Autotest – Mercedes-Benz X-Klasse (2018)
Vol aan de bak met Mercedes-Benz X 250 d 4Matic
“Ik had niet verwacht dat het een Mercedes zou zijn”, horen we geregeld tijdens onze testweek met de Mercedes-Benz X-Klasse als mensen langs de pick-up lopen. Het is ook best even wennen: een pick-up met de beroemde ster op de neus en achterklep. Is zo’n X-Klasse een mooie aanwinst in het pick-upsegment?
Platform van Nissan
Er staan namelijk al wat ervaren werkpaarden op stal. Denk aan de Volkswagen Amarok, Ford Ranger, Mitsubishi L200, Fiat Fullback en Isuzu D-Max. Allemaal voorbeelden van midsized pick-upmodellen. Een ander sprekend voorbeeld is de Nissan NP300 Navara. Renault heeft op het platform van deze Japanse pick-up zijn Alaskan gebouwd, een auto die zowel aan de binnen- als buitenkant nauwelijks afwijkt van de Nissan. De Alaskan komt overigens voorlopig niet naar Nederland in verband met beperkte marktkansen. De Navara diende ook als basis voor de X-Klasse, alleen ging Mercedes-Benz wat uitgebreider te werk dan Renault.
Eigen design
Het kapitaalkrachtige Mercedes-Benz gaf de X-Klasse allereerst een geheel eigen uiterlijk. Toegegeven, de vorm van de cabine lijkt nog altijd sterk op de Nissan. Maar op alle andere onderdelen is er ausgiebig gearbeitet door Mercedes-Benz. De X-Klasse heeft een geheel eigen front, een eigen achterzijde met nieuwe lichtunits, een geheel eigen onderstelset-up en tot slot – en dat is misschien wel de grootste metamorfose – een compleet eigen interieur.
Mercedes-Benz X-Klasse (2018) – AutoRAI TV – REVIEW
Het Mercedes-Benz-Gefühl
Jawel, stap in deze pick-up in en je hebt direct het Mercedes-Benz-Gefühl. UIteraard zijn de meeste kunststoffen met het oog op duurzaamheid van een harde soort, maar dat stoort niet. Sterker nog: je verwacht het in een pick-up. De toplaag van het dashboard is daarentegen mooi zacht en voorzien van een fraaie stiksels. Het dashboardontwerp van deze Mercedes is verreweg het mooist van het drietal NP300 Navara, Alaskan en X-Klasse.
“Je telefoon een plaats geven is een lastige taak, omdat er geen aflegruimte is.”
Praktisch gebruiksgemak
Toch heeft mooier zijn dan de rest ook een paar nadelen. De NP300 Navara en Alaskan hebben bijvoorbeeld handige aflegdelen waar je veilig een smartphone kunt plaatsen. In de X-Klasse leek design voor praktisch gebruiksgemak te gaan. Je telefoon een plaats geven is een lastige taak, omdat er geen aflegruimte is. Er is een soort van bekerhouder, maar die is slechts een paar centimeter diep en te klein voor de gemiddelde smartphone. Een gemiste kans dus.
“Stap in deze pick-up in en je hebt direct het Mercedes-Benz-Gefühl.”
Stuurwiel alleen in hoogte verstelbaar
Strak oogt het dashboard zeer zeker, alleen is het jammer dat er niets gedaan is met de ruimte tussen de CD-module en bediening van de verwarmingsinstallatie. De telefoon gaat daarom maar in het portiervak. Ook prima, want dankzij het mooie en snel werkende infotainmentsysteem kun je handsfree bellen. Nog een puntje van kritiek: het stuurwiel is niet in diepte verstelbaar, maar alleen in hoogte. Gelukkig compenseert een goede verstelbaarheid van de bestuurdersstoel dit gemis. De stoelen zitten overigens prima, ook op de langere afstanden.
Motoren
Er is voor nu keuze uit twee 2,3-liter viercilinder dieselmotoren met common-rail-techniek, bekend van Nissan en Renault. Er is keuze uit de X 220 d (enkele turbo) met 120 kW (163 pk) en de X 250 d (twee turbo’s) 140 kW (190 pk). Deze twee types zijn leverbaar met achterwielaandrijving of inschakelbare vierwielaandrijving. Voor de X 250 d en X 250 d 4Matic met 190 pk is tegen meerprijs een zeventraps automaat leverbaar. Halverwege 2018 volgt een V6-dieselmotor met 190 kW (258 pk) en 550 Nm trekkracht, genaamd X 350 d 4Matic. Deze motor is niet in de Nissan of Renault leverbaar.
King on the road
We zijn onderweg in de X 250 d 4Matic, voorzien van een 7G-automaat. De dieselmotor heeft genoeg power en laat zich eenvoudig rijden. Bij een koude start klinkt de dieselmotor echt als een doos met spijkers: een nagelend geluid dus. Direct maakt je lichaam een overdosis serotonine – het goed-voel-stofje – aan en voel je je de king on the road. Rijden in zo’n pick-up blijft gewoon stoer.
Kwestie van even wennen
De automaat doet prima zijn werk, al merk je wel dat je de automaat soms wat moet helpen. De transmissie wacht soms wat langer met opschakelen. Door zelf gas terug te nemen, schakelt de automaat op. Kwestie van even wennen. Zelf schakelen kan ook. Bovendien kun je switchen tussen achter- en vierwielaandrijving en een hoge en lage gearing. De bediening daarvan is kinderlijk eenvoudig gemaakt dankzij een draaiknop achter de pook. Voor normaal gebruik volstaat achterwielaandrijving.
“Bij een koude start klinkt de dieselmotor echt als een doos met spijkers: een nagelend geluid dus.”
Zwaar
De hoge zit biedt overzicht over het pick-upgevaarte, want met een lengte van 5.340 mm is zo’n X-Klasse absoluut geen kleine jongen. Laat staan licht, want hij weegt dik 2.200 kilogram. Dat merk je aan alles. Niet alleen aan het sturen, dat bijzonder zwaar maar direct gaat. Maar ook aan het verbruik. Wie 130 km/uur rijdt waar toegestaan, schrikt van het brandstofverbruik. Met geluk haal je dan 1 op 9. Wij beperken het snelwegtempo tot 110 km/uur en halen dan gemiddeld 8,3 l/100 km, omgerekend 1 op 12. Dat is nog enigszins comfortabel. Op een volle tank kom je dan ongeveer 700 kilometer ver.
Afdekplaat: nemen
Het verbruik kan nog lager uitvallen als je de laadbak bedekt met een afdekplaat. Die ontbrak bij ons, waardoor de laadbak fungeert als een soort opvangbak voor lucht waarbij de lucht moeilijk kan ontsnappen. Met afdekplaat ben je al snel 10 tot 15 procent zuiniger onderweg. Tip: neem dus zo’n afdekplaat. Die verdien je op termijn terug door een lager verbruik.
- Lengte: 5.340 mm
- Breedte: 1.920 mm
- Hoogte: 1.819 mm
- Wielbasis: 3.150 mm
- Lengte laadbak: 1.587 mm
- Breedte laadbak: 1.560 mm
- Hoogte laadbak: 474 mm
- Maximaal laadvermogen: 1.042 kg
- Aanhangergewicht geremd (afhankelijk van de motorisering en uitrusting): 1.650–3.500 kg
- Max. doorwaaddiepte: 600 mm
- Bodemspeling: Vooras 202 mm / Achteras 221 mm bij onderstel met grotere bodemspeling
- Taludhoek voor/achter: 28,8°/23,8° / 30,1°/25,9° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Maximale overhelhoek: 49,8° / 49° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Drempelhoek: 20,4° / 22° bij onderstel met grotere bodemspeling
- Maximale hellingshoek: 100%
Prijzig
Een X-Klasse op geel kenteken kopen vergt lef en een hele dikke portemonnee. Het geteste exemplaar kost welgeteld 113.000 euro op geel kenteken, dus inclusief BTW en BPM. Zonder alle belastingen betaal je voor deze testauto 57.253 euro. De X-Klasse is er vanaf 38.480 exclusief BPM en BTW en vanaf 85.479 euro op geel kenteken.
“Wij beperken het snelwegtempo tot 110 km/uur en halen dan gemiddeld 8,3 l/100 km, omgerekend 1 op 12.”
Uitgebreide optielijst
Prijzen kunnen snel oplopen door een uitgebreide optielijst. Zo is er keuze uit zes verschillende bekledingssoorten waaronder twee ledervarianten. Verder zijn er nog opbouwsets voor de laadbak en instapbeugels. Daarnaast zijn er nog drie uitrustingsvarianten, te weten de Pure, Progressive en Power. De Pure is gericht op functionaliteit, de Progressieve op mensen die meer waarde hechten aan stijl en de Power op kopers die meer waarde hechten aan design, prestaties en comfort.
Fan zijn van die ster in de grille
De Mercedes-Benz X-Klasse is zonder meer een stijlvolle, maar bovenal stoere pick-up. De basis is uitstekend en op de hardware is niets aan te merken. Een prima keuze als je valt voor design en merkwaarde, maar dat heeft wel een prijskaartje. De Nissan NP300 Navara heeft een praktischer en misschien wat minder fraai interieur, maar is wel beduidend goedkoper. Een Nissan met dubbele cabine, 160 pk dieselmotor, handbak en topversie Tekna is er grijs bijvoorbeeld vanaf 33.560 euro en geel vanaf 64.577,60 euro. De Mercedes-Benz X-Klasse X 220 d met handbak is er grijs vanaf 38.480 euro en geel vanaf 85.479 euro. Beste verschillen, terwijl de basis in principe gelijk is. Je moet dus echt fan zijn van die ster in de grille. Stiekem zijn we dat na een week testrijden wel geworden.