Autotest – De 7-traps Steptronic-automaat van Mini, een goede keuze?
Ideaal voor Nederlandse verkeer
Zeg files en je billen knijpen direct samen. Je denkt meteen aan de soms gruwelijke ochtend- en avondspitsen van Nederland. Gezellig aansluiten in de rij en meter voor meter kruipend afleggen. Een automaat is dan meer dan welkom. Mini introduceert in de drie- en vijfdeurs hatchback en cabrio een nieuwe Steptronic-zeventrapsautomaat met dubbele koppeling voor diverse motoren. Hoe goed is de nieuwe Mini automaat? Hier het antwoord.
Zestrapsautomaat met pensioen
De nieuwe Steptronic-zeventrapsautomaat van Mini is een alternatief voor de handgeschakelde zesbak. De zeventrapsautomaat is sinds november 2017 leverbaar in de Mini One en Cooper D. Vanaf maart 2018 wordt de nieuwe automaat ook geleverd in de Cooper en Cooper S-modellen van de drie- en vijfdeurs hatchback en cabrio. De zestrapsautomaat mag met pensioen. De JCW-versies krijgen een achttrapsautomaat van Aisan, zonder dubbele koppeling.
“De zestrapsautomaat met dubbele koppeling mag met pensioen.”
Korte schakeltijden
De Steptronic-zeventrapsautomaat heeft zoals gezegd wél een dubbele koppeling, waardoor altijd de volgende versnelling klaarstaat. Dat rijdt prettig; de schakeltijden zijn daardoor bijzonder kort en de motor pakt de draad altijd supersnel op.
AutoRAI TV:
Getrag
“De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is afkomstig van Getrag en biedt meer efficiency dan de zestrapsautomaat”, zegt Christoph John, engineer voor DCT’s bij Mini. “We hebben de transmissie met eigen kennis verbeterd en voor Mini kenmerkende karaktereigenschappen toegevoegd. De ontwikkeling heeft vier tot vijf jaar geduurd.”
“Haal je je voet van het gaspedaal, dan ontkoppelt de transmissie van de motor.”
Coasting-functie
Mini heeft direct ook brandstofbesparende techniek in de zeventrapsautomaat toegepast, zoals een coasting-functie. Haal je je voet van het gaspedaal, dan ontkoppelt de transmissie van de motor. Het toerental daalt tot stationair en de auto rolt uit. Dat scheelt brandstof. Geef je weer gas, dan is de aandrijflijn in no time weer alert. Daarnaast kijkt de automaat naar input van het navigatiesysteem om te bepalen welke versnelling het meest gewenst is – handig als je een scherpe bocht nadert.
Zelf schakelen
Uiteraard kun je ook zelf schakelen. Duw de pook naar links om de Sport-modus te activeren en je kan naar wens zelf met tikken tegen de pook van verzet wisselen. Voor de sportievere rijders onder ons is dat heerlijk rijden. Al is er ook in de D-modus geen reden tot klagen. Comfort en rijplezier, dat krijg je. Schakelen gaat razendsnel en de schakelmomenten worden goed gekozen. Zowel de hardware als software is dus goed in orde.
“De nieuwe pook is aanzienlijk korter dan de pook van de zestrapsautomaat.”
Kortere pook
Is er ook reden tot klagen? Nou, niet echt. Wat wel is opgevallen is dat de nieuwe pook aanzienlijk korter is dan de pook van de zestrapsautomaat. Je moet met je hand dus een grotere afstand afleggen om je hand op de pook te laten vallen. Een minpunt is het niet, eerder een kwestie van gewenning. Bovendien rijden de meeste ‘Mininezen’ toch in de D-modus, waarin de transmissie al het werk zelf doet.
Fijne metgezel
We testen de nieuwe zeventrapsautomaat van Mini in Sölden, in Oostenrijk, waar Mini ons laat rijden over prachtige bergwegen met spectaculaire uitzichten. Dat is uiteraard heerlijk rijden, maar veel belangrijker is om te melden dat de vijfdeurs hatchback Cooper D een zeer fijne metgezel is, helemaal met de nieuwe automaat. De auto is comfortabel, stil en zuinig. En jawel, ook in deze Mini is sturen een feestje. Een fijn totaalpakket dus. De driedeurs Mini One met 75 kW (102 pk) met automaat is er voor prijzen vanaf 24.330 euro. De driedeurs Mini Cooper D met automaat kost 30.240 euro. De vijfdeurs One en Cooper D met automaat kosten respectievelijk 25.280 en 31.250 euro.