Autotest – Mercedes-Benz V-Klasse (2019), beter dan S-Klasse?
Als V 300 d sneller dan menig personenauto
Door Bart Oostvogels. Mede-hoofdredacteur AutoRAI.nl en MotorRAI.nl. In de wieg gelegd als automotive journalist. Een échte nieuwsjager en liefhebber van auto’s én motoren. Hoe lichter, hoe beter! Als het maar wielen heeft. |
Denk niet dat een personenbus als deze Mercedes-Benz V-Klasse niet populair is. Sterker nog: sinds de marktintroductie van de V-Klasse in 2014 heeft Mercedes-Benz al dik 210.000 exemplaren verkocht. 2018 was zelfs een recordjaar met dik 64.000 auto’s. Reden genoeg dus voor Mercedes-Benz om de V-Klasse op te frissen, met als hoofdattracties meer veiligheidssystemen, meer luxe en een nieuwe 2,0-liter viercilinder dieselmotor.
Nieuwe dieselmotor
Die nieuwe dieselmotor is eigenlijk ook meteen het grootste nieuws in de vernieuwde Mercedes-Benz V-Klasse. We hebben het over de OM 654 viercilinder dieselmotor die door Mercedes-Benz altijd gekoppeld wordt aan een 9G-Tronic automaat. Die schakelt comfortabel over, maar heeft soms wel wat bedenktijd nodig als je op de snelweg bijvoorbeeld even moet accelereren. Gelukkig heeft de V-Klasse rijmodi, te weten ‘Comfort’ en ‘Sport’. Daarmee kun je invloed uitoefenen op het schakelgedrag.
Slimme diesel
De nieuwe dieselmotor is van alle gemakken voorzien om aan de steeds strenger wordende CO2-eisen te voldoen. Het blok heeft bijvoorbeeld een aluminium behuizing, stalen zuigers, een zogeheten Nanoslide cilinderwandcoating voor minder interne weerstand in de motor, meerweg uitlaatgasrecirculatie en gekoppelde uitlaatgasnabehandeling. Dit alles resulteert op papier in een lager brandstofverbruik en lagere emissies. Wel een dingetje: je moet zo nu en dan wel AdBlue tanken voor de reductie van stikstofoxide. Je weet wel: dat stofje waarvoor Den Haag de maximumsnelheid op snelwegen heeft verlaagd naar 100 km/u. Gelukkig krijg je gewoon een melding als de AdBlue-tank bijna leeg is.
V-Klasse op geel kenteken
Genoeg technische prietpraat. De V-Klasse begint in Nederland bij 72.645 euro (geel kenteken). Voor die euro’s levert Mercedes-Benz een V 220 d met 163 pk (120 kW) sterke dieselmotor. Wij rijden de topdiesel: de V 300 d met vermogensoutput van liefst 239 pk (176 kW) met kortstondig – dankzij overboost – een stevige 500 Nm aan koppel. Rijden kan vanaf 75.484 euro (geel kenteken), maar zoals deze V-Klasse is uitgevoerd, praten we over een eindprijs van dik 103.000 euro. Van dat geld kun je bijna een Mercedes-Benz S-Klasse kopen.
Wedstrijdje doen?
De V 300 d is wat je noemt een krachtpatser. Er is altijd koppel beschikbaar en met deze personenbus ben je menig personenauto te snel af. De V 300 d accelereert bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in slechts 7,9 seconden en haalt een topsnelheid van 220 km/u. Indrukwekkende cijfers. Zijn voorganger – de Viano CDI 3.0 V6 met 224 pk en 440 Nm – had 9,1 seconden nodig om 100 km/u te bereiken. Zeer snel dus, maar niet nerveus. Op alle snelheden is de V-Klasse comfortabel. En stil! Want op isolatiemateriaal is absoluut niet bezuinigd.
Crosswind Assist
De rechtuitstabiliteit van de V-Klasse is uitstekend en ook op hogere snelheden is de ‘V’ een heerlijke metgezel. Dat komt ook omdat Mercedes-Benz standaard het systeem Crosswind Assist installeert. Hiermeer krijgt de bestuurder ondersteuning bij het op koers houden van de V-Klasse in het geval van harde zijwind.
Mercedes-Benz V 300 d (2019), sneller dan menig personenauto – AutoRAI TV
Rechtuitstabiliteit
En wat verbruikt zo’n dikke dieselmotor dan? Dat valt alles mee als je een beetje je best doet. Wij kwamen met een rustige rijstijl op uit 6,8 liter op 100 kilometer, dat is 1 op 14,7. Niet slecht voor een dik 2.000 kilogram zware personenbus mét bagage en zes passagiers. Wie continu 130 km/u of harder rijdt, haalt met moeite 1 op 10.
Dit is aangepast
Tijd om de V-Klasse te parkeren en er een rondje omheen te lopen. Hij heeft immers een facelift gehad. Wat is er dan nieuw? Nieuwe bumpers met grotere luchtinlaten, een andere grille met centraal het sterlogo, het zijn zomaar wat aanpassingen die Mercedes-Benz heeft doorgevoerd op de V-Klasse. Voor de afwerking van het interieur verdient Mercedes-Benz een compliment. Zachte materialen, fraaie stiksels, lederen bekleding en zelfs sfeerverlichting, je vindt het allemaal als je instapt.
Turbinelook
Ook heeft de V-Klasse nu ventilatieroosters met een turbinelook, nieuwe meters in het instrumentarium en nieuwe sierpanelen, te krijgen in pianolak, ebbenhout, koolstofvezel en geborsteld aluminium. De stoelen zijn heel comfortabel, maar hebben wel wat korte zittingen. Toch kun je eenvoudig urenlang sturen in de V-Klasse, zonder dat je rug gaat zeuren.
Interieurindeling
De V-Klasse is helemaal naar eigen wens aan te kleden. De interieurindeling bepaal je zelf. De getest uitvoering heeft zes losse zitplaatsen, twee voorin, twee in het midden en twee achterin. Je kan hem ook met tafel in het midden krijgen. Overigens heb je met zo’n V-Klasse keuze uit drie lengtematen. De korte komt uit op 4,90 meter, de lange op 5,14 meter en de extra lange op 5,37 meter.
Snel boodschappen inladen
Dat een personenbus praktisch is, behoeft geen uitleg. Toch heeft de V-Klasse nog een leuke gimmick: de ruit in de achterklep kan afzonderlijk worden geopend. Handig voor het snel inladen van het boodschappen. Onder de legplank heeft Mercedes-Benz nog twee boodschappenkratten verstopt. De achterklep is ook in één geheel volledig elektrisch te openen en te sluiten.
Veiligheid
Mercedes-Benz heeft deze facelift van de V-Klasse aangegrepen om direct nieuwe veiligheidssystemen te introduceren. Zo kan het nieuwe systeem Active Brake Assist een dreigende aanrijding met een vooruitrijdende auto herkennen. Het systeem geeft dan eerst een visuele en een akoestische waarschuwing. In de grootlichtmodus stelt Highbeam Assist Plus de bestuurder in staat om te profiteren van een permanente, brede verlichting van de weg, zonder dat andere weggebruikers worden verblind. Ook dodehoekdetectie is aanwezig, evenals adaptieve cruise control en een snelheidsbegrenzer.
Conclusie
Toegegeven, hij is niet goedkoop op geel kenteken. Gelukkig schaft het gros van de kopers zo’n V-Klasse op grijs kenteken aan, scheelt een hoop BTW en BPM (V 300 d vanaf 43.785 euro). In zo’n geval koop je een personenbus met het comfort en de luxe van een S-Klasse. Het meeste indruk maken de stilte aan boord, de powerreserve van de V 300 d-dieselmotor, het gebruiksgemak en de schitterende afwerking van het interieur. Dit is zonder meer een van de betere luxury VIP-shuttles die je nu kunt kopen. En met VIP’s bedoelen we echt niet alleen de grote sterren op aarde, maar ook je eigen gezin. De échte VIP’s dus.