meer een JCW’tje. Een jaloersmakende, comfortabele wintercabrio.
5 Pluspunten
+ Overvloed aan kracht
+ Uitlaatgeluid!
+ Aantrekkelijk design
+ Heerlijke besturing
+ Rijke uitrusting
5 Minpunten
– Prijzig
– Achterin alleen ruimte voor kinderen
– Bagageruimte niet heel ruim
– Iedereen is jaloers
– Zicht naar achteren is beperkt